Begudes ensucrades: el govern estudia la possibilitat de modificar-ne l'impost

En una entrevista a TV3, la secretària d'Hisenda, Marta Espasa, reconeix que estudien diverses possibilitats, entre les quals la d'estendre l'impost a altres productes amb alts nivells de sucre

Pilar AbrilActualitzat

Dos anys i mig després de l'entrada en vigor a Catalunya de l'impost sobre begudes ensucrades envasades, la recaptació d'aquest tribut va clarament a la baixa.

Dels 41,9 milions d'euros que es van ingressar l'any 2018, s'ha passat, per a aquest 2019, a una previsió de 38,9 milions. Però tot fa pensar que no s'hi arribarà: fins a l'octubre, la recaptació ha estat d'uns 24 milions d'euros.

 

 

Darrere d'aquestes xifres hi ha un canvi d'hàbits per part dels consumidors, però també, de la indústria. La major part de les begudes que es podien trobar fa dos anys als lineals dels supermercats ja no existeixen.

Almenys amb la mateixa formulació. Tret de les catalogades com a zero, totes contenien una elevada dosi de sucre i, per tant, havien de pagar l'impost sobre les begudes ensucrades que va posar en marxa el govern català el maig del 2017.

Ara, la situació s'ha capgirat i, a banda de les modalitats zero, s'ha ampliat el ventall amb begudes sense sucres afegits. I a les altres s'ha reduït dràsticament el nivell de sucre.

 

 

En molts casos, passant dels 13 grams per cada 100 mil·lilitres a sota dels 5 grams, el llindar màxim per no haver de pagar l'impost. Això explica que moltes ja no tributin i, per tant, la davallada de la recaptació.

La secretària d'Hisenda, Marta Espasa, considera que el govern ha aconseguit el seu objectiu inicial: reduir el consum de sucre encarint el preu final de les begudes. I cita, com a mostra, diversos estudis que avalen aquesta tesi.

L'últim, de l'Institut de Salut Carlos III de Madrid, constata una reducció del consum del 39% a Barcelona en comparació amb Madrid, on no hi ha aquest impost.

Per aquesta raó, segons reconeix Espasa en una entrevista a TV3, es plantegen anar més enllà i exploren la possibilitat de modificar l'impost, apujar-lo i fins i tot estendre'l a altres productes:

"Estem estudiant aquestes possibilitats. És un impost que té dos anys i mig i s'està assentant, està en fase de maduració, però no descartem que en un futur puguem modificar-lo. (...) Estem analitzant la resposta dels consumidors i en funció d'això prendrem les mesures que creiem oportunes."

 

 

 

L'opció de gravar la brioixeria ja va estar damunt la taula del govern fa un parell d'anys. Però va quedar aparcada, possiblement per les dificultats que comportaria l'aplicació de la mesura.

En el cas de les begudes envasades, la meitat de la recaptació l'aporten cinc grans empreses i això facilita la gestió. El sector de la brioixeria, en canvi, està molt més atomitzat i, per tant, un hipotètic impost seria més difícil de recaptar.

 

Els fabricants, compromesos amb la reducció de sucres

I què diu el sector de tot això? El director de Nutrició i Salut de Coca-Cola, Rafael Urrialde, nega que l'impost català hagi empès la indústria a reduir el sucre i recorda que van iniciar aquest procés el 2014 i de manera voluntària "progressivament, de manera silenciosa" i "oferint alternatives al consumidor", explica a TV3.

Marta Espasa:

 

"Per part de la indústria hi ha hagut una acceleració a la reformulació dels seus productes i, ara, està fabricant productes amb menys contingut de sucre. Per tant, les begudes que abans tributaven al tipus més elevat ara ja ni tributen perquè estan per sota dels 5 grams de sucre per 100 mil·lilitres."

 

En la seva opinió, aquesta mena d'objectius s'assoleixen millor a través d'acords i no pas d'impostos, que consideren "discriminatoris" respecte a altres productes amb elevats continguts de sucre.

 

 

Des de l'any 2000 asseguren haver reduït un 51% el total de sucre contingut en les begudes que tenen a la venda. Un percentatge que arriba al 70% en el cas d'alguns refrescos molt consumits per la població infantil.

Coincidint amb l'entrada en vigor de l'impost sobre les begudes ensucrades a Catalunya, l'exministre d'Hisenda Cristóbal Montoro es va plantejar aprovar-ne un de semblant a tot l'Estat, però finalment es va fer enrere.

Tampoc no van prosperar algunes iniciatives autonòmiques. Això sí, més de 400 empreses s'han compromès amb el Ministeri a reduir els sucres afegits un 10% de mitjana.

L'Organització Mundial de la Salut va recomanar la implantació d'impostos sobre el sucre per combatre l'obesitat i la diabetis. Països com Finlàndia, Noruega, o més recentment, la Gran Bretanya els han aplicat amb èxit.

El consum regular de begudes ensucrades està directament relacionat amb l'obesitat i afecta sobretot les classes més desafavorides. Per això, un impost que encareix el producte final s'acaba traduint en una disminució del consum. En el cas dels grans envasos, l'increment de preu se situa entorn del 20% a Catalunya.

ARXIVAT A:
Salut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut