Atenció primària després de la Covid: es combinaran visites telemàtiques i presencials

Com serà l'atenció primària després de la pandèmia? Cada mes, 250.000 persones envien una consulta al seu metge o infermera, una atenció telemàtica que ha arribar per quedar-se

Actualitzat

Els centres d'atenció primària han estat en la primera línia de lluita contra la Covid durant la pandèmia: atenent, diagnosticant i fent el seguiment dels pacients menys greus. I ara, també, vacunant. Però això ha afectat de ple els malalts que no tenen coronavirus.

Si al gener de l'any passat un 82% de les visites no relacionades amb la Covid eren presencials, amb l'arribada de la pandèmia aquesta xifra va caure. A l'abril, la caiguda va ser de fins a un 30%, només s'atenia el que realment era imprescindible. Els darrers mesos, a poc a poc, l'atenció presencial ha anat remuntant fins a arribar al 54%, però, igualment, gairebé la meitat de les consultes es fan sense anar al CAP.

 


Potser no s'arribarà mai més als nivells de visites presencials d'abans de la pandèmia, perquè de l'experiència d'aquest any en sortiran noves formes d'atenció als ambulatoris que continuaran. Ara, però, la prioritat és visitar tots els pacients a qui no es va poder atendre durant la part més dura de la pandèmia.

A metges i infermers dels centres d'atenció primària, el sistema informàtic els avisa dels pacients que haurien d'haver-se fet proves diagnòstiques, i no ho han fet. Són sobretot pacients de malalties cròniques. Com a Consol Delmàs, infermera del CAP de Sitges, que revisa la llista de pacients a què ha de fer seguiment.

 

Per això treu llistats dels casos que són més urgents, i els va citant per venir. Recuperar tot això és el gran repte de la primària, perquè la pandèmia ho ha anat endarrerint.  

La recuperació, explica Jaume Benavent, director d'atenció primària d'àrea del Servei Català de la Salut, "no serà immediata perquè la situació ha anat passat d'onades en onades i quan volíem córrer per recuperar aquesta activitat venia una altra onada que ens feia recular i tornar a la casella de sortida". Assegura que hi ha aspectes de l'atenció primària que no es recuperaran "fins l'any que ve, però és cert que ens hi hem de posar ja".

Les visites a la consulta s'han recuperat a poc a poc. Depèn molt de cada centre, però, en termes generals, ara mateix la meitat són presencials i l'altra meitat telemàtiques. Ningú encara sap quina és la proporció ideal.

 


Laura Peñas Rojas, metgessa de família del CAP Sitges, explica que cal trobar l'equilibri i qui necessiti una visita presencial la pugui tenir. Però que l'atenció no presencial també comporta beneficis als pacients "que no s'han de desplaçar i no han de perdre el temps", com pels professionals que tenen més temps per dedicar a altres persones que necessiten una consulta més llarga.

Cada mes, 250.000 persones envien una econsulta a través de l'aplicació La meva salut. És un canal directe i ràpid, que ha explotat amb la pandèmia.

Per a Jaume Benavent, aquest és un canal de comunicació que cal preservar "per a aquells casos amb els quals aquest tipus de consulta és el més adequat", però no cremar-lo:

"En alguns moments hi ha la sensació que se'ns està anant de les mans, que realment s'utilitza per a tot."

Per això hi estan posant ordre. En unes setmanes, l'aplicació canviarà i, quan s'hi entri, la consulta ens redigirà a una web informativa o al professional que consideri més adequat. I aquí entra en joc un perfil que es vol reforçar: l'auxiliar administratiu, que s'afegeix al metge i infermera, que es tenen de referència.

 

Honorio Carrasco, auxiliar administratiu referent de personal de gestió i serveis del CAP de Sitges explica que el seu paper:

"Nosaltres som un filtre i el que intentem és que quan arribi al professional sanitari, la visita ha de ser per a ells. És la nostra tasca."

Canvis que s'han precipitat pel coronavirus, però que en molts casos es mantindran.

"La qüestió és si aprofitem tots aquells processos quer la pandèmia ens ha obligat a accelerar, perquè puguem donar una millor resposta a la necessitat dels ciutadans. Perquè res serà com abans, el món no serà com abans", reflexiona Jaume Benavent.

 
ARXIVAT A:
SalutCoronavirus Covid-19
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut