Una noia escrivint fórmules matemàtiques en una llibreta
Matemàtiques és la competència amb la nota més baixa entre els alumnes de 4t d'ESO (Pexels)

Baixa el nivell en totes les proves de 4t d'ESO i mates registra la pitjor nota en 11 anys

Educació atribueix a l'impacte de la pandèmia uns resultats que indiquen coneixements molt similars dels alumnes en català i castellà

Redacció/ACNActualitzat

Els alumnes que s'han examinat aquest any de les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO han tingut pitjors resultats en totes les matèries que el curs anterior.

L'informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu constata un retrocés dels coneixements tant en llengua catalana (2,4 punts), castellana (2,8 punts), matemàtiques (5,5 punts) i llengua anglesa (2,1 punts).

En competència cientificotecnològica, la baixada és més lleu (0,2 punts), tot i que, des que van començar les proves, ha baixat 3,5 punts, sobretot en els últims 3 anys.

El mateix document recull que l'impacte de la pandèmia "ha sigut important en molts aspectes de la vida dels centres i, també, del procés d'aprenentatge de l'alumnat".

Fonts d'Educació consultades per l'ACN apunten que el tancament de centres a causa de la covid-19 ha incidit en els resultats de les diferents matèries "pel que fa a l'efecte mitigador de l'escola en les desigualtats entre l'alumnat".

El curs passat els resultats es van mantenir o millorar, amb l'excepció de matemàtiques i anglès, que el 2021 van baixar de manera "molt significativa", 3,5 punts i 4,2 punts, respectivament.

Aquest 2022 tots els resultats baixen i, de fet, matemàtiques registra el pitjor resultat des que van començar a fer-se aquestes proves, el 2012.


Les millors notes, en català i castellà

Tenint en compte que la màxima puntuació és 100, els estudiants catalans de quart d'ESO obtenen les millors notes en llengua. Només en la catalana i la castellana superen els 70 punts de mitjana (74,1 i 75,2 respectivament), mentre que la llengua anglesa en queda lleugerament per sota (68,4).

Per sota queden les competències matemàtica (61,2) i cientificotecnològica (63,7).

L'informe destaca que la diferència lleu entre els resultats de català i els de castellà demostra que "hi ha evidències per continuar afirmant que el sistema educatiu català proporciona un coneixement equiparable de les dues llengües oficials" en acabar l'educació obligatòria.

També apunta que, en totes les proves tret de matemàtiques, la majoria d'alumnes se situen en el nivell mitjà-alt, encara que en mates més del 50% dels estudiants se situen en les franges de nivell baix i mitjà-baix.

Com s'expliquen les diferències

A l'hora d'explicar els resultats, el Consell conclou que els factors que hi tenen més incidència són la repetició de curs i la complexitat del centre.

El document considera equitatiu el sistema d'educació a Catalunya, perquè les diferències entre alumnes d'un mateix centre pesen quatre vegades més que no pas les diferències entre centres.

No hi ha grans diferències per territoris i tampoc comporta resultats gaire diferents el gènere. Tot i que les noies obtenen més bons resultats en llengües i els nois en ciència, la diferència real és menor de la percepció que tenen els joves.

La d'aquest 2022 ha estat l'onzena onada d'avaluació de quart d'ESO. Es va fer al març i hi van participar més de 80.000 alumnes, tant de centres públics com privats i concertats.

El Consell Superior d'Avaluació complementarà els resultats amb l'anàlisi del context de l'alumnat de 4t d'ESO, en un informe que publicarà després de l'estiu. Els resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO i de 6è de primària es presentaran a principis de setembre.

 

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut