Edifici de la Bauhaus a Dessau (Volkmar Rudolf/Wikimedia commons)
Edifici de la Bauhaus a Dessau (Volkmar Rudolf/Wikimedia commons)
Berlín

Bauhaus: cent anys de l'escola que va revolucionar l'art, el disseny i l'arquitectura

La idea d'harmonitzar funcionalitat i bellesa va marcar el segell d'identitat de la Bauhaus

Actualitzat

Alemanya recorda des d'aquest dimecres, amb actes a diverses ciutats, els cent anys de la creació de l'escola Bauhaus, que en la seva breu història va afavorir una revolució en l'art, el disseny i l'arquitectura.

"Repensar el món" és el títol del programa de les commemoracions, que vol recuperar l'essència de l'escola fundada per Walter Gropius i Henry van der Velde el 1919 a Weimar.

Les celebracions comencen amb un festival a l'Acadèmia de les Arts a Berlín, que durarà fins al 24 de gener, amb concerts, instal·lacions i presentacions de teatre.

Després, durant tot l'any, hi haurà altres actes a diverses ciutats amb exposicions, concerts, debats i conferències al voltant del llegat de la Bauhaus.

Instal·lació "Una experiència de ball en realitat virtual per a l'home i la màquina", a l'Acadèmia de les Arts de Berlín (EFE)

Un dels propòsits de Gropius i Van der Welde era integrar l'art pur a les arts aplicades, com l'arquitectura i el disseny.

Entre 1919 i 1925, l'escola va tenir la seva seu a Weimar, entre 1925 i 1932, a Dessau, i entre 1932 i 1933, a Berlín, on finalment es va haver de dissoldre a causa de la persecució nazi.

El festival no es limita a retre homenatge als grans mestres que van passar per l'escola, entre els quals cal destacar artistes com Paul Klee o Wassily Kandinsky o arquitectes com Mies van der Rohe, sinó que intenta portar els ensenyaments de l'escola al present i desenvolupar-los en diversos projectes.

Un visitant fa una foto a través d'unes ulleres 3D (EFE)

La idea que uneix la majoria dels projectes té a veure amb l'ideal d'integració de totes les arts. De fet, Gropius, quan pensava en l'obra d'art total, pensava en l'arquitectura. "L'últim objectiu de tota activitat plàstica és l'arquitectura", va escriure en el manifest de l'escola.

El seu programa era tornar-li a l'art el seu sentit pràctic, i a la vida, el seu sentit artístic, que considerava perdut a causa de la industrialització i la producció en sèrie.

La idea de l'obra d'art total, en la qual Gropius s'imaginava un edifici, però, es tradueix també avui en altres expressions que van des del teatre fins a les intervencions urbanes.

Un visitant passa al costat d'una obra de László Moholy-Nagy (EFE)

Durant els anys de la seva existència, la Bauhaus va ser considerada com una institució d'esquerra i internacionalista, rebutjada pels partits de dretes.

El 1925, l'escola, que va patir una retallada del 50% del seu pressupost per part del govern regional conservador de Turíngia, va deixar Weimar i es va traslladar a Dessau. Més tard, després del triomf del partit nazi a les eleccions municipals de Dessau, l'escola va haver de deixar també aquesta ciutat. Es va instal·lar a Berlín, on va passar el seu últim any.

El mite de la Bauhaus s'associa a la idea d'una arquitectura social, amb habitatges bells i accessibles. Hi ha altres imatges icòniques que es vinculen a l'escola com els sostres plans, les cases blanques i plenes de vidres que donaven una impressió de transparència, i cadires i llums pensats per a la funcionalitat.

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Art
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut