Barcelona

Astrònoms amateurs catalans segueixen el cometa contra el qual impactarà la sonda "Deep Impact"

Un grup d'astrònoms amateurs catalans coordinats pel doctor Mark Kidger, de l'Institut Astrofísic de les Canàries (IAC), estan fent un seguiment exhaustiu del cometa Tempel 1, objectiu de la missió de la NASA Deep Impact, un ambiciós projecte que pretén fer estavellar una nau contra un cometa situat a 431 milions de quilòmetres de la Terra amb l'objectiu de descobrir alguns dels misteris de l'Univers. La feina dels astrònoms catalans se centra a extreure imatges per poder fer astrometria i fotometria del cometa i contribuir a comprendre'l.

El pròxim 4 de juliol està previst que la sonda "Deep Impact" impacti contra el cometa Tempel 1 en el que serà un dels esdeveniments científics més importants de l'any. Es preveu que la sonda retransmeti imatges del xoc, encara que amb cert retard. Aquest fet ha motivat el desplegament d'una xarxa d'observadors -professionals i aficionats- que seguiran l'explosió en directe per tot el planeta, entre ells l'observatori òptic que l'agència europea té a l'illa de Tenerife. El dostor Mark Kidger, de l'Institut Astrofísic de les Canàries, coordina un grup d'astrònoms catalans que estan fent un seguiment fotogràfic del cometa cap al qual es dirigeix la sonda de la NASA. Les imatges s'han pres des del seu observatori, ubicat a Cabrils. A mitjans de gener d'enguany, la NASA va aconseguir finalitzar amb èxit el llançament de la nau "Deep Impact", un ambiciós projecte que serà amb tota seguretat un viatge sense retorn. La nau està fent un recorregut de 431 milions de quilòmetres per xocar contra el cometa Tempel 1. Els objectius científics de la missió són, entre d'altres, estudiar la formació dels cràters, mesurar-ne la profunditat, el diàmetre i la composició de l'interior, i determinar els canvis que produeix l'impacte en l'entorn. Michael A'Hearn, professor d'astronomia de la Universitat de Maryland i principal investigador a càrrec del projecte Deep Impact, va declarar poc després del llançament de la nau, l'11 de gener d'enguany, que es pretén descobrir quines eren les condicions existents quan es va crear el Sistema Solar.