Arriben les restriccions als cotxes més contaminants. Quines opcions tinc?

El transport públic, la bicicleta i els cotxes més nets em solucionaran els desplaçaments

Francesc MauriActualitzat

Si tinc un cotxe de benzina anterior a l'any 2000 o un dièsel anterior al gener del 2006 i em sembla que s'acosta la fi del món, tinc força opcions. Us en presento la majoria, però no totes. De totes, en podríem comentar moltes més coses, si bé aquestes són les més significatives.

OPCIÓ 1: Transport públic

El transport públic mai millora prou, però els horaris, les freqüències, els tipus de vehicles o combois, els nous sistemes tarifaris que arribaran... poden ser una opció molt interessant. La millora de Rodalies i Regionals és la gran assignatura pendent.

OPCIÓ 2: La bicicleta

Aquest vehicle és una eina fantàstica per moure's en distàncies curtes o mitjanes. A Barcelona, els carrils bici creixen constanment. El Bicing, tant el convencional com l'elèctric, és una oferta potent. Diversos municipis metropolitans i d'altres de Catalunya van estenent les facilitats per les bicicletes. Al maig arribarà el carril bici entre la Diagonal i Esplugues per la B-23 i al peu de Sant Joan de Déu. Podrem travessar Barcelona pels 10 km de l'avinguda Diagonal i saltar sense barreres cap al Baix Llobregat.

OPCIÓ 3: Compartir

Els horaris laborals, les feines, etc...no fan fàcil lligar desplaçaments amb persones que fan el mateix desplaçament. Ho hem d'intentar. Existeix, de moment, a Barcelona i Sant Cugat del Vallès, l'anomenat Car Sharing. Com funciona? A diferents indrets tenim cotxes i motos aparcats per fer desplaçaments puntuals. Des d'1,5 euros hora o uns 25 euros diaris benzina inclosa, podem disposar d'un cotxe o moto que recollirem i engegarem gràcies a una targeta i el deixarem en aquests indrets després de fer-los servir. Una app ens ajudarà. Una qüota mensual propera a 6 euros serà l'únic requisit. La ciutat de Reus, aviat, farà aquest servei però més revolucionari. Els vehicles seran municipals, elèctrics 100% i els serveis de l'ajuntament tindran prioritat de 8 a 15 hores. Alguns es podran fer servir en aquest franja i tots la resta del dia o els caps de setmana.

OPCIÓ 4: Vehicle de gas

Diverses marques ofereixen aquest tipus de cotxes. A Itàlia són el 45% del parc automobilístic. El Gas Natural, no emet gairebé partícules, redueix un 70% les emissions d'òxids de nitrògen i el 30% de CO2. El motor del vehicle de gas pot funcionar amb aquest combustible o amb benzina. A diferència del vehicle híbrid només té un motor i, lògicament no té bateries. Pot funcionar uns 300 km amb gas amb un consum d'uns 3 euros als 100 km. Si s'acaba el gas perquè fem més quilòmetres o no hem pogut repostar, entra automàticament la benzina i podem fer 700 km. més aproximadament. El motor, quan funciona amb gas, és tan silenciós com el de benzina o una mica més.  El preu és inferior al d'un diesel i gairebé idèntic al de benzina. Als peatges de les autopistes de la Generalitat tenen un descompte del 30% de dilluns a divendres.

OPCIÓ 5: Vehicle elèctric

La revolució del vehicle elèctric és la més ràpida de la història del món de l'automòbil. Emissió de fums: zero. Soroll mínim. L'energia elèctrica amb el que funciona va sortir l'any 2015, segons Red Eléctrica Española, en un 22% de la nuclear (no emet gasos d'efecte hivernacle, tot i el perill evident dels residus i d'altres), un 37% de les renovables (Eòlica, Hidràulica i Solar) i la resta, en un percentatge dominat pel cicle combinat i el gas fins acostar-se al 100%. Per tant, infinitament, més net que el motor tèrmic que crema petroli. Un cotxe elèctric, respecte a un de característiques similars i tèrmic, té un cost superior en uns 6000 euros (ajuts inclosos). Aquest sobre preu, si només pensem en termes econòmics i no pas en els beneficis pel que fa al soroll i qualitat de l'aire, el recuperarem amb escreix amb quilometratges de més de 20.000 km segons l'Institut Català de l'Energia. Cada 100 km. consumirem aproximadament 1 euro d'electricitat. Zones blaves i verdes gratuïtes a Barcelona i d'aquí molt poc als 36 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Manteniment gairebé zero. No hi ha oli, corretges, filtres, injectors, embragatge, caixa de canvis, filtre de partícules i fins a 2.000 peces menys que un de convencional. Les autonomies reals volten per carretera els 150 km. i per ciutat els 200 km. Des d'aquest gener però hi ha un model de gama mitja que s'acosta als 275 km reals per carretera. D'aquí un anys arribaran els de 375 km. L'evolució és vertiginosa. Duració aproximada del motor, uns 800.000 km. Pel que fa a les bateries uns 250.000 km. Descompte del 50 al 75% en l'impost municipal de vehicles, segons Ajuntament. A les comunitats de veïns es poden instal.lar punts de càrrega sense que es pugui impedir segons la llei. Peatges gratuïts de dilluns a divendres a les autopistes de la Generalitat.

OPCIÓ 6: Vehicle híbrid

És un vehicle altament eficient en recorreguts urbans on el consum de benzina pot baixar dels 3 litres als 100 km. En canvi, per carretera, el consum és semblant o, lleugerament superior a un diesel o a un benzina eficient. Tenen un 30% de descompte, en els peatges de les autopistes de la Generalitat, de dilluns a divendres. El preu és elevat, semblant al d'un elèctric, amb dos motors i bateries. És un vehicle de transició que, en el futur tendirà a desaparèixer segons la majoria d'experts.

OPCIÓ 7: Motors de benzina més eficients

Si no ens agrada cap de les anteriors opcions i volem continuar tossuts amb el motor tèrmic, abandona el diesel que està condemnat a la seva fi i passat als motors de benzina més eficients que, més aviat d'hora que tard, també desapareixeran.

 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut