Amazon ven el seu centre del Prat al fons sobirà de Corea i s'hi quedarà de lloguer

Segons ha pogut saber TV3, la venda també inclou els centres de Londres i París per 400 milions d'euros
Amazon ven el seu centre del Prat al fons sobirà de Corea i s'hi quedarà de lloguer

Amazon ven el seu centre del Prat al fons sobirà de Corea i s'hi quedarà de lloguer

Segons ha pogut saber TV3, la venda també inclou els centres de Londres i París per 400 milions d'euros
Ivan Gutiérrez Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Segueix l'onada d'inversió estrangera al sector immobiliari. I ara, ha aparegut un nou actor en escena. És el fons sobirà del govern de Corea del Sud, Korea Investment Corporation (KIC), que ha comprat d'una tacada tres dels centres logístics més importants d'Amazon a Europa (Barcelona, Londres i París) per 400 milions d'euros, segons han assegurat fonts immobiliàries coneixedores de l'operació a TV3. Amazon emmarca l'operació assegurant que "en l'actualitat ja operen amb aquest tipus d'estructures d'arrendament".

Tot i la venda, Amazon no marxa enlloc. Seguirà operant i es quedarà en règim de lloguer a tots tres centres logístics. L'únic canvi serà que ara Amazon ja no serà el propietari de la nau, sinó que el seu amo serà el fons coreà KIC. El fons sobirà de Corea del Sud depèn directament de l'estat i gestiona actius per valor de 131.600 milions de dòlars, de manera que és el catorzè més gran del món, al darrere de gegants com el de Noruega, la Xina, Abu Dhabi o Kuwait, segons el Sovereign Wealth Fund Institute. Així, es confirma l'entrada al mercat immobiliari espanyol d'un dels fons sobirans més grans i rics del món, i que fins ara no tenia cap actiu a Espanya.

En concret, els centres logístics que passaran a mans coreanes seran els de Avonmouth (Bristol, que proveeix Londres), Brétigny-sur-Orge (París) i el del Prat (Barcelona), un dels més importants del sud d'Europa. Fonts de la negociació asseguren que aquesta venda es va tancar en ple estiu, concretament a l'agost.

Per què es ven els centres, doncs?

L'acció de vendre, però quedar-se de lloguer a l'edifici s'anomena en l'argot immobiliari "sale and lease back",  i ja l'han fet altres empreses recentment com Mango, que va vendre el seu nou centre logístic de Lliçà d'Amunt només uns mesos després d'inaugurar-lo.

Què hi guanyen? El conseller delegat de Cushman&Wakefield a Espanya, Oriol Barrachina, assegura que és "una operació financera molt habitual". Barrachina recorda que "hi ha companyies que prefereixen capitalitzar els diners que tenen en un actiu immobiliari (com pot ser una nau logística) i invertir-los en altres factors com poden ser tecnologia, amortitzar deute o fins i tot en comprar altres empreses. És molt habitual en companyies industrials en quèn el negoci principal no té res a veure amb l'immobiliari".

Fins ara, moltes d'aquestes companyies també ho havien fet perquè no computés com a deute, i per tant, els nivells d'endeutament de la companyia passarien a ser menors al tenir un lloguer i no una hipoteca. Però això està canviant amb la nova normativa IFRS 16.

 

 

El Prat, un centre logístic d'uns terrenys de la Generalitat

Amazon va comprar els terrenys on ara hi ha el seu principal centre logístic de Catalunya fa només quatre anys. El propietari que els hi va vendre era ni més ni menys que la Generalitat de Catalunya, que a través de l'Institut Català del Sòl (Incasòl) els hi va traspassar per 30 milions d'euros.

Ara, el centre està valorat en uns 170 milions d'euros (gairebé la meitat del total de l'operació, que són 400 milions). Però la companyia assegura que n'ha invertit uns 200 milions en total, en què s'inclou el desenvolupament de la nau, posar-la a punt amb tecnologia, material, etc.

Quin és el marge amb què Amazon s'ha venut una nau on la matèria primera, que és el sòl, li va costar 30 milions d'euros fa quatre anys? És molt difícil de saber, perquè els 170 milions que actualment val aquest centre del Prat els val, precisament, perquè Amazon hi és i la nau té lligat un contracte de llarga durada amb la multinacional nord-americana. És per això que el fons sobirà de Corea no només compra una nau, sinó també la seguretat de rebre mensualment i anualment unes rendes d'una empresa considerada molt solvent.  

Tampoc es poden restar els 200 milions que ha invertit dels 170 milions que val el centre, ja que molts dels diners invertits en tecnologia, maquinària i software seguiran sent propietat d'Amazon, que els seguirà utilitzant i explotant. 

 

Operació a Barcelona, Londres i París

Amb aquesta operació, el fons controlat pel govern de Corea del Sud entra al mercat immobiliari espanyol, en què fins ara no tenia cap actiu en propietat. El centre d'Amazon del Prat s'ha valorat en uns 170 milions d'euros segons indiquen les mateixes fonts. Per tant, és la cirereta del pastís dins l'operació, ja que significa pràcticament la meitat dels 400 milions.

I és que el centre d'Amazon a Barcelona és un dels més grans de Catalunya, construït en una parcel·la de 150.808 metres quadrats al Prat de Llobregat, amb una nau de 63.000 metres quadrats. Al tenir 19 metres d'alçada, el centre està dividit en tres plantes i la superfície operativa és de més de 200.000 metres quadrats.

Els centres d'Avonmouth (Bristol, que proveeix Londres) i Brétigny-sur-Orge (París) són nous de trinca i dels més grans a nivell europeu. El d'Avonmouth va ser inaugurat aquest estiu, i té més de 46.500 metres quadrats de nau, i segons va informar la companyia hi treballen unes 1.000 persones.

El de Brétigny-sur-Orge és el més gran que té la companyia a França, un "monstre" construït sobre un terreny de 142.000 metres quadrats que corresponen a una antiga base aèria. Aquest projecte ha generat polèmica a França per diferents motius, ja que Amazon havia de tenir dos centres logístics al mateix lloc (de 46.000 i 75.000 metres quadrats), però dels quals, finalment, sembla que només se'n farà un. Tots dos estan valorats conjuntament en uns 130 milions d'euros.  

VÍDEOS RELACIONATS