A la carretera de Sants i Creu Coberta amb menys carrils pels cotxes (aj.BCN)
Barcelona

Barcelona aixeca els talls de trànsit, que podrien tornar en algunes artèries al setembre

Estudia amb les entitats de barri quines de les vies on s'ha prohibit el trànsit els caps de setmana es continuaran tallant alguns cops al mes

Actualitzat

L'Ajuntament de Barcelona es planteja allargar les restriccions de trànsit a diversos carrers de la ciutat que han estat habilitats per a bicicletes i vianants durant les fases de desescalada per la Covid-19.

Alguns grans carrers de Barcelona han estat tancats al trànsit els caps de setmana i festius per facilitar que els veïns hi poguessin passejar durant el desconfinament. Després de dos mesos de funcionament, la restricció s'acaba, però algunes mesures seran definitives i d'altres s'estudiaran.

L'Ajuntament ha d'acordar amb les entitats dels barris quins carrers es podran tancar al trànsit amb més freqüència i quins només algun cop al mes. N'hi ha alguns que Janet Sanz, regidora d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, ja els té clars.

"El que és indiscutible és que la carretera de Sants-Creu Coberta, Via Laietana i passeig de Sant Joan han sigut 3 carrers extremadament utilitzats, no? Que moltíssima gent els ha utilitzat. Que el comerç de proximitat, com per exemple als eixos comercials de Creu Coberta i carrer de Sants, els han utilitzat absolutament cada cap de setmana i ens estan exigint i demanant que continuï. I per tant, nosaltres això ho entenem com un tema importantíssim."

 

Pla general d'un tram de l'eix de la Creu Coberta-Sants, on la velocitat passa a ser de 30km/h. (horitzontal)
Un tram de l'eix de la Creu Coberta-Sants, on la velocitat ha passat a ser de 30 km/h (CCMA)

Alguns d'aquests carrers on s'ha volgut fer més amable la ciutat per als vianants, com per exemple la carretera de Sants o el passeig de Sant Joan, podrien tornar a ser alliberats de cotxes alguns dies a partir del mes de setembre.

Aquestes són les vies que durant les fases de desescalada s'han tancat al trànsit els caps de setmana a Barcelona:

-La muntanya de Montjuïc

-Creu Coberta-carretera de Sants, entre plaça d'Espanya i carrer d'Arizala

-Via Laietana, entre la plaça d'Urquinaona i la d'Antonio López

-Gran de Gràcia, entre els Jardinets i la plaça Lesseps

-Pi i Margall-passeig de Sant Joan, entre la ronda del Guinardó i el passeig de Lluís Companys

-Passeig de Fabra i Puig-rambla Onze de Setembre, entre els carrers de Tajo i Segre

-Avinguda del Litoral, els laterals de la ronda, entre els carrers de Marina i Josep Pla, i els aparcaments entre Nova Icària i Llevant

 

Pacificació de carrers

A més d'aquests carrers que s'han tallat al trànsit els caps de setmana, l'Ajuntament ha pacificat fins a 30.000 metres quadrats per ampliar l'espai per a vianants i bicicletes. La mesura ha afectat carrers com la Via Laietana o els carrers de Sants i Creu Coberta, i altres carrers com Consell de Cent, Rocafort i Girona, on s'ha deixat només un carril per als cotxes i s'hi han afegit carrils per a les bicicletes.

 

Algunes d'aquestes actuacions formen part del pla municipal per promoure que la mobilitat a la ciutat es faci preferentment a peu, en bicicleta i transport públic. En aquesta sentit l'Ajuntament ha iniciat una campanya per afavorir aquests hàbits de mobilitat.

 

Transport públic i model de mobilitat

El confinament i la por de la malaltia de la Covid-19 han afectat el transport públic, que ha perdut usuaris en favor del transport privat. El repte del model de mobilitat que es vol promoure des de l'Ajuntament de Barcelona és recuperar la confiança en el transport col·lectiu.

Segons dades del RACC, abans de la pandèmia, cada dia entraven i sortien de la ciutat de Barcelona més de 900.000 persones i més de la meitat ho feien en transport públic. Concretament: un 50% en transport públic; un 47%, en vehicle privat, i el 3%, a peu o en bicicleta.

Ja en la fase de represa, el transport privat ja s'ha recuperat fins al 85% del que es considerava "normal" en aquestes dates abans de la pandèmia, mentre que les xifres de passatgers en el transport públic, en canvi, encara no arriben al 40%.

 

El problema és que si no es recupera -i s'incrementa més enllà de la "normalitat anterior"-, la ciutat -com l'àrea metropolitana- tornarà a tenir un problema de col·lapse i de retruc, de contaminació. A més de les zones de baixes emissions (ZBE) i l'ús del transport públic, cal fer créixer els models de mobilitat sostenibles.
 

 

ARXIVAT A:
MobilitatDesescaladaTrànsitMedi ambientSostenibilitatSalutContaminació
Anar al contingut