Pla de perfil del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, durant l'entrevista amb l'ACN, el 16 d'abril del 2021. (Hori…
Pla de perfil del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, durant l'entrevista amb l'ACN, el 16 d'abril del 2021. (Horitzontal)

Calvet veu "impossible" l'ampliació de la tercera pista de l'aeroport del Prat plantejada per Aena

Actualitzat

ACN Barcelona.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha afirmat que veu "impossible" l'ampliació de la tercera pista de l'aeroport el Prat en els termes plantejats per Aena, després que aquesta setmana el president d'Aena, Maurici Lucena, demanés a les administracions catalanes que concretessin abans de l'estiu si donaven suport a aquesta actuació. En una entrevista a l'ACN, Calvet recorda que "hi ha uns requeriments ambientals que Aena ha incomplert fins ara" i que "impossibiliten" que es pugui abordar "un debat seriós sobre aquest tema". Calvet celebra que el govern Sánchez hagi inclòs el pagament per ús de les carreteres d'alta capacitat al pla de recuperació i reivindica l'aplicació de la vinyeta.

En una entrevista a l'ACN, el conseller Calvet ha reiterat al president d'Aena, Maurici Lucena, que l'eventual ampliació de la tercera pista de l'aeroport del Prat envaeix una zona protegida mediambientalment. La companyia veu aquests treballs imprescindibles per fer de les instal·lacions un 'hub' internacional i ha doblat la compensació en espais naturals, fins a una proporció d'1 a 10, segons va explicar aquesta setmana el mateix Lucena en una taula rodona a Barcelona Tribuna.El titular de Territori reclama al govern espanyol en primera instància que compleixi "les mesures de correcció ambiental que ha incomplert", en referència al nou requeriment de la CE a l'Estat per exigir-li una major protecció del Delta del Llobregat. Les autoritats europees han constatat un deteriorament de la zona protegida per l'expansió del port i l'aeroport i l'aparcament de Can Sabadell. En una carta a les autoritats espanyoles fa dos mesos, la Comissió Europea alertava de la "fragilitat" de l'ecosistema del delta i subratllava "un rol crucial en les rutes migratòries de moltes espècies europees".També, emplaça Aena a fer "les inversions que pertoquen" i sosté que podria construir igualment la terminal satèl·lit i la ciutat aeroportuària. "No podem associar les inversions pendents a l'ampliació de la tercera pista", afegeix.El conseller aposta per un "front aeroportuari català" i potenciar les instal·lacions de Girona, Reus i Lleida. Considera que cal que els aeroports estiguin connectats de forma modal a través del ferrocarril, i destaca també els usos corporatius i esportius de l'aeroport de Sabadell. "Aquesta visió completa ens pot portar definir què necessiten uns i altres", argumenta.Per Calvet, ara mateix la prioritat a l'aeroport del Prat no ha de ser l'ampliació de la tercera pista, sinó la recuperació del trànsit aeri perdut per l'impacte de la pandèmia i decidir quines polítiques de connectivitat s'apliquen. "Centrem el debat", reclama el conseller, que augura que l'impacte de la pandèmia sobre l'activitat de l'aeroport durarà almenys cinc anys.D'altra banda, Calvet celebra que el govern espanyol plantegi en el seu pla de recuperació el pagament per ús en les vies d'alta capacitat -autopistes i autovies- per quan finalitzin les concessions. "Hem estat molts anys clamant en el desert des del Govern de la Generalitat, potser perquè estem acostumats a fixar-nos en Europa", subratlla el conseller, que remarca que la directiva de la vinyeta ja fa molts anys que existeix a Europa i permetrà posar fi al "greuge" de Catalunya respecte la resta de l'Estat amb els peatges.Calvet també recorda que en l'anterior legislatura el Ministeri de Foment va rebre la Generalitat per tractar la implantació de la vinyeta. "Suposo que d'aquell asseure's a la taula i d'aquell pla, alguna cosa han après, se'ls ha encomanat, i efectivament observen el què marca Europa", conclou.Calvet es mostra partidari d'una implantació "ràpida" de la vinyeta i si cal començar per una quota fixa per després aplicar un model "qui més contamina, més paga" que ja implicaria el desplegament de la tecnologia. Amb tot, assegura que cal arribar al màxim consens amb les forces polítiques, el territori i diferents agents, com patronals, sindicats, associacions i transportistes, entre d'altres.

Anar al contingut