Calaixos flotants de 4.000 tones de formigó per a l'ampliació del Port de Barcelona
Aquests dies s'està fabricant l'últim dels 17 calaixos de formigó armat que permetrà guanyar terreny al mar en les obres per ampliar el Moll Adossat del Port
Calaixos flotants de 4.000 tones de formigó per a l'ampliació del Port de Barcelona

Calaixos flotants de 4.000 tones de formigó per a l'ampliació del Port de Barcelona

Aquests dies s'està fabricant l'últim dels 17 calaixos de formigó armat que permetrà guanyar terreny al mar en les obres per ampliar el Moll Adossat del Port

Òscar Armengol Actualitzat
TEMA:
Infraestructures
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Poden flotar 4.000 tones de formigó? Aquesta setmana es fabrica al Port de Barcelona l'últim dels 17 grans calaixos de formigó armat que s'utilitzen per guanyar terreny al mar en les obres d'ampliació del Moll Adossat.

Cada un d'aquests calaixos pesa 4.000 tones i, malgrat això, flota. Això és perquè, per dins, són buits: foradats amb 36 cel·les circulars.

 

Cada un dels calaixos de formigó armat està foradat amb 36 cel·les circulars

 

Els construeixen al dic flotant Mar del Aneto, una gran estructura coneguda també com a calaixera, tal com explica el cap d'obra de FCC, David Blanca:

"Es fabriquen en una planta mòbil de formigó que hem instal·lat en aquesta zona. Bombegem el formigó fins al dic i estem trigant entre 5 i 6 dies en la fabricació. A mesura que els anem construint, el dic flotant s'enfonsa, fins que arriba un moment que els mateixos calaixos, per equilibri, acaben surant."

 

A cada calaix de formigó se'l bateja amb nom de dona

 

El viatge de la Marisol

Fan falta un centenar de treballadors, 1.700 metres cúbics de formigó resistent a l'aigua de mar i 110 tones de ferro per fabricar un calaix de 34 metres de llarg, 13 d'ample i 13 i mig d'alçada. Com a curiositat, cada calaix rep un nom de dona: Alba, Ona, Helena... o Marisol.

El cap d'obra de FCC explica que és un costum que té molts anys:

"És una tradició que tots els calaixos són batejats amb noms de dones. Amb motiu de, segurament, alguna mare o filla d'algun dels companys de l'obra."

Un cop acabats els calaixos, un remolcador els trasllada per mar fins al Moll Adossat. Primer, els amarren, com si fossin un vaixell. Un cop a lloc, situats en línia, s'omplen les cel·les d'aigua i els calaixos queden fondejats.

 

Ja s'han col·locat 13 dels 17 calaixos previstos en l'ampliació del Moll Adossat del Port de Barcelona

 

L'esplanada s'omple amb runa

Només faltarà reomplir l'esplanada, ara ocupada pel mar, amb 800.000 tones de runa reciclada. Ni aquest material ni el de la banqueta dels calaixos, que ve de la pedrera de Vallcarca, viatgen per carretera, segons assenyala el director d'obra Port de Barcelona, Vicenç Palau:

"Aquesta vegada s'ha fet amb transport marítim, a base de dos gànguils, cosa que ha suposat un estalvi d'uns 28.000 camions, que hem pogut alliberar de trànsit de carretera."

Ja s'han col·locat 13 dels 17 calaixos previstos. La tercera fase de les obres d'ampliació del Moll Adossat va començar fa un any i s'acabarà a principis del 2020.

El nou espai acollirà terminals de ferris i creuers, entre les quals la de la companyia MSC. Un projecte que el Port volia aprovar abans de l'abril, però que continua tramitant.

 

L'ampliació del Moll Adossat del Port de Barcelona

 

ARXIVAT A:
Infraestructures

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut