Bezos rep el pin amb les ales de la seva empresa espacial, Blue Origin, després del vol (Reuters/Joe Skipper)
Bezos rep el pin amb les ales de la seva empresa espacial, Blue Origin, després del vol (Reuters/Joe Skipper)

Bezos no és astronauta, segons les noves normes de l'Autoritat d'Aviació dels EUA

L'organisme endureix els requisits per obtenir les ales que distingeixen els astronautes, i els turistes de l'espai com el fundador d'Amazon no hi encaixen

RedaccióActualitzat

Jeff Bezos, el fundador d'Amazon i l'home més ric del planeta, va aconseguir el somni de volar a l'espai però no es pot considerar un astronauta, si més no si es fa cas dels nous criteris de l'Autoritat Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA, en anglès).

Coincidint amb la cursa espacial dels multimilionaris, l'organisme ha endurit els requisits per obtenir les ales que distingeixen els exploradors de l'espai. Amb les noves condicions, els turistes milionaris en queden fora.

Obtenir el reconeixement d'astronauta és possible per tres vies als Estats Units: l'exèrcit, la NASA i l'FAA. Els dos primers concedeixen les ales només als seus treballadors. Per seguir la vida de l'Autoritat Federal d'Aviació, hi ha diverses normes.

Una, que la persona sigui treballadora de l'empresa que fa el llançament. Això ja en deixa fora els turistes que comprin bitllets per anar a l'espai.

També han d'haver seguit l'entrenament oficial de l'FAA i han d'haver-se enlairat més enllà de 80 quilòmetres o 50 milles, que és el límit reconegut als Estats Units per fixar on comença l'espai i que està per sota dels 100 quilòmetres de la la "línia Kármán" que reconeixen la Federació Aeronàutica Internacional i altres institucions. La diferència d'altitud entre els vols del fundador d'Amazon i el de Virgin ja van ser motiu de controvèrsia en aquest sentit.

Per si no quedés prou clar, també al acreditar que, durant el vol, s'han fet activitats "essencials per a la seguretat pública o que hagin contribuït a la seguretat dels vols humans a l'espai".

Segons informa NewScientist, l'FAA és qui podrà decidir si es compleix aquest criteri o no i, d'acord amb l'experiència de l'última dècada, bàsicament es tracta que no siguin simples passatgers sinó que se'ls encomanin tasques a bord del coet.

Bezos, no, però Richard Branson i Wally Funk, potser sí

En el cas dels vols mediàtics dels últims dies, el del fundador d'Amazon clarament no compleix el criteri. Ell, el seu germà Mark, el jove Olivier Daemen, fill d'un multimilionari, i la pilot octogenària Wally Funk van volar en un coet autònom de Blue Origin, controlat remotament, i només havien de gaudir de la ingravidesa i de l'espectacle que veien per la finestra de la New Shepard.

Els quatre passatgers del vol de Blue Origin a l'espai
Wallis Funk, pilot de 82 anys, sí que podria encaixar en la definició d'astronauta de l'FAA (Reuters/Joe Skipper)

Només a Funk, a qui la NASA va discriminar en el seu moment per esdevenir astronauta per la condició de dona, podria obtenir les ales per l'excepció que preveuen les normes. Serien unes ales honoràries que es donen "a persones que han demostrat una contribució extraordinària o en servei beneficiós per a la indústria dels vols comercials humans a l'espai" i que no compleixen els altres requisits.

No queda clar si a la seva competidora, Virgin Galactic, se li poden donar les ales pel vol de l'11 de juliol, en què el també milionari Richard Branson es va avançar a Bezos en els vols turístics a l'espai. Caldria tenir en compte que eren tripulants i no simples passatgers, com en el cas de Bezos.

De tota manera, Virgin pot presumir que l'FAA va donar les ales a treballadors seus per la investigació que va fer en vols previs. A més, l'empresa ha rebut permís de l'FAA per portar turistes a l'espai i és la primera companyia que ho aconsegueix.

Més enllà de les diferències entre uns rics i els altres, l'autoritat nord-americana deixa clar que el sol fet d'haver-se enlairat en un coet no serveix per assolir la categoria d'astronauta.

 

ARXIVAT A:
Estats Units
Anar al contingut