#canviemelbatxillerat: la iniciativa de tres professores per renovar el batxillerat
Proposen un aprenentatge més competencial i vivencial en comptes de fer un curs encaminat a memoritzar coneixements per passar la selectivitat
#canviemelbatxillerat: la iniciativa de tres professores per renovar el batxillerat

#canviemelbatxillerat: la iniciativa de tres professores per renovar el batxillerat

Proposen un aprenentatge més competencial i vivencial en comptes de fer un curs encaminat a memoritzar coneixements per passar la selectivitat

Iacma Monterde Actualitzat
TEMA:
Educació
Classe de segon de batxillerat a l'IES Joanot Martorell, el 8 de juny del 2020 (Norma Vidal)
Classe de segon de batxillerat a l'IES Joanot Martorell, el 8 de juny del 2020 (Norma Vidal)

Tot va començar amb aquesta piulada de Susanna Soler, directora de l'Institut Montgròs de Sant Pere de Ribes, on instava a canviar l'estructura i el currículum del batxillerat:

 

 

El tuit ha tingut un gran ressò i moltes persones, tant docents com estudiants, s'han interessat en la idea. Tots comparteixen el mateix neguit: després d'una primària i una secundària amb uns aprenentatges més competencials i vivencials, han de fer un pas enrere en el batxillerat per preparar els alumnes per a unes proves encara molt memorístiques, les PAU.

Susanna Soler ho expressa així: "Quan arribem al batxillerat ens trobem amb una paret que ens rebota i fa que moltes de les coses aconseguides durant tots aquests anys tirin endarrere. Aquesta paret té un nom, que és PAU, que són aquestes proves finals que ens modifiquen totalment, sobretot el segon de batxillerat".

Les proves per a la selectivitat, segons Soler, converteixen el batxillerat en això: "És un estudi en moltes ocasions memorístic, molt repetitiu i sobretot finalista, un estudi que no és per aprendre sinó per passar unes proves".

La coordinadora pedagògica de l'Institut Moisès Broggi de Barcelona, Fanny Figueras, constata com ho viuen els estudiants. "Els nostres alumnes ens estan dient que segon de batxillerat és impossible. Que no ho passen bé, els veiem patir, plorar... que no arriben, que no tinc nota, que no puc, que no me'n surto... I dius: 'Però si aquest alumne l'any passat era un alumne brillant, tranquil'."


Neix el moviment #canviemelbatxillerat

Juntament amb dues professores més, i animades per la bona rebuda, han creat el moviment #canviemelbatxillerat, amb un perfil a Twitter, per canalitzar totes les propostes i idees per renovar aquesta etapa.

Volen obrir espais de reflexió i d'intercanvi d'opinions, també amb l'administració. De fet, el Departament d'Educació assegura que ja està treballant en la renovació del batxillerat, per fer-lo més competencial i flexible.

Classe de segon de Batxillerat a l'IES Montgrós de Sant Pere de Ribes (ccma)
Classe de segon de batxillerat a l'IES Montgròs de Sant Pere de Ribes (CCMA)


Donar veu als alumnes

El primer que han fet des de la plataforma #canviemelbatxillerat ha estat donar veu als alumnes i el següent pas serà recollir les opinions de docents i famílies. Com se senten fent el batxillerat? Què canviarien i què mantindrien? Com seria el batxillerat ideal?

Molts estudiants reconeixen que estan estressats, angoixats o desmotivats per tal com està plantejada aquesta etapa educativa. Reflexions que també hem pogut recollir en aquest vídeo.

 

 

ARXIVAT A:
Educació

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut