Pla general de la trobada dels directius d'Arrossaires del Delta amb els mitjans de comunicació a les instal·lacions de la cooperativa. Imatge …
Pla general de la trobada dels directius d'Arrossaires del Delta amb els mitjans de comunicació a les instal·lacions de la cooperativa. Imatge del 6 de juny de 2018. (horitzontal)

Arrossaires del Delta segrega l'activitat industrial i comercial per créixer obrint-se a nous mercats alimentaris

ACN Deltebre.-La cooperativa Arrossaires del Delta segregarà l'activitat industrial i comercial de l'agrícola amb la creació de la nova societat Nomen Foods, SL. La posada en marxa d'aquesta nova empresa, que culminarà de forma definitiva el pròxim mes de setembre i serà controlada pels gairebé 900 socis de l'entitat, forma part d'un procés de reestructuració per afavorir el creixement obrint mercats a partir de nous productes alimentaris. Així les coses, Nomen Foods -que pren el nom de la marca adquirida el passat 2012- assumirà l'activitat industrial i la gestió comercial de les marques, les polítiques de màrqueting i la inversió en recerca, desenvolupament i innovació. Les varietats d'arròs especialitzades, la producció ecològica o els productes amb característiques nutricionals especials seran alguns dels nínxols de mercat als quals es vol dirigir. Amb una facturació abans d'impostos de 35 milions d'euros anuals i una producció d'unes 40 milions de tones d'arròs, l'empresa actualment ostenta una quota de mercat del 6% a l'Estat i el 20% a Catalunya.

Iniciat fa tres anys, el projecte de segregació dels àmbits industrial i comercial pretén, segons ha destacat el director general d'Arrossaires, Enric Batlle, "focalitzar" la cooperativa en aspectes agronòmics per poder "donar més rellevància" i aprofitar la recerca i innovació en aquest terreny -com el desenvolupament de llavors, de la mà d'una empresa valenciana- per poder garantir un major rendiment dels camps dels socis. En l'altre costa, la nova Nomen Foods, amb una visió més encarada al màrqueting i distanciada de les qüestions estrictes del conreu. Una separació "accionarial i física" -cada societat tindrà els seus estocs i balanços independents- que ha de permetre treballar "a fons" en aquests dos objectius de forma diferenciada, però complementària, amb l'horitzó final d'oferir "dividends" als accionistes. "És tot el mateix però amb diferents formes de societat, però som els mateixos socis", ha volgut aclarir el president d'Arrossaires, Jordi Casanova. "Volem dimensionar dimensionar-la i que tingui un pla de futur important, que sigui viable i amb la presència que li toca en l'àmbit nacional, atesa la notorietat d'una marca amb 80 anys que té un coneixement molt alt entre els consumidors", ha precisat Batlle.El procés es troba ara mateix en la recta final, pendent del tràmit al Registre de Cooperatives. A finals de juliol o principis d'agost, la nova societat es podria inscriure notarialment. Finalment, al setembre, començaria a operar. Arrossaires es quedaria una part "menor" de patrimoni, la que fa referència a conservació d'estocs d'arròs, principalment. La gestió de les marques -Nomen, Segadors del Delta i Bayo, aquesta última dirigida als professionals de l'hortaleria i la restauració-, l'equipament industrial -maquinàries i magatzems- passarà, per la fórmula de "successió universal"- a Nomen Foods. "Posem aquesta part perquè una empresa, amb la marca que teníem, volíem tenir un propietari i vam buscar la fórmula de la SL: sent cooperatius no som propietaris, sent empresa sí", ha precisat Casanova. La titularitat d'aquesta SL serà en un 90% de la mateixa Arrossaires. El 10% restant passarà a mà directament dels gairebé 900 socis, gràcies a la conversió del retorn operatiu acumulat els últims anys per l'entitat -entre 1,6 i 2 milions d'euros provinents de les facturacions de les collites-, equiparable a una ampliació de capital.Producció ecològica i varietats"La idea és estructurar la marca per obrir mercats", ha admès Batlle, tot precisant que maniobrar en aquest sentit des de una societat cooperativa, tot i que possible, "seria molt difícil". La voluntat d'"avançar de forma ordenada", segons el directiu, passar per conèixer cada cop de forma més precisa les necessitats i demandes dels consumidors, estan present a les xarxes socials de forma constant i donant resposta a aquestes inquietuds. "Ens hem volgut segregar perquè les inversions d'aquestes característiques són altíssimes", precisa. D'una banda, potenciant els arrossos de varietats, diferenciant-se de l'oferta actual de la gran distribució -que des de la compra de la marca Nomen ha passat d'un 80% a un testimonial entre 3 i el 5%-. Bomba, risotto, integral o envasats preparats volen donar, des de les marques, resposta a les demandes dels consumidors, una part important dels quals tendeix progressivament a fer un ús més secundari i les cuines i consumir aliments sovint precuinats o preparats.També en l'àmbit de la "nutrició saludable" o productes "bio" i ecològics, que cada cop tenen una major acceptació amb importants quotes de mercat a Europa. "Haurem de donar resposta a això", ha indicat Batlle, convençut que en pocs anys Nomen Foods podrà desenvolupar i oferir arrossos que, amb una quantitat menor, aportin valors nutricionals "superiors" als actuals, per exemple. La producció ecològica, precisament, és una de les apostes d'Arrossaires durant els últims anys, aprofitant la introducció de la tècnica de la sembra sec. A més, l'entitat ha introduït també canvis en el packaging, optant per un model "més honest", que ha permès reduir embalatges i amb materials que conservin millor l'arròs però, alhora, "més respectuosos amb el medi ambient". "Li hem donat un vessant ecològic i hem tingut una resposta molt forta, que ens ha sorprès", ha afegit. El punt de partida, d'acord amb els directius de l'empresa, és bo. Tot i que la collita del passat 2017 va acabar amb rendiments baixos, les expectatives de venda dels últims mesos fan pronosticar un tancament d'exercici -que segueix el cicle del conreu, de setembre a agost-, fa preveure un creixement d'entre el 6 i el 10%, amb uns beneficis abans d'impostos que poden arribar entre els 3,5 i els 3,6 milions d'euros -un 10% del volum de negoci, uns 35,8 milions abans d'impostos-. Unes xifres similars a les de l'anterior exercici, però inferiors a les expectatives generades arran d'un ritme de creixement del 20% anual des de la compra de la marca Nomen l'any 2012, que es preveu apuntalar a partir del pròxim any. Actualment, les exportacions suposen el 22% de les vendes.Increment de collita del 18%Segons Casanova, a diferència de la de 2017, la collita que començarà al setembre es preveu bona, després d'una "primavera suau en pluges". L'any passat, la cooperativa va produir gairebé 31 milions de quilos d'arròs amb clofolla, dels quals 2,35 van ser de la varietat bomba -Arrossaires té una quota de mercat del 33% a Catalunya en aquesta varietat-. Enguany, la previsió és incrementar aquestes xifres un 18%, arribant als 34 milions de quilos. Els pagesos han detectat problemes puntuals per la irrupció de flamencs en alguns arrossars, la proliferació de quironòmids i la incertesa que genera la plaga del caragol maçana. Per fer front a aquesta última amenaça, que segons el president de l'entitat requerirà aprendre a conviure-hi i invertir mitjans per controlar-la en el futur, els arrossaires treballen també amb la tècnica de la sembra en sec, que al delta de l'Ebre ha passat de les 120 hectàrees d'arrossars el 2016, a les entre 1.500 i 2.000 d'aquesta campanya.

Anar al contingut