L'espinosaure és el dinosaure depredador més gran que es coneix

Així era el dinosaure carnívor més gran d'Europa: un espinosaure de 10 metres

Un dinosaure trobat a l'illa de Wight, al Regne Unit, és el depredador més gran que va viure a Europa

Cap estret i allargat, extremitats superiors curtes amb urpes afilades i un cos de més de 10 metres. És l'espinosaure que un grup de paleontòlegs han descobert a l'illa de Wight, al Regne Unit. Calculen que és el dinosaure carnívor més gran que va habitar Europa.

La troballa l'han fet pública aquest dijous científics de la Universitat de Southampton. Expliquen que han trobat restes òssies d'aquest gegant en aquesta illa a la costa de Southampton, al canal de la Mànega.

Han identificat vèrtebres pèlviques i de la cua, entre altres peces. Amb aquestes restes han identificat l'animal com un tipus de dinosaure depredador de dues potes amb cara de cocodril conegut com a espinosàurid White Rock, que pot arribar a fer 18 metres i pesar 20 tones.

Les restes que han trobat no inclouen óssos del crani ni de les dents
Les restes que han trobat no inclouen óssos del crani ni de les dents (Barker et al)

L'espècimen de l'illa de Wight és una mica més petit, però no deixa de ser un ferm candidat a ser el més gran d'Europa, segons expliquen els paleontòlegs en un comunicat.

"Era un animal enorme, de més de 10 metres de llarg i probablement diverses tones de pes."

El tiranosaure, el dinosaure més conegut --que va viure 60 milions d'anys després-- podia fer 4 metres d'alt i 13 de llarg i pesar 14 tones.

Calculen que el dinosaure de l'illa de Wight va viure fa uns 125 milions d'anys. En la recreació que han fet els investigadors es pot veure com l'espinosaure vivia en terreny humit, prop d'una llacuna. Compartia l'hàbitat amb dinosaures herbívors i saures voladors com els pterosaures.

Recreació de l'hàbitat de l'espinosaure a l'illa de Wight (Reuters/??Anthony Hutchings)

Origen europeu dels espinosaures

Les restes les van trobar ara fa un parell d'anys i des de llavors han treballat per identificar-les. De moment, encara no té nom, però només han trobat fragments de l'esquelet, tal com explica un dels paleontòlegs, Darren Naish: "Com que només es coneix a partir de fragments, en aquest moment no li hem donat un nom científic formal".

Els investigadors esperen que amb el temps apareguin restes addicionals. L'any passat ja van mostrar les troballes de dos espinosaures més de nou metres.

Els paleontòlegs creuen que el descobriment reforça la tesi que els espinosaures es van originar i diversificar en una zona que ara correspon a l'Europa occidental. Després s'haurien generalitzat arreu.

La troballa s'ha publicat a la revista PeerJ Life & Environment.

CiènciaRecerca científica