Arrenca el projecte per connectar les línies d'FGC del Vallès i el Baix Llobregat

La Generalitat licita la part principal de l'obra, que unirà la plaça Espanya i Gràcia a través d'un nou túnel de 4 quilòmetres, i que podria entrar en servei el 2029

Bernat RexachActualitzat

Compte enrere per a una de les obres d'infraestructures més importants que hi haurà a Barcelona els pròxims anys: la connexió de les línies del Baix Llobregat i el Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).

El govern en licita aquest dijous la part més important, el túnel --que unirà la plaça Espanya amb Gràcia-- i les noves estacions que es construiran. Un cop s'adjudiqui, es preveu que a l'estiu ja comencin els treballs per fer el pou d'atac des d'on ha d'entrar la tuneladora. 

Arrenca finalment, doncs, un projecte plantejat fa més de 20 anys. L'obra tindrà un cost total de 430 milions d'euros, i hauria d'estar acabada el 2029 o 2030.

Prolongarà l'actual línia del Baix Llobregat-Anoia, que actualment s'acaba a plaça Espanya, fins a l'estació de Gràcia, on enllaçarà amb l'altra gran línia de FGC, la del Vallès. Ho farà obrint un túnel de 4 quilòmetres que transcorrerà per la Gran Via, el carrer Urgell, la plaça Francesc Macià i la travessera de Gràcia.


Dues noves estacions

En aquest recorregut, hi haurà dues noves estacions: Hospital Clínic --on hi haurà l'enllaç amb l'L5-- i Francesc Macià --on hi haurà l'enllaç amb el tramvia--. Les estacions de plaça Espanya i Gràcia es remodelaran.

Quan tot sigui una realitat, un usuari de Manresa, Igualada, Sant Boi o l'Hospitalet, per exemple, podrà anar fins a Gràcia sense baixar del tren. Si allà volgués seguir cap al Vallès, sí que hauria de fer un transbordament a la mateixa estació.

El nou túnel connectarà les estacions de Plaça Espanya i Gràcia

David Prat, director general d'Infraestructures, preveu que amb aquesta actuació es guanyin 19 milions de viatgers anuals. Actualment, la línia del Baix Llobregat en té 23, i la del Vallès, 64.

Segons Prat, "és una obra que té clarament més beneficis que costos, perquè no només permetrà més penetració a Barcelona de tots els usuaris de la línia del Baix Llobregat, sinó que també farà la funció de metro per a desplaçaments interns a la ciutat, en una zona mal coberta pel transport públic".

Un tren de FGC circulant
L'obra tindrà un cost total de 430 milions d'euros (ACN)

Dues tuneladores perforant Barcelona

El pou d'atac es farà a la Gran Via, entre els carrers Tarragona i Llançà, davant del centre comercial de les Arenes. De fet, allà ja s'hi estan fent treballs previs, com ara la desviació de serveis, des de l'estiu.

Aquest serà el punt on es farà entrar la tuneladora, i des d'on començarà a perforar, a unes profunditats d'entre 40 i 52 metres. Avançarà per un "terreny bo", segons els tècnics, i esquivant altres infraestructures, com ara les línies L1 i L5 del metro --hi passarà per sota-- o les vies d'Adif. 

Les dues noves estacions es faran al carrer Urgell: una, a l'altura del carrer Rosselló, i l'altra, a tocar de Francesc Macià.

Els pous d'accés a aquestes estacions hauran d'estar fets abans que hi arribi la tuneladora. Quan aquesta arrenqui des del pou d'atac, Barcelona tindrà dues tuneladores perforant el seu subsol. La de la línia 9 del metro, que es va tornar a posar en marxa al juny, després de deu anys aturada, i aquesta de Ferrocarrils. 

La tuneladora d'FGC no és tan grossa com la que està treballant a la línia 9 del metro, però el funcionament és el mateix. La roda de tall s'obre pas, menjant terreny, i fa pressió per aguantar el front. I l'escut metàl·lic sosté el terreny i va deixant fet el túnel per la part de darrere, col·locant les dovelles.

Al mateix temps, una cinta transportadora va expulsant la terra excavada cap a la superfície. Prat assegura: "Aquest és el mètode més segur per fer un túnel, perquè el terreny sempre està sostingut. I tenim un control molt exhaustiu de l'obra".  

Abans que la tuneladora faci cap pas, la Generalitat haurà inspeccionat uns 13.000 habitatges, tots els que el túnel es trobarà al seu pas. L'objectiu és deixar constància de l'estat en què es troben i detectar si hi ha algun tipus de patologies prèvies.

 

 

ARXIVAT A:
Transport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut