Blue Monday, el dia més trist segons una equació absurda que frivolitza la depressió

El psicòleg que s'ho va inventar ha creat una campanya publicitària per combatre-ho
Blue Monday, el dia més trist segons una equació absurda que frivolitza la depressió

Blue Monday, el dia més trist segons una equació absurda que frivolitza la depressió

El psicòleg que s'ho va inventar ha creat una campanya publicitària per combatre-ho
Xavier Duran Actualitzat
TEMA:
Salut
Blue Monday, l'equació sense sentit ni consistència que afavoreix la depressió

El temps hivernal influeix en l'estat d'ànim (Pixabay)

Si aquest dilluns no teniu ganes de fer res, teniu una excusa aparentment científica: és el Blue Monday, el dia més trist de l'any. I si l'interlocutor no s'ho creu, només heu de fer unes quantes operacions matemàtiques per demostrar-ho.

El Blue Monday, anomenat així perquè el blau, en anglès, s'associa a la tristor, el va crear el 2005 un psicòleg anomenat Cliff Arnall. En aquell temps feia classes en un centre de formació continuada adscrit a la Universitat de Cardiff (Gal·les). Per això es deia i es diu, erròniament, que l'equació la va elaborar un investigador de la universitat. Però la mateixa institució es va desmarcar de l'autor de la troballa, explicant que "havia estat tutor a temps parcial a la universitat, però ho va deixar al febrer".

Relacions públiques

Els investigadors publiquen en revistes on els articles, abans d'aparèixer, són revisats per altres experts -el que s'anomena "peer review" o revisió per pars. En aquest cas, l'equació la va difondre el 2005 com a nota de premsa una empresa de vacances, Sky Travel, i posteriorment una de relacions públiques anomenada Porter Novelli.  

Pel metge i divulgador científic Ben Goldacre, l'equació no té cap consistència. Opina, a més, que Arnall és "probablement el més prodigiós de tots els productors d'equacions falses".

A la fórmula, l'autor relaciona temps atmosfèric, deute, sou mensual, temps transcorregut des de Nadal, temps que fa que hem abandonat els bons propòsits fets amb l'inici de l'any, nivells de motivació baixos i necessitat de fer alguna cosa per posar-hi remei. La primera cosa que salta a la vista és que, com que alguns dels paràmetres varien en cada persona, aquest dilluns serà Blue Monday per a alguns i no per a d'altres. A més, només és vàlid a l'hemisferi nord.

El dia més feliç

Potser per compensar-ho, Arnall va elaborar posteriorment altres equacions. Una és la del perfecte cap de setmana llarg. Té en compte el temps de viatge, els retards, el temps dedicat a les activitats culturals, al descans, a dormir o, a la inversa, amb estrès, el temps esmerçat a fer maletes i l'esmerçat en la preparació del viatge.

També va donar la fórmula per trobar el dia més feliç de l'any, que cau a mig juny. Entre les raons esgrimides per Arnall hi ha que han començat les vacances escolars -no a tot arreu- i això rebaixa l'estrès de les famílies i les congestions de trànsit. En aquest cas l'equació la va desenvolupar el 2017 per encàrrec del grup hoteler Jurys Inn i formava part de la campanya "Stay Happy".

La coincidència curiosa és que Sky Travel havia creat una cadena de televisió que va tancar el 24 de juny del 2010, sis dies després del dia més feliç d'aquell any.

Cap consistència científica

Des del punt de vista científic, el Blue Monday no té cap consistència. L'estat depressiu és complex i té a veure amb factors molt diversos, des dels genètics i bioquímics als ambientals. Que un dia concret de l'any la depressió es generalitzi no té cap sentit. No hi ha cap dada clínica que ho confirmi.

La tristor d'aquesta època es podria associar al trastorn afectiu estacional, que es produeix quan la depressió es repeteix, en una persona, a la mateixa època de cada any. Si bé depèn de cadascú, és més usual a la tardor i a l'hivern i s'atribueix, en part, a la disminució de les hores de llum natural.

Predisposició

El Blue Monday seria una profecia autocomplerta: com que s'anuncia a bombo i platerets que és el dia més trist de l'any, la gent ja hi està predisposada i qualsevol signe en aquest sentit encaixa amb l'explicació pseudocientífica. I això fins i tot ha donat lloc a campanyes publicitàries, com una que anunciava "blue whiskies" per oblidar el Blue Monday. Un mal consell, perquè l'alcohol està contraindicat en estats depressius.

Potser per tot això, Arnall es va disculpar l'any passat per haver creat una equació que promovia la tristesa. El psicòleg va dir que "no havia estat la seva intenció".

Per compensar-ho, l'any passat va crear una nova campanya per demostrar que el mes de gener està ple d'oportunitats. La va iniciar junt amb Virgin Holidays, una agència de viatges del grup Virgin, propietat de Richard Branson.

Així l'equació del Blue Monday es transforma radicalment en una visió positiva. El gener és ideal per fer nous amics, començar una carrera o dedicar-se a una afició. Naturalment, una de les coses que es poden fer per combatre el Blue Monday, segons aquesta campanya, és viatjar, com recorda oportunament Virgin Holidays.

Arnall va crear la fórmula que assenyala quin dia ens hem de deprimir. Ara explica la manera d'evitar que les previsions de la fórmula es compleixin. En el seu compte de Twitter, amb molt pocs seguidors i inactiu des del 2016, es declara activista del #StopBlueMonday.

Potser el que realment deprimeix és que teories pseudocientífiques sense cap base agafin tanta volada i siguin aprofitades comercialment.

ARXIVAT A:
Salut