Caiguda en picat de l'activitat aèria: les companyies alerten que van cap a la fallida

Els avions han estat espais de contagi i transport global del coronavirus i ara paguen les conseqüències del confinament mundial
Caiguda en picat de l'activitat aèria: les companyies alerten que van cap a la fallida

Caiguda en picat de l'activitat aèria: les companyies alerten que van cap a la fallida

Els avions han estat espais de contagi i transport global del coronavirus i ara paguen les conseqüències del confinament mundial
Nicolás Valle Actualitzat
TEMA:
Coronavirus
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge
A tot el planeta la reducció del trànsit aeri és evident. A Espanya volen un 90% menys d'avions; al món, un 55% menys. I aquesta crisi potser marca un abans i un després en els moviments internacionals i de ben segur, en les aerolínies. Segons la IATA, algunes poden fer fallida.

Els més creients dirien que les companyies aèries estan rebent el seu particular càstig diví. La pandèmia no hauria estat pandèmia sense la mobilitat proporcionada per les desenes de milers d'avions que fins fa poc sobrevolaven la Terra.

Només això explica que, en dos mesos, el coronavirus estigui present des de Wuhan fins a Johannesburg, des d'Islàndia fins a Madrid.

Els avions no només n'han estat grans dispersors, sinó també grans incubadors gràcies a la promiscuïtat "low cost" de moltes cabines, autèntiques llaunes de sardines. Potser a Pequín hi embarcaven 3 malalts i a San Francisco n'hi desembarcaven 15.

Les companyies aèries acaben de fer un aterratge d'emergència que, segons s'ha vist, no havia previst cap simulador. Totes les companyies, totes, s'estan quedant sense liquiditat. Ho diu la IATA, l'organització internacional que les agrupa.

El problema principal és el retorn dels bitllets anul·lats per causa de força major. Es parla de 32.000 milions d'euros. En efecte, mai s'havia pensat en els seients de la nau com un producte perible, com la fruita afectada per una gelada.

Són diners que no es recuperaran mai... mai, excepte si els governs accepten la moratòria del pagament o el retorn en forma de descompte futur.

La IATA creu que al maig moltes companyies es declararan en fallida si no es remunta el vol. I darrere hi podrien anar les companyies de manteniment dels aeroports, els turoperadors i les ciutats i les regions que viuen de l'anomenat turisme global.

Hi ha qui diu, però, que la pandèmia simplement ha accelerat un procés que era inevitable; que els dies de la hipermobilitat estaven comptats, que potser li quedaven vint anys per la necessitat d'aturar el canvi climàtic, que el concepte "low cost" havia deixat de ser un bon negoci i molts països estan virant cap a polítiques proteccionistes.

L'economia global podria veure com se li tallen les ales.

I finalment, un factor psicològic. Aquestes setmanes, les societats, obligades a prescindir de volar, poden estar començant a qüestionar-se si l'antic hàbit ha valgut la pena.

I enmig d'aquesta crisi de les aerolínies, el Ministeri de Transport ha anunciat l'ajornament de les taxes que paguen les companyies aèries per la gestió de rutes.

És una mesura que s'ha pres a nivell europeu. En el cas d'Espanya, l'ajornament suposa uns 80 milions d'euros. La mesura té com a objectiu millorar la tresoreria de les companyies. I el seu valor ha augmentat immediatament a les borses.

 

 

ARXIVAT A:
Coronavirus

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut