Assaig a les escoles perquè els alumnes es facin autototests per futurs brots
Dos plans pilot busquen avaluar si és viable que siguin els mateixos alumnes els que es prenguin la mostra i enviïn els resultats perquè els investigadors els validin
Assaig a les escoles perquè els alumnes es facin autototests per futurs brots
A les escoles ja assagen perquè els alumnes es facin autototests per futurs brots
A l'escola Hortizó de Barcelona es fan el test d'antígens cada dijous (CCMA)

Assaig a les escoles perquè els alumnes es facin autototests per futurs brots

Dos plans pilot busquen avaluar si és viable que siguin els mateixos alumnes els que es prenguin la mostra i enviïn els resultats perquè els investigadors els validin

Àgata Fàbregas Gomis / Iacma Monterde SeguraActualitzat
TEMA:
Educació

Arrenquen dos plans pilot per avaluar si és viable que els mateixos alumnes es facin un test d'antígens al centre escolar. Són dues experiències englobades dins del projecte Escoles Sentinella que monitoritza i avalua l'impacte de la Covid a escoles i instituts, que va arrencar al març, i que coordina el Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol  (IGTP).


Automostreig a l'escola Horitzó de Barcelona

L'escola Horitzó de Barcelona va començar el pla pilot a mitjans d'abril. Cada dijous, uns 180 alumnes des de 1er de primària fins a 4rt d'ESO es prenen ells mateixos les mostres amb un test d'antígens. També es fan la prova docents i personal d'administració i serveis del centre. Són els alumnes de 4rt d'ESO els encarregats de preparar el material, recollir-ne els resultats i compartir-los amb l'equip d'investigadors de la Fundació Lluita contra la Sida, que ho verifiquen.

Elena Ferrer,  alumna de 4rt ESO, destaca que aquesta iniciativa "és una manera que tenim de veure la ciència des d'una altra perspectiva perquè l'estem fent nosaltres, l'estem posant en pràctica. També ens ha fet veure que en un estudi de ciències darrera hi ha hi ha molta feina".

Un dels professors de ciència de l'escola, Bernat Rios Rubiras, creu que el món científic i educatiu poden treballar plegats més sovint.

"Si la comunitat científica necessita recursos, ajuda, poder fer ciència sobre el terreny, i tenim un alumnat que té ganes de fer-la, d'aprendre, d'escoltar. Podem fer coses molt interessants plegats."

Els mestres havien d'intervenir al principi, però, a mesura que passen les setmanes, l'alumnat ha integrat el test com una activitat més a l'escola i no tenen pràcticament cap dubte.

Es tracta d'una mostra nasal. Un dels alumnes de segon, Tristan Carbonell, reconeix que al "principi va ser una mica complicat, però després ja va ser més fàcil". La seva mestra, Lorena Ginesta, els supervisa: "Al principi sí que jo posava les gotetes per ensenyar-los la precisió però la segona setmana ja ho van fer ells". I què els suposa? "Pessigolles", segons l'alumna de segon Candela Bombí.

El pla pilot no busca tant trobar positius, com verificar si els mateixos alumnes s'ho poden fer.

Els alumnes mateixos recullen els resultats (CCMA)


Autotest a l'escola Escorial de Vic

Paral·lelament, a Vic, a l'escola Escorial, es posa en marxa un segon pla pilot amb el mateix objectiu. Aquest només dura dos dies, acaba aquest dimecres. Aquí, 240 alumnes des de 3er d'ESO fins a batxillerat i cicles formatius es fan un test d'antígens.

A banda de l'edat, aquí la diferència és que ells mateixos interpreten i recullen els resultats, que després verificaran els científics del CEEISCAT.

L'alumnat rep un full amb les instruccions i un breu vídeo explicatiu, i es fa la prova amb la supervisió de personal del CAP. Per una de les doctores de l'Àrea Bàsica Vic Nord, Elisabet Solà: "És intervenir el mínim perquè les persones mateixes puguin tenir la suficient capacitat per poder-ho fer."

Tampoc hi troben dificultat els alumnes, com el Biel Reifs, de primer de Batxillerat:

"No ha tingut massa dificultat. Estaven les instruccions molt ben preparades i molt ben explicades."

Maria Prat Canó, també de primer de Batxillerat, ho veu una bona experiència si els han de confinar: "Jo l'he passat i m'he hagut de confinar 4 cops. És molt útil perquè ens ho puguem fer nosaltres mateixes i no haguem d'anar a un lloc a fer-nos la PCR o la prova."

L'ajuda entre companys és un altre dels elements que ho facilita. "No hi ha hagut cap mena de problema, fins i tot s'ajuden entre ells, però realment el procés és molt simple", destaca Ramon Rial, director de l'escola Escorial Vic.

Els alumnes s'ajuden entre ells duran el procés i personal del CAP els supervisa (CCMA)

En el projecte Escoles Sentinella hi participen docents de dos centres per avaluar la incidència de la Covid als centres escolars des del març.

A la vegada, docents de les escoles sentinella participen en un pilot en què se'ls envia els tests per fer-los ells mateixos a casa. L'objectiu, com explicaJordi Casabona, investigador principal del projecte Escoles Sentinella, no és trobar positius. Les dues experiències busquen assajar si és viable que els alumnes es puguin fer els testos ells mateixos en determinats casos.

"No és buscar casos i trobar casos com pugui ser un cribratge epidemiològic, sinó estudiar l'acceptabilitat i viabilitat de fer-ho en aquest context. En alguns llocs evidentment sempre serà millor enviar un equip sanitari, en d'altres potser es pot fer això."

L'equip del doctor Jordi Casabona, que també és director científic del CEEISCAT, podrà veure l'acceptabilitat i viabilitat d'aquesta intervenció a les escoles i dissenyar-ne la logística necessària: el material necessari, la formació que cal fer als docents, la motivació de l'alumnat.

Es vol tenir un recurs més, un element més a tenir en compte en el cas que el curs que ve hi hagués un brot o la necessitat de fer un cribratge en alguna zona en concret.

La previsió és presentar els resultats d'aquests pilots a final de mes.

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus Covid-19
Anar al contingut