Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Així quedaran l'estació de Sants i l'entorn després d'una "transformació total"

La primera fase de les obres, que inclou renovar les andanes de Rodalies i AVE, fer noves sales al vestíbul i remodelar tota la plaça dels Països Catalans, començarà a finals del 2023 i durarà tres anys

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Les últimes obres al vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona van ser l'any 2004. Quatre anys després, al 2008, arribava l'AVE, i des de llavors tot l'espai ha quedat petit i amb problemes de connectivitat entre Rodalies, el metro i l'alta velocitat.

També s'han anat degradant les dues places que l'envolten, la dels Països Catalans i la Joan Peiró.

Ara, ADIF i l'Ajuntament de Barcelona han tancat un projecte per ampliar i remodelar el vestíbul fent servir l'espai buit que hi ha al davant, a la Plaça dels Països Catalans, després d'un procés participatiu, en col·laboració amb el veïnat, que ha durat un any.

El projecte, que promet  "una transformació total" d'aquesta infraestructura, també inclou remodelar els accessos a les vies i crear tot un entorn verd al voltant de la nova estació.

La nova estació tindrà 4 entrades i espais verds pels quatre costats (Adif)

La plaça dels Països Catalans deixarà de ser l'actual "plaça dura", desapareixeran els dos vials on ara s'aturen taxis i particulars per deixar o recollir viatgers, i l'espai quedarà unit a l'estació i envoltat de zones verdes pels quatre costats.

Els vehicles no podran circular per la banda muntanya (Adif)
 

També hi haurà dos accessos més a l'estació, i per tant s'hi podrà entrar també pels quatre costats.

L'aparcament serà soterrat, tant per autocars i autobusos com per a taxis i vehicles privats (Adif)


La primera fase, fins al 2026

Les obres no començaran fins a finals del 2023 i es preveu que la primera fase duri tres anys. De moment hi ha previstes deu actuacions fins al 2026, que incluen:

  • Remodelar les andanes de Rodalies i AVE i les noves sales d'embarcament del vestíbul que permetran accedir a aquestes andanes; l'espai ferroviari es duplicarà fins als 36.000 metres quadrats.
  • Fer dues noves entrades a l'estació, que disposarà de 4 accessos, a nord, sud, est i oest.
  • La retirada del trànsit a la banda de mar, per on ja no hi circularan vehicles.
  • I la remodelació total de la plaça dels Països Catalans, que es connectarà amb l'actual estació i es convertirà, també, en un gran espai de passeig i joc.

Per a més endavant, en una segona fase, queden les actuacions que afecten la coberta, on s'hi instal·laran plaques fotovoltaiques per a l'autoconsum amb energies renovables, entre d'altres projectes.

Es renovaran els vestíbuls d'accés a Rodalies i a l'AVE (Adif)

Segons ha explicat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, aquesta segona fase també duraria tres anys, del 2026 al 2029.

Les obres es finançaran de forma conjunta entre ADIF i l'Ajuntament de Barcelona. Adif pagarà la part estrictament ferroviaria, uns 410 milions d'euros, i l'Ajuntament la resta. No s'ha fet públic el cost total de les obres.

Es calcula que l'any 2030 per l'estació de Sants hi passin 58 milions de viatgers l'any, gairebé 12 milions més dels que hi havia al 2019, abans de la pandèmia.

A l'interior també s'han projectat zones verdes i espais molt més amplis (Adif)


Una transformació total

La solució que planteja el ministeri de Transports i que ha acceptat el consistori és fer una transformació total.

Vista actual de l'estació i de la "plaça dura" dels Països Catalans (Adif)

L'estació s'ampliarà cap l'Eixample. Desapareixeran els 4 carrils de circulació integrant la plaça dels Països Catalans a l'actual estació i només es permetrà el trànsit de vehicles per la banda de mar. La banda de muntanya es reservarà per als vianants i per a bicicletes i patinets.

S'hi han projectat zones de joc i ombra (Adif)

També desapareixerà l'actual estació d'autobusos, que passarà del carrer Viriat a la Plaça Espanya, en un espai soterrat. Tota la zona d'aparcament serà, de fet, soterrada, tant per a autocars i autobusos com per a taxis i vehicles particulars.

A la banda de muntanya, per on ja no s'hi podrà circular, s'hi farà un espai arbrat, amb zones per passejar i jugar, i també amb un nou espai per als skaters.A l'interior, s'hi faran quatre noves sales per a viatgers: dues dedicades a l'alta velocitat i dues per a rodalies, amb més capacitat i confort.

Simulació del nou accés a Rodalies, que hauria d'estar enllestit al 2026 (Adif)

També s'hi ha projectat un nou vestíbul de Metro que donarà accés a l'eix transversal de l'estació que comunicarà les vies de Rodalies i AVE.

Nou vestíbul del Metro, que permetrà connectar amb Rodalies i AVE (Adif)
 

El projecte inclou una ludoteca oberta al públic i un nou espai per a activitats culturals, a més d'una àmplia zona de jocs on es preveu recuperar, per a ús lúdic, les fonts d'aigua originals de la plaça dels Països Catalans.

S'hi farà una ludoteca i una sala per activitats culturals obertes al barri (Adif)

La presentació del projecte ha coincidit amb una nova jornada d'avaries als trens de Rodalies Renfe, amb retards de fins a una hora en set línies per una avaria en una catenària a Cunit.

 

ARXIVAT A:
AVEMobilitatTransport públicMetroRodaliesAjuntament de Barcelona
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut