Arrenca a França el "ferrocarril ciutadà": una cooperativa recupera línies abandonades
La cooperativa vol oferir transport de viatgers des de Bordeus fins a Lió l'any vinent (Railcoop)

Arrenca a França el "ferrocarril ciutadà": una cooperativa recupera línies abandonades

El primer tren de la cooperativa Railcoop, que vol transportar mercaderies i viatgers a zones que s'han quedat sense ferrocarril, ha sortit aquest dilluns al matí de prop de Tolosa de Llenguadoc

Elisenda Rovira Olivé

En un poble occità de poc més de 1.000 habitants, Capdenac, al departament de l'Òlt, aquest dilluns al migdia hi havia molta expectació per presenciar un esdeveniment històric: l'arribada del primer tren posat en marxa per una cooperativa de ciutadans, que recuperen una línia ferroviària en desús.

A la una i tretze minuts, retransmès en directe a YouTube, ha entrat a l'estació un tren de mercaderies que havia sortit al matí del centre logístic de Sant-Jory, a prop de Tolosa de Llenguadoc.

El 90% dels francesos viuen a menys de 10 km d'una estació de tren, però un 30% de les estacions no tenen servei per a viatgers. Entre el 2011 i el 2019, se'n van tancar 644. La xarxa ferroviària actual dona servei sobretot a les grans ciutats i a l'interior de la província de París.

Per posar-hi remei, la cooperativa Railcoop, impulsada per ciutadans i administracions locals, vol recuperar línies abandonades. Han començat pel transport de mercaderies, que a França està molt per sota d'altres països europeus.

La línia inaugurada aquest dilluns vol contribuir a reduir el trànsit per carretera en aquesta ruta, que utilitzen diàriament uns 700 camions. De moment hi haurà un tren al dia, que pot transportar 900 tones diàries.

L'objectiu és donar servei a tota la regió, on hi ha metal·lúrgia per a aeronàutica, productors i altres industrials. El representant comercial de mercaderies de Railcoop, Thierry Le Rall, ho explica a la televisió pública France 3:

"És un gran potencial per a tota la conca. Estem en sintonia amb els temps. Totes les empreses estan fent esforços per reduir la seva petjada de carboni. Avui Railcoop els ofereix una solució més ecològica i econòmica."

"Recollirem les peces directament des de producció, carregarem els vagons, anirem al més a prop possible de la destinació i acabarem per carretera el transport durant els últims quilòmetres", ha explicat Le Rall.


Transport de passatgers l'any vinent

Railcoop vol oferir també transport de viatgers a partir de l'any vinent. L'objectiu és tornar a posar en servei línies abandonades que l'SNCF, l'empresa estatal de ferrocarrils francesa, considera poc rendibles.

La primera línia de passatgers que volen posar en marxa és la de Bordeus fins a Lió. Estava previst engegar-la el juny del 2022 però a l'octubre van anunciar que es retardarà sis mesos, fins al desembre de l'any vinent.

El motiu és, segons explica el mitjà especialitzat RailTech, que l'SNCF no els ha proporcionat vies del tren. Feia divuit mesos que estaven en converses per aquest tema, amb la coordinació de les administracions de les regions per on passa la línia, la Nova Aquitània i Alvèrnia-Roine-Alps.

Els plans de Railcoop també inclouen recuperar la línia de Tolosa de Llenguadoc fins a la Bretanya i Normandia, a finals de 2023. En total, la cooperativa ha sol·licitat a l'autoritat reguladora del transport l'explotació d'unes deu línies, amb molt potencial per al transport de passatgers, segons el diari La Depeche.


9.600 socis de la cooperativa

Railcoop sorgeix de la unió entre usuaris, actors de la transició ecològica i el món cooperatiu. Iniciada per una desena de socis, ara en formen part més de 9.600.

Al març van aconseguir recaptar un milió i mig d'euros per obtenir la llicència com a operador ferroviari, un tràmit que finalment van completar al setembre.

Hi participen persones a títol individual però també hi han aportat capital administracions públiques de les zones per on preveuen que passin els trens. Per exemple, els ajuntaments de Liborna o Perigús.

Després d'un primer impuls l'any 2018, Railcoop es va materialitzar el 2019 a l'Ajuntament de Cajarc, un petit poble del departament de l'Òlt. Actualment té la seu a Cambes, un altre municipi proper.

ARXIVAT A:
Transport públicFrança
Anar al contingut