Barcelona

Bars i restaurants s'ho pensen dues vegades abans d'apujar els preus dels refrescos

Els establiments no aplicaran la nova taxa sobre begudes ensucrades per no afectar les vendes

Actualitzat

En els primers dies de l'impost de les begudes ensucrades, molts bars i restaurants s'han estimat més mantenir preus per no espantar la clientela, tot i que la llei exigeix repercutir la taxa en el consumidor final. Mentre que la Generalitat ho té fàcil per comprovar-ho als supermercats, té menys instruments per controlar el sector de la restauració.

En aquest nou engranatge per dissuadir els consumidors de consumir begudes amb un alt contingut de sucres afegits, els distribuïdors estan al mig de la cadena. A la pràctica, són els recaptadors del nou impost. Ells reben la factura amb la taxa fixada pel fabricant i la cobren a bars i restaurants quan fan l'entrega. Així ho ha explicat Andrés Olivares, responsable distribuïdora Disbet:

"Hem hagut d'adaptar els nostres sistemes informàtics i modificar a corre-cuita les nostres factures, que algunes ja les teníem en estoc. Dels productors, molts no s'han preocupat de donar informació, perquè a ells no els afecta. Som nosaltres qui hem hagut de demanar informació sobre el contingut de sucre de cada producte."

Però quan el camió surt del magatzem, l'administració perd la pista de si els cèntims de més finalment s'afegeixen al tiquet del consumidor. De fet, segons el gremi de restauradors i altres representants del sector, d'entrada molts establiments prefereixen reduir el marge de benefici i no tocar preus que puguin afectar les vendes, tot i que hi estan obligats perquè la llei persegueix encarir el producte. Fonts de la Conselleria d'Economia admeten que serà molt difícil controlar si s'apugen els preus als bars.

Mentrestant, responsables de bars i restaurants, con el Fran Sebastià, del Bar Quibus, defensen la seva posició:

"Inicialment, no apujarem els preus perquè és una llei molt nova i no en tenim gaire informació ni nosaltres ni els clients."

La Generalitat va aprovar aquest impost amb un objectiu dissuasori, però el cas és que la hisenda catalana no podrà saber si, en molts bars i restaurants, els preus finals efectivament s'apugen. Per tant, l'objectiu dissuasori amb què inicialment l'administració va crear aquesta nova taxa, com a mínim en bars i restaurants, es podria desfer com un terròs de sucre.

VÍDEOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut