Barcelona

ATLL tornarà a ser pública, mentre que Acciona reclamarà 400 milions a la Generalitat

Segons ha pogut saber TV3, la intenció seria fer una nova Aigües Ter Llobregat pública, que assumiria el possible deute

Iván GutiérrezActualitzat

La polèmica privatització d'Aigües Ter-Llobregat té els dies comptats. El Tribunal Suprem ha anul·lat l'adjudicació que va fer la Generalitat a l'empresa d'infraestructures Acciona a finals del 2012. Va ser la privatització més gran de totes, un contracte de concessió de 50 anys per valor de gairebé 1.000 milions d'euros amb retribucions financeres molt altes, de més del 9,33%.

Amb aquesta sentència, la Generalitat torna a tenir el poder de decisió sobre quina gestió vol per a l'empresa Aigües-Ter Llobregat i tindrà dos mesos per executar la sentència del Suprem. Sobre el paper, té dues opcions: tornar a fer un concurs públic perquè la gestió segueixi en mans privades, o la més plausible, segons apunten fonts de la Generalitat a TV3, que ATLL torni a ser gestionada des de l'àmbit públic

De fet, és una voluntat recollida a la mateixa llei d'acompanyament dels pressupostos del 2017. Des de llavors, l'aritmètica parlamentària no ha canviat, i ja al preacord d'investidura de fa poc més d'un mes també sortia. I és que la CUP segueix tenint un paper important dins la configuració de la majoria independentista, i des del 2015 ha estat una de les seves exigències més clares. És per això que la Generalitat ha passat de defensar la privatització - i fins i tot fer un recurs contra un organisme propi com l'OARCC- al fet que no li vagi del tot malament.

 

 

400 milions d'indemnització

Segons ha pogut saber TV3, Acciona demanarà, com a mínim, 400 milions d'euros d'indemnització. Aquests milions serien en concepte dels 300 que ja va pagar d'entrada Acciona, 50 milions per als pagaments anuals pel cànon i uns 50 més d'addicionals per les inversions ja realitzades des del 2016.

A més a més, l'empresa dels Entrecanales també es planteja demanar lucre cessant, per la qual cosa deixarà de guanyar fins a la finalització teòrica del contracte, el 2062. 

I això com es paga?

Les mateixes fonts apunten que la intenció de la Generalitat seria fer una nova empresa pública, una ATLL pública. Aquesta societat assumiria el deute, i, si finalment es formalitza, es pagaria via tarifa. Els treballadors que ara treballen per l'ATLL privada serien subrogats per la nova companyia pública.

 

 

Tot això creant un "nou marc de gestió" que ho habilités. I és que la situació financera de la Generalitat ha canviat, sobretot a nivell de tresoreria, on s'havien heretat interessos molt alts i fins i tot això podria suposar un estalvi. Un fet afegit és que una de les decisions més impopulars, com és apujar tarifes, ja s'han adoptat mentre el servei ha estat en mans privades.

La privatització d'ATLL es va fer a finals del 2012 a corre-cuita i amb el govern en funcions. Va permetre que Artur Mas quadrés els comptes amb 1.000 milions d'euros a nivell comptable. Però el que va solucionar un greu problema a la tresoreria de la Generalitat llavors pot crear ara un nou forat multimilionari.

ARXIVAT A:
Infraestructures
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut