Brussel·les, la contaminació d'Espanya i les "mesures més contundents" de Colau

La Comissió Europea formalitza la denúncia pels alts nivels de diòxid de nitrogen a Madrid i Barcelona
Brussel·les, la contaminació d'Espanya i les "mesures més contundents" de Colau

Brussel·les, la contaminació d'Espanya i les "mesures més contundents" de Colau

La Comissió Europea formalitza la denúncia pels alts nivels de diòxid de nitrogen a Madrid i Barcelona
Redacció Actualitzat
TEMA:
Crisi climàtica

La Comissió Europea ha formalitzat, aquest dijous, la denúncia contra Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea per la contaminació a Madrid, Barcelona i la regió metropolitana de la capital catalana.

En concret, la Comissió denuncia que a Madrid, Barcelona i ciutats del Vallès i del Baix Llobregat, aquests últims nou anys s'han superat els nivells europeus de diòxid de nitrogen, tot i que el 2018 van baixar lleugerament.

 

 

El comissari europeu de Medi Ambient, Karmenu Vella, justificava així la decisió, anunciada fa uns dies:

"La contaminació atmosfèrica està en augment. No s'hi valen excuses, cal actuar contra la contaminació."

"Prenem aquesta mesura perquè la contaminació encara és el principal problema mediambiental i de salut de la UE. És responsable de més de 400.000 morts prematures cada any. També causa problemes de salut com l'asma, les malalties cardiovasculars o el càncer de pulmó."


3.500 morts prematures

A Barcelona, cada any hi ha 3.500 morts prematures a causa de la pol·lució de l'aire. És precisament a la capital catalana on hi ha els registres més alts d'aquest gas contaminant, sobretot en barris com l'Eixample, Gràcia i Sant Gervasi.

 

 

També a la regió metropolitana: Mollet del Vallès, Terrassa i Sant Andreu de la Barca van sobrepassar reiteradament els límits legals de la Unió Europea els anys 2016 i 2017.

A Barcelona, el 60 per cent del diòxid de nitrogen que es respira prové del trànsit, dels vehicles dièsel.

 

 

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ja ha anunciat que caldrà prendre mesures més dràstiques contra la contaminació atmosfèrica:

"Probablement no sigui suficient la zona de baixes emissions i n'haurem de fer d'altres, també valentes. I ho haurem de fer des del consens i des de la cooperació, però amb l'interès comú que tenim tots els municipis i els grups metropolitans."

"Ho hem de fer no perquè ho digui la Unió Europea, sinó perquè està en joc la salut dels veïns."


En aquest mateix sentit, la setmana passada, en el programa "Els matins" de TV3, Colau va avançar que el govern municipal no descarta aplicar un peatge d'entrada a Barcelona.

 

 

La confirmació de la denúncia a Espanya per part de la Comissió Europea arriba després que el nou govern municipal de Madrid, integrat pel PP i Cs, volgués anul·lar Madrid Central, l'àrea de restricció de trànsit establerta per l'alcaldessa anterior, Manuela Carmena, i que un jutge l'obligués a mantenir-la perquè "prima la salut i el medi ambient".

Des del govern espanyol, el Ministeri per a la Transició Ecològica pensa que encara es pot evitar la multa milionària si totes les administracions treballen coordinadament.

ARXIVAT A:
Crisi climàtica