Algunes botigues lluiten contra el Black Friday amb el Shop Local Day

El comerç local intenta animar les vendes de la campanya de Nadal amb descomptes i ofertes per fer front a la competència d'Amazon. Les vendes per internet han arribat al 22% del total a Espanya

Quan falta un mes per Nadal, les botigues miren amb preocupació una campanya marcada per la pandèmia i carregada d'incerteses que els ha d'ajudar a compensar un any molt dolent. A més, s'hi combina l'impacte econòmic de la Covid, la por als rebrots i el confinament municipal, sobretot en els municipis que depenen més del turisme.

Avançar rebaixes i promocions és una opció de les botigues per captar clients i oferir alternatives al Black Friday. És també l'objectiu de la campanya Shop Local Day, que s'ha posat en marxa aquest dissabte, amb un miler de botigues de Catalunya, en municipis com Mataró, Manlleu, Gavà o Palafrugell.

S'ha fet a diferents llocs d'Espanya, tot i que Catalunya és on més participació hi ha hagut, i reprodueix l'anomenat Small Business Saturday, que va sorgir com a contrapartides del comerç local al Black Friday i Ciber Monday per celebrar el començament de la campanya de Nadal amb activitats com sortejos o regals.

 

"Copiem moltes coses dels Estats Units, com el Black Friday, i aquesta és una bona iniciativa per al comerç local", asseguren les organitzadores, Nerea Fernández i Sofía Mateo, que diuen que l'objectiu és "conscienciar els consumidors que comprin local, i que les noves generacions vagin més enllà d'internet".

 

Compres online

En aquest context, les xarxes socials i el comerç online agafen protagonisme i alguns negocis es debaten entre engegar webs pròpies o apostar per portals com Amazon.

 

Segons dades del Banc d'Espanya, l'esclat de la pandèmia ha fet pujar les compres a través d'internet fins al 22% del total de vendes a Espanya, enfront del 15% d'abans del coronavirus. En poc més de vuit mesos s'ha aconseguit el mateix creixement que en una dècada.

Aquesta setmana, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va instar a no comprar productes a través dels grans portals online i a afavorir el comerç local. S'afegia així a la campanya "Un Nadal sense Amazon", promoguda per l'alcaldessa de París, Anne Hidalgo, i una part del món de la cultura francesa.

La patronal catalana Pimec ha agraït el suport al petit comerç aquest Nadal, mentre Amazon ha replicat que la plataforma ven productes de més de 2.000 pimes catalanes.

 

Les compres online han augmentat fins el 22% en aquesta pandèmia (ACN/Albert Cadanet)

 

Muncipis turístics

Els municipis més turístics s'han trobat amb el problema afegit de la falta de visitants, que representen la part més important del negoci. Això ha estat encara pitjor des que hi ha confinament municipal.

"L'oferta comercial està dimensionada per a molta més gent de la que vivim aquí", explica Manel Canadell, president de l'Associació d'Empresaris de Platja d'Aro. Segons ell, la població estable no arriba a les 11.000 persones, però el comerç està plantejat per a uns 100.000 habitants.

El 40% de les botigues de Platja d'Aro no obren en diumenge, des que no hi pot anar el client de fora del municipi. Alguns pensen que, en aquestes condicions, no val la pena apujar la persiana, mentre altres avancen rebaixes i promocions perquè la resta de la comarca no hi podrà anar fins poc abans de Nadal i temen que ja hauran fet la majoria de les compres.

ARXIVAT A:
ComerçCovid-19Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut