Estats Units

Barbie i Bratz porten a judici la seva guerra comercial

La guerra comercial entre les reines de les nines ha arribat als tribunals. Mattel, creador de Barbie, ha posat una demanada milionària contra MGA Entertaiment pels drets d'explotació de les nines Bratz. Des que van néixer les Bratz, la veterana Barbie ha anat perdent quota de mercat, especialment entre les preadolescents, en una acarnissada lluita per encapçalar les vendes. En plena lluita, i mentre Mattel reclamava als seus creatius estratègies per intentar rejovenir la Barbie, els directius de la companyia van descobrir que tots els seus maldecaps podien tenir origen en el talent d'un dels seus extreballadors, Carter Bryant.

Actualitzat

El descobriment que les Bratz van ser ideades per un dels seus extreballadors va portar Mattel el 2004 a acusar MGA d'apropiar-se de la idea i demandar-la per 500 milions de dòlars. Durant el judici, però, Mattel haurà de demostrar que Bryant estava vinculat a la seva plantilla quan va idear les Bratz i, per tant, li pertanyen els drets d'exploració de les nines.

El litigi serà només entre les companyies Mattel i MGA Entertaiment ja que la setmana passada, i després de quatre anys, Mattel i Bryant van arribar a un acord pel qual l'empresa retirava la demanda de 35 milions de dòlars contra el dissenyador en concepte de drets d'autor.

El motiu de la polèmica

Carter Bryant sempre ha defensat que quan va crear les Bratz ja no treballava per l'empresa de Barbie. Segons "Wall Street Journal", el dissenyador assegura que fins el 1998 es va dedicar a crear roba per les nines de Mattel, però aquell any va decidir descansar i tornar des de Los Angeles a casa seva, a Montana. Va ser durant aquest període de descans que va idear les Bratz, una nova nina inspirada en l'estètica de les alumnes d'institut, molt diferent, segons diu, de les Barbies. El 1999 va tornar a treballar per Mattel, mentre continuava ideant les Bratz, que segons ha manifestat Bryant, va registrar legalment com a idea pròpia i mai la va oferir a Mattel.

Poc després es va posar en contacte amb MGA Entertaiment, que es van interessar molt per la nina i li van proposar que desenvolupés el producte que des de 2001 ha revolucionat les botigues de joguines d'arreu. Les Bratz, amb un look molt actual i atrevit, va convertir l'estilitzada Barbie en vella i li van fer perdre clients a mesura que les nenes complien 8 anys.

La lluita entre les dues companyies, però, encara està lluny d'acabar-se. MGA Entertaiment ja ha anunciat que un cop es resolgui el procés de Mattel demandarà als tribunals el gegant de les joguines perquè "Mattel no torni a fer el mateix amb el pròxim que vulgui competir amb ell".

Anar al contingut