Càmeres, robots i panells interactius: 200 milions per impulsar la digitalització a l'aula

Educació enviarà material de robòtica i audiovisual en escoles i instituts per avançar en els usos de la tecnologia al servei de la pedagogia

Actualitzat

La Generalitat destinarà prop de 200 milions d'euros dels fons europeus Next Generation a impulsar la digitalització de les aules.

Enviarà a escoles i instituts material de robòtica i equipament audiovisual, més enllà dels ordinadors i tauletes, per fomentar l'aprenentatge de les STEAM, que és com es coneixen, per les sigles en anglès, els àmbits de ciències, tecnologies, enginyeria, arts i matemàtiques. 

Segons les xifres que ha donat Educació, prop de 150 milions d'euros serviran per finançar el material i gairebé 50 milions, a la formació dels docents en competències digital.

Ara ja hi ha 40.000 mestres i professors amb formació bàsica, però es vol arribar a més de 90.000. 

El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha defensat que aquest serà "el procés més important d'aportació d'equipaments als centres de tota la història del Departament d'Educació", tant per l'import del paquet com per la quantia i, ha destacat, "l'enorme potencial" que té. 
 

Quin material s'enviarà als centres educatius 

Aquestes són les dotacions previstes al paquet de mesures que ha anunciat Educació. 

-Panells interactius

Es parla de 30.000 pantalles tàctils interactives, amb l'objectiu que arribin a tots els grups classe, des d'I3 (P3) fins a 4t d'ESO, d'escoles i instituts públics i també als concertats que tinguin un 30% d'alumnat vulnerable.

El pressupost és de 88 milions.

Alumnes fent un trencaclosques amb un panell interactiu
Alumnes fent un trencaclosques amb un panell interactiu

-Robòtica i computació

Tots els centres públics i concertats podran escollir diversos equipaments, en funció del projecte que tinguin, dins d'un catàleg que els personalitza per a cada etapa.

S'hi destinaran 50 milions d'euros i els docents rebran assessorament per poder posar en pràctica aquestes eines. 

-Maletes audiovisuals

Es repartiran 2.914 maletes amb equipaments com càmera de vídeo/fotografia, auriculars amb micròfon, trípode o taula mescladora de so.

Seran per a tots els centres públics, amb una inversió de 3,7 milions d'euros. 

-Equipament Maker 

Inclourà material com impressora, escàner i bolígraf en 3D, talladora-gravadora làser o un kit d'energia solar, entre altres.

Ara hi ha una trentena de centres que treballen amb aquest equipament, dins de l'anomenat projecte FAIG. Amb una inversió de 2,4 milions, s'hi incorporaran 150 escoles i instituts més. 

-Aules sensorials 

Destinades a tots els centres d'educació especial, públics o concertats, perquè tinguin pantalles, taules de llum impressores 3D o kits de robòtica.

La inversió prevista és de 2,6 milions d'euros. 

Un alumne de l'Escola Montessori de Rubí, treballant amb un bolígraf 3D
Un alumne de l'Escola Montessori de Rubí treballant amb un bolígraf 3D (CCMA)


Respecte dels 390.000 ordinadors que es van prometre per als alumnes durant la pandèmia, encara es continuen repartint, segons ha explicat Educació, i han d'arribar a 440.000. 

Pla de digitalització en 3 cursos

El pla preveu que l'impuls a la digitalització es desenvolupi en 3 cursos, des de l'actual fins al 2024-2025. 

Al llarg del curs que ve es farà la licitació d'alguns dels contractes. Per exemple, durant l'últim trimestre del 2023 s'adjudicaran els contractes per a l'equipament Maker i les maletes audiovisuals. Al juny, el dels panells interactius. I al març, el de les aules sensorials.

Una alumna de l'Institut Jaume Cabré, de Terrassa, gravant un curt amb la tauleta
Fer un curt, una pràctica habitual a l'Institut Jaume Cabré, de Terrassa (CCMA)

L'objectiu és que, quan finalitzi, el 80% dels docents, més de 92.000, tinguin com a mínim la formació bàsica en competència digital i que més de 3.500 centres, també 8 de cada 10, tinguin una estratègia digital pròpia

Ara hi ha 40.000 mestres i professors amb capacitació digital i s'espera que, a finals d'aquest curs, ja siguin 62.000 amb la competència bàsica. Serà voluntari obtenir certificacions més avançades. 

La Generalitat diu que el pla s'aplicarà seguint criteris d'equitat, per arribar tant a les escoles rurals com a les més grans. 


Fer servir les noves tecnologies de forma transversal

Des d'Educació remarquen que aquesta tecnologia s'haurà d'utilitzar transversalment, és a dir, no destinar-hi una assignatura en concret sinó que ha de servir per treballar diferents matèries i per impulsar la competència digital dels alumnes. 

I fer-ho pensant en els objectius de sostenibilitat, per buscar respostes als reptes que plantegen la crisi climàtica o energètica, per exemple. És el que fan alguns centres que ja tenen projectes digitals i que han ajudat a dissenyar el pla del Departament.

A banda de la tecnologia i la formació, els docents comptaran amb els mentors digitals, la figura que els ajudarà a fer l'adaptació pedagògica d'aquestes eines, que, al final del pla, han de ser més de 200. 

 

ARXIVAT A:
Educació Digital
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut