Madrid

Blanco celebra l'"històric" acord per al 29-S i els sindicats el justifiquen per responsabilitat

El govern espanyol i els sindicats han aconseguit per primera vegada pactar els serveis mínims d'una vaga general. Totes dues parts s'han felicitat de l'acord, segellat a quarts de cinc de la matinada amb la voluntat de fer compatible el dret de fer vaga i el dret d'anar a treballar. Foment ha qualificat el pacte d'"històric", mentre els sindicats diuen que han pactat els serveis mínims "per responsabilitat". Els empresaris es pregunten si els piquets permetran que es respectin.

Actualitzat
A quarts de cinc d'aquesta matinada, i després d'una llarga negociació amb el govern, els sindicats reconeixien d'alguna manera haver cedit en les seves pretensions inicials. Els sindicats van rebaixar alguns aspectes de la primera proposta sindical, que pràcticament hauria suposat paralitzar el transport aeri i de trens.

Per primer cop en una vaga general a tot Espanya, el govern central i els sindicats han pactat uns serveis mínims per fer compatible el dret de fer vaga amb el dret dels ciutadans a poder-se desplaçar.

Ara, sindicats i govern espanyol esperen que del seu acord en preguin nota comunitats autònomes com Madrid, on govern i sindicats han trencat negociacions per tancar els mínims en autobusos urbans, interurbans o metro.

L'únic interrogant
que deixen obert des d'alguns àmbits empresarials és la pregunta de si els piquets permetran complir aquest acord històric.

L'acord a Espanya i a Catalunya


L'acord entre govern central i sindicats garanteix el 20% d'AVEs i inclou vols internacionals. Pel que fa al servei ferroviari, no operaran els trens de mitjana distància ni els de llarga distància convencional, i ho faran al 20% del servei habitual els AVEs. Sobre els trens de Rodalies, Foment i sindicats han pactat que circulin el 25% dels trens, però en hora punta la freqüència pujarà al 30%.

Ara bé, a Catalunya, on Rodalies depèn de la Generalitat, el servei serà sensiblement inferior: només circularan el 25% dels trens en hora punta i la resta del dia no hi haurà servei. Això també serà així per als Ferrocarrils de la Generalitat.

També s'ha arribat a un acord per al transport de carretera, que es manté com en la vaga del 2002, amb entre un i tres serveis, en tots dos sentits, en funció del nombre de serveis diaris habituals. I finalment, en el transport marítim es garanteix el servei entre la Península i les Illes i Ceuta i Melilla.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut