L'avió Boeing 737 Max de la companyia Lion Air que es va estavellar a Indonèsia (CCMA)
L'avió Boeing 737 Max de la companyia Lion Air que es va estavellar a Indonèsia (CCMA)

Boeing pagarà 2.000 milions per evitar anar a judici pels accidents dels 737 MAX

La firma Boeing va ocultar informació sobre els errors tècnics del seu model que van causar la mort de 346 persones a Etiòpia i a Indonèsia

La companyia Boeing pagarà més de 2.500 milions de dòlars (uns 2.000 milions d'euros) en multes i indemnitzacions després d'arribar a un acord amb el Departament de Justícia dels Estats Units pels accidents amb el seu model 737 MAX, que el 2018 i el 2019 van deixar 346 morts a Etiòpia i a Indonèsia.

L'acord permet al fabricant d'avions evitar el processament judicial i inclou una multa de 243, 6 milions de dòlars, una indemnització de 1.771 milions de dòlars a les companyies i un fons per a les víctimes d'accident de 500 milions de dòlars.

El fiscal general adjunt interí David P. Burns, de la Divisió Penal del Departament de Justícia nord-americà, en un comunicat oficial ha destacat que aquest acord suposa una penalització justa per a una conducta que ha qualificat de fraudulenta i enganyosa per part de la firma americana d'avions:

"Els tràgics accidents del vol 610 de Lion Air i el vol 302 d'Ethiopian Airlines van revelar la conducta fraudulenta i enganyosa de treballadors d'un dels principals fabricants d'avions comercials del món. (...) Els empleats de Boeing van triar el camí dels guanys sobre l'honestedat, en amagar informació important a la FAA sobre l'operació del seu avió 737 Max i van dur a terme un esforç per encobrir aquest engany."

El pacte arriba després que el setembre passat la Cambra de Representants dels Estats Units presentés un informe en què s'acusava la companyia Boeing de greus errors i negligències tècniques amb el model 737 Max.

Després de 18 mesos d'investigacions, el comitè de transports de la cambra va concloure que Boeing va cometre greus errors de disseny i hi va haver falta de transparència per part de la direcció de la companyia. També es va acusar l'Agència Reguladora d'Aviació dels Estats Units de fer una supervisió extremadament insuficient quan va autoritzar a volar el 737 Max.


Accidents sense supervivents

L'octubre del 2018 va tenir lloc l'accident de Lion Air, que va caure al mar de Java amb 189 passatgers. El març del 2019 va ser el torn del d'Ethiopian Airlines, que es va estavellar a prop de l'aeroport Bole, d'Addis Abeba, la capital d'Etiòpia, amb 157 passatgers.

Tots dos accidents presentaven aspectes en comú. D'entrada, en ambdós casos es tractava d'avions 737 Max. Tots dos avions van tenir problemes per errors tècnics que no van poder ser controlats pels pilots. A més a més, no hi va haver supervivents a cap dels dos.


El cost de la crisi de la companyia

La concatenació dels dos sinistres i els dubtes sobre el funcionament del software de control automàtic van provocar que les autoritats aeronàutiques d'arreu del món prohibissin volar aquests models fins a l'aclariment de les causes.

A més a més, l'escàndal dels 737 Max, que era l'avió estrella de Boeing, va portar la firma a la pitjor crisi de la seva història, amb uns costos de gairebé 20.000 milions de dòlars i fent malbé la seva reputació, mentre se sotmetia a investigacions i a un llarg procés de revalidació amb els reguladors internacionals.

El vol American Airlines 718, el primer que s'ha fet amb un Boeing 737, després dels accidents
El vol American Airlines 718, el primer que s'ha fet amb un Boeing 737, després dels accidents (REUTERS/Marco Bello)

Finalment, l'Administració Federal de l'Aviació dels Estats Units, el 18 de novembre passat, va donar llum verda perquè el 737 Max tornés a volar amb pasatgers i fa una setmana American Airlines va operar el primer vol als EUA després de la seva recertificació, precisament enmig d'una altra crisi, la de la padèmia de la Covid-19, que ha colpejat durament el sector turístic a causa de les prohibicions de viatjar.

 

 

 

Anar al contingut