Un usuari de metro validant la T-Mobilitat (cedida per l'ATM)

Arrenca la nova T-Jove, només amb T-Mobilitat, fins als 30 anys i a totes les zones

A partir d'aquest dimecres ja no es vendrà la T-Jove en cartró, però qui en tingui pot fer-la servir fins al 15 de gener del 2024

RedaccióActualitzat

Aquest dimecres és el punt d'inici de la nova targeta de transport T-Jove, que allarga la vigència 5 anys, fins els 30 anys, i que es pot fer servir, pel preu d'una, a 6 corones tarifàries de l'ATM de Barcelona.

A partir del 15 d'abril la T-Jove es farà extensiva a tot Catalunya, però, compte! Això no vol dir que es podrà viatjar per tot Catalunya amb una sola T-Jove, sinó que el límit són les zones de cada àrea de transport. És a dir, algú que validi la T-Jove a Vic (àrea de Barcelona) no podrà anar amb el mateix bitllet fins a Tarragona, que és una altra àrea.

Aquests són els principals avantatges d'aquest títol de transport renovat, que a partir d'ara només es podrà comprar en format T-Mobilitat, en targeta de plàstic o amb el mòbil.


Què passa amb les T-Jove ja comprades?

Ara comença, per tant, un període de transició en què encara es podran fer servir les T-Jove que s'hagin venut fins ara, sigui en cartró o en T-Mobilitat, que tindran les mateixes condicions que fins ara.

És a dir, només serviran per al nombre de zones per les quals s'hagin comprat, i només fins als 25 anys de l'usuari. En tot cas, es podran fer servir fins al 15 de gener del 2024.

Però no es podrà bescanviar les T-Jove antigues per les noves, siguin de cartró o amb T-Mobilitat, i el que caldrà és esgotar-les fins que s'acabin i després comprar la nova.


Primera targeta que elimina el cartró

La T-Jove és el primer títol de transport que només es ven amb la T-Mobilitat, cosa que implica abandonar definitivament el cartró pel plàstic o el mòbil.

La de plàstic es pot recarregar a les màquines de les estacions, que a partir d'aquest dimecres ja no vendran la T-Jove en el format de cartró amb banda magnètica.

Aquestes tampoc es podran comprar als establiments autoritzats on es podien trobar fins ara, com estancs, quioscs o establiments de loteria.


Mòbils Android amb tecnologia NFC

Per la T-Mobilitat l'alternativa a la targeta de plàstic és fer servir el mòbil, però només si té un sistema operatiu Android i també la tecnologia de comunicació per proximitat NFC.

Per comprar-la cal donar-se d'alta amb les aplicacions de T-Mobilitat, de TMB o de FGC, es pot fer servir immediatament si s'opta pel mòbil, i cal esperar a rebre-la a casa si s'opta per la targeta de plàstic.

També es podrà sol·licitar als webs de T-Mobilitat, TMB i FGC i als punts d'atenció T-Mobilitat de la xarxa de transport, i recarregar-la a les màquines de TMB, FGC, Rodalies i TRAM.

Persona validant la T-Mobilitat en un lector sense contacte
La T-Mobilitat es pot adquiri amb la versió física o la versió digital (ATM)

Tres mesos de viatges il·limitats per 40 euros

El preu nominal de la T-Jove és de 80 euros, però gràcies al descompte del 50% s'ha reduït a 40 euros, cosa que dona dret a 90 dies de viatges il·limitats per tota la xarxa de transports públics integrats.

Fins aquest dimarts aquest era el preu per una sola zona, però des d'aquest dimecres també és el que permet moure's per les 6 corones del Sistema Tarifari Integrat de Barcelona.

Està previst que a la tardor s'hi puguin incorporar els transports de l'anomenada setena corona, que arriba fins a comarques com el Ripollès, el Berguedà o el Solsonès.

El preu de la T-Jove per als fills de famílies nombroses és més baix, 32 euros, i per als de famílies nombroses de categoria especial, encara més: 20 euros.

El pas a la T-Mobilitat comportarà un canvi d'hàbits per als usuaris joves, que el febrer encara van utilitzar majoritàriament les targetes de cartró, 8 milions viatges dels més d'11 milions que es van fer, un 70% del total.

Això malgrat les campanyes que s'han fet fins ara perquè aquesta franja d'edat optés ja per la T-Mobilitat, però ara el percentatge d'ús d'aquesta modalitat segur que pujarà ràpidament.

Un canvi gestat durant 6 mesos

Va ser a finals de setembre que el govern va anunciar la intenció d'ampliar la T-Jove fins als 30 anys, una mesura que el president Pere Aragonès va vincular amb l'aprovació dels pressupostos.

A mitjans de desembre es va anunciar que aquest títol de transport seria el primer que desapareixeria en cartró i només es vendria dins del sistema de la T-Mobilitat.

I no va ser fins al 20 de febrer, un cop aprovats els pressupostos al Parlament, que es va confirmar l'ampliació fins als 30 anys i es va anunciar que es podria viatjar per les 6 zones pel preu d'una.

Això implicarà un gran estalvi per als usuaris que n'han de recórrer moltes, perquè la T-Jove de 6 zones amb el descompte valia 111,15 euros fins aquest dimarts, i ara totes valdran 40 euros.

Aquell dia ja es va anunciar la data d'entrada en funcionament de la nova T-Jove, aquest dimecres 15 de març, i a principis d'aquest mateix mes es va saber que coincidiria amb el final de la venda en cartró.

Les Terres de l'Ebre, sense la nova T-Jove

La nova targeta no és efectiva en algunes zones de Catalunya. A les Terres de l'Ebre no disposen d'un sistema integrat de transports públics i, per tant, tampoc d'unes tarifes integrades.

A l'Ebre operen diverses companyies d'autocars i cadascuna compta amb la seva pròpia targeta de descompte. Són moltes les persones que es veuen afectades per aquesta problemàtica, l'Alba és un exemple. Cada dia ha d'anar a l'Institut de Tortosa des de Sénia amb autocar i molts cops ha d'agafar dos de diferents per tornar a casa:

"Ens costa 50 cèntims el viatge i ens agradaria molt tenir el descompte de la T-Jove per poder ajudar-nos una mica a l'hora de transportar-nos aquí, ja que és un trajecte que fem cada dia".

L'ús del transport públic ha augmentat a les Terres de l'Ebre, abans hi havia un 2% de desplaçaments, ara un 5% a diferència del 12% de mitjana de tota Catalunya.

Però, tot i l'increment, els usuaris es queixen de la poca freqüència dels autobusos per anar a diversos llocs com és l'Hospital de la Móra que és difícil fer coincidir les visites amb el transport, segons han afirmat alguns usuaris al "TN Comarques".

 

ARXIVAT A:
MobilitatRodaliesMetro
Anar al contingut