Boicot d'anunciants a Facebook i Instagram enmig de les protestes antiracistes

Un centenar d'empreses suspenen la publicitat a les xarxes socials de Zuckerberg en el marc de la campanya contra el discurs d'odi #StopHateForProfit
Boicot d'anunciants a Facebook i Instagram enmig de les protestes antiracistes

Boicot d'anunciants a Facebook i Instagram enmig de les protestes antiracistes

Un centenar d'empreses suspenen la publicitat a les xarxes socials de Zuckerberg en el marc de la campanya contra el discurs d'odi #StopHateForProfit
Irene Vaqué Reig Actualitzat
TEMA:
Facebook
Boicot d'anunciants a Facebook i Instagram enmig de les protestes antiracistes
Les empreses apel·len a la responsabilitat de Facebook contra els discursos d'odi (Reuters/Dado Ruvic)

Creix el boicot de grans empreses a Facebook i Instagram per reclamar a les xarxes socials propietat de Mark Zuckerberg que siguin més actius contra la propagació del discurs d'odi i les notícies falses.

Ford, Adidas i HP s'han afegit a la campanya #StopHateForProfit ("Aturem els beneficis per l'odi"), que els últims dies ha sumat els suports de Coca-Cola, Starbucks, Honda, Levi Strauss & Co, Reebok, The North Face, Vans, Pfizer o Puma, entre altres.

Un centenar d'empreses han deixat d'anunciar-se a Facebook i Instagram fins a finals de juliol perquè consideren que s'haurien d'implicar més en la moderació de continguts, per eliminar els missatges que incitin a l'odi o difonguin informació falsa, les "fake news".

L'objectiu de la campanya queda resumit en aquesta frase:

"Enviem a Facebook un missatge potent: els vostres beneficis mai valdran la pena promovent l'odi, el fanatisme, el racisme, l'antisemitisme i la violència."

 

 

El boicot, que té el suport d'organitzacions pels drets humans i dels afroamericans, com NAACP, coincideix amb l'onada de protestes antiracistes per l'assassinat de George Floyd a mans d'un policia a Minnesota, a finals de maig. I arriba quatre mesos abans de les eleccions presidencials nord-americanes.

Sense subscriure directament la campanya, Starbucks ha informat que atura la publicitat en aquestes xarxes socials per enfortir el debat que es viu al carrer:

"Creiem en unir les comunitats, tant en persona com online, i ens posicionem en contra del discurs de l'odi. Creiem que s'ha de fer més per crear comunitats obertes i inclusives online, i que els líders empresaris i els legisladors s'han d'unir per fer un canvi real."

La cadena de cafeteries no ha estat exempta de polèmica. Fa dos anys, va tancar durant una tarda 8.000 locals als EUA perquè els treballadors fessin formació sobre la diversitat, després de la detenció de dos homes negres en un establiment de Filadèlfia.

Starbucks va ser el sisè anunciant més gran de Facebook l'any passat, amb una despesa de 95 milions de dòlars en publicitat, un negoci pel qual la companyia fundada per Zuckerberg va ingressar una xifra molt superior, 70.000 milions, el 99% els quals provenen de la publicitat, informen els promotors de #StopHateForProfit.

 

El 99% dels beneficis de Facebook provenen de la publicitat (Reuters/Dado Ruvic)

 

Zuckerberg ha defensat la política de no intervenció dels continguts compartits a les xarxes socials, tret que vulnerin de forma explícita la política de l'empresa, que censura continguts que mostrin pràctiques sexuals o incitin a la violència. Fa temps, però, que organitzacions civils li demanen que sigui més proactiu i eviti que la xarxa s'impregni de missatges abanderats per l'extrema dreta.

Fa poc, Twitter va etiquetar per primer cop una piulada de Donald Trump com a "apologia de la violència", i la mateixa Facebook va retirar un anunci del president nord-americà on apareixia un símbol utilitzat pels nazis. Tot plegat il·lustra el paper que poden tenir les grans plataformes tecnològiques en la difusió de determinats discursos.

Campanya per detectar notícies falses

Per evitar la difusió de "fake news", un dels fets que han contribuït a la crisi d'imatge de Facebook, l'empresa ha anunciat una campanya per ajudar els usuaris a identificar-les. Es posarà en marxa les pròximes setmanes en alguns països de la UE, el Regne Unit, el Pròxim Orient, l'Àfrica i Turquia.

L'internauta haurà de respondre diverses preguntes sobre els missatges que li arribaran, com ara quina és la font del missatge o com et fa sentir.

Una altra eina que Facebook ja ha desplegat és un avís als usuaris que vulguin compartir un article publicat fa més de 90 dies.


La xarxa social amb més usuaris

Facebook és la plataforma amb més usuaris a tot el món, 2.600 milions en total. Segons l'empresa, cada dia té actius 1.734 milions d'usuaris. A Espanya, la xarxa més utilitzada és YouTube, seguida per WhatsApp i Facebook.

ARXIVAT A:
Instagram Facebook Internet Racisme
Anar al contingut