Bel Llodrà: "A internet, si no gestiones la teva reputació, els altres ho fan per tu"

<b><a href="http://belllodra.blogspot.com" Target="_alt">Bel Llodrà</a></b> treballa a la <a href=http://www.ibit.org/home/index.php" Target="_Alt">Fundació IBIT</a> com a coordinadora de l'àrea de comunicació digital i és coautora del llibre <a href="http://www.visibilidad.net" Target="_alt"><b>"Visibilidad"</a></b>, juntament amb <a href="http://blogocorp.blogspot.com/" Target="_alt">Cristina Aced</a>, <a href="http://www.manfatta.com/blog/">Neus Arqués</a>, <a href="http://www.magalibenitez.com/" Target="_alt">Magalí Benítez</a> i <a href="http://www.evasanagustin.com/" Target="_alt">Eva Sanagustín</a>, totes elles especialistes en comunicació digital, posicionament en cercadors i màrqueting en nous formats.

Bel Llodrà: "A internet, si no gestiones la teva reputació, els altres ho fan per tu"

Bel Llodrà treballa a la Fundació IBIT com a coordinadora de l'àrea de comunicació digital i és coautora del llibre "Visibilidad", juntament amb Cristina Aced, Neus Arqués, Magalí Benítez i Eva Sanagustín, totes elles especialistes en comunicació digital, posicionament en cercadors i màrqueting en nous formats.
Actualitzat
"Visibilidad" parla de fer-se visible a la xarxa, de saber gestionar la popularitat, de reputació però també de respecte cap els continguts que es troben a internet, de drets d'autor, xarxes socials i eines de la Web 2.0. També recomana participar activament a internet i perdre la por a ser 'digital'.

El més important, fins ara, era ser-hi, a la xarxa. Per què ara ens hem d'ocupar també de la reputació?

No només és d'ara. La reputació ha importat sempre. Des del primer moment que interactuem a través de la xarxa deixem un rastre sobre nosaltres mateixos i els altres poden opinar sobre nosaltres. El que escrivim o publiquem (textos, fotografies, àudios o vídeos) representen part del que fem i del que som. El que els altres diuen de nosaltres o les nostres empreses pot afectar la nostra reputació. Però això no és nou, fa deu anys ja passava, per exemple, als fòrums de debat.

La reputació representa el prestigi de l'empresa o d'una persona en el món virtual, no?
Exacte. Potser ara se li ha fet més cas perquè amb l'explosió Web 2.0 hi ha hagut una entrada més massiva de participació a la xarxa. I les empreses, mitjans o persones públiques poden estar més en boca de tots. De totes maneres la preocupació només està començant.

I si no gestionem la nostra reputació a la xarxa, què pot passar?
Si no gestiones la teva reputació o la de la teva marca, els altres ho faran per tu. Que un professional o una empresa no es preocupi d'aquests factors no significa que a la xarxa no se n'estigui parlant, d'ell o de la marca. Si no hi ets i no te'n preocupes, no saps com et pot estar afectant.

Algun exemple d'una persona pública o empresa que hagi descuidat la seva reputació i les seves conseqüències?
Hi ha exemples de polítics, però prefereixo no dir-ne noms.

Al llibre també parleu de la visibilitat. A internet, visibilitat i posicionament és el mateix?
És una pregunta difícil de contestar. Entenc per "visibilitat" la capacitat de fer-te veure utilitzant les eines que es tenen a l'abast segons els públics objectius als quals ens dirigim. I entenc per "posicionament" com la posició que ocupes quan algú busca un criteri que coincideix amb un dels teus. Per posicionar-te t'has de donar a conèixer, t'has de fer visible.

És a dir que podríem dir que primer t'has de fer visible i després posicionar-te?
És paral·lel. Mentre et fas visible ja has de tenir una estratègia per saber com et vols posicionar. La posició que ocupis no només dependrà de tu, sinó també de l'activitat que estiguin desenvolupant els teus competidors i/o altres agents.

Per què es diu en el llibre que "el Web 2.0 és el nou desordre digital"?
He llegit articles sobre "Chaos 2.0", i crec que és difícil entendre el funcionament de les xarxes i els fluxos de comunicació que es creen utilitzant diferent tipus d'eines 2.0. La comunicació, les informacions i conversacions queden distribuïdes i disperses en diferents espais virtuals. Tothom hi pot participar i aportar opinions i coneixements. I això de vegades fa por, tot i que també pot ser una gran oportunitat per fer visibles professionals i marques que ho tindrien més difícil a través dels mitjans tradicionals.

Així doncs, ens hem d'acostumar a viure en el caos 2.0 si volem sobreviure a la xarxa.
Sí. I a gaudir del "caos", a explorar-lo i treure'n profit.

Em dóna una recepta ràpida per fer-nos visibles als cercadors?
Això dependrà de la competència que tinguis. Has de cercar un element diferenciador i que a més els usuaris puguin buscar-te per aquell concepte. Introduir-lo de forma òptima en els textos, els títols, la descripció de les fotografies del web. Però amb això no n'hi ha prou...

Ah, no? Sembla esgotador... amb l'energia que cal per  mantenir un blog o un web actualitzat!
Has d'aconseguir també ser enllaçat pels altres perquè els cercadors et concedeixin una bona posició. Ah! I també has de posar enllaços cap a altres pàgines que enriqueixin la teva informació, això també ho valoren; els cercadors, és molt important

Sortiran nous perfils professionals per fer-se càrrec d'aquestes tasques?

Estan sortint. Hi ha tasques més automàtiques i n'hi ha que necessiten més creativitat. Pensa que estem en la societat del coneixement. El coneixement s'ha convertit en un element de comunicació. Les persones que s'encarreguin de donar visibilitat a l'empresa han d'estar en molt bona sintonia amb les persones que en saben, sobre els productes o els projectes, en cas que siguin temes complexos de difondre.

Per acabar, com s'ha fet aquest llibre? Sou cinc autores però localitzades en diferents ciutats... És un llibre fet en xarxa total.
Sí. Estem repartides per Barcelona, Vilafranca del Penedès i Mallorca. Ens hem reunit en unes quantes ocasions, però bàsicament l'hem escrit a distància. Totes les autores hem treballat amb tot el llibre i per organitzar-nos hem utilitzat Google Docs. Així sabíem quina autora havia fet quin comentari o rectificat el text. Finalitzat això, una de nosaltres s'ha encarregat de donar-li un estil únic. Ha estat una experiència molt metodològica, productiva i enriquidora.

NOTÍCIES RELACIONADES