L'AirCar en ple vol sobre el riu (KleinVision)

AirCar, el primer cotxe volador que completa un vol interurbà i continua per carretera

L'AirCar sembla un esportiu convencional que desplega unes ales i una cua retràctils i que en 2,15 minuts es transforma en una avioneta 

Judith Casaprima SaguésActualitzat

L'AirCar, un prototip de cotxe volador, va completar amb èxit el seu primer vol interurbà entre els aeroports de Nitra i Bratislava, aquest dilluns a Eslovàquia.

El vol entre els dos aeroports, situats a uns 80 quilòmetres de distància, va durar 35 minuts, un terç del temps que es necessita per recórrer la distància per carretera. El vehicle ha volat a una velocitat mitjana de 170 quilòmetres per hora. "Una experiència plaent", ha dit en aterrar el seu creador i enginyer, Stefan Klein, que ha confirmat que "la màquina ha funcionat perfectament".

L'aparell té un motor BMW de 160 cavalls amb una hèlix (KleinVision )

En les següents imatges es pot veure com l'AirCar s'enlaira a Nitra, vola acompanyat de dues avionetes i aterra a l'aeroport internacional de Bratislava.  

 

Un cop a terra, el vehicle, només pitjant un botó, va replegar la cua i les ales i, transformat de nou en un vehicle convencional, es va dirigir per carretera fins al centre de la capital eslovaca.

"Aquest vol és l'inici d'una nova era dels transports duals. Obre una nova categoria de transport i retorna a l'individu la llibertat que s'associa als cotxes."

Va sentenciar Stefan Klein, que és també el fundador i director general de KleinVision, empresa que ha desenvolupat el prototip, juntament amb el seu soci Anton Zajac, que va afegir que "AirCar ja no és només una prova de concepte, sinó que ha convertit la ciència-ficció en una realitat".

El vehicle un cop aterrat va continuar el viatge per carretera fins al centre de Bratislava (KleinVision )

AirCar, prototip 1

El prototip 1 de l'AirCar és un vehicle híbrid entre cotxe i avió que passa de ser un esportiu més o menys convencional a desplegar en 2,15 minuts unes ales i una cua retràctils, i es transforma en una avioneta.

Està equipat amb un motor BMW de 160 cavalls de potència amb hèlix fixa i un paracaigudes. Funciona amb combustible regular. Té capacitat per a dues persones i pot transportar fins a 200 quilos de pes.

Ha volat fins a una altitud de 2.500 metres (8.200 peus) i a 190 quilòmetres per hora de velocitat de creuer. Però, a diferència dels prototips de drons-taxi, no pot enlairar-se ni aterrar verticalment i necessita d'una pista.

L'AirCar en el moment de l'aterratge a l'aeroport internacional de Bratislava (KleinVision )

Amb aquest, ha fet 142 aterratges amb èxit i porta 40 hores de vol de prova, sota la supervisió de l'Autoritat d'Aviació Civil eslovaca que va registrar el prototip el 2020. Ha superat proves de maniobrabilitat i estabilitat i girs forts de 45 graus.

L'aparell encara ha de superar les 50 hores de vol per començar a parlar de comercialitzar-lo. A més, la companyia està treballant amb un nou prototip millorat amb el qual esperen aconseguir el certificat de l'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA).

AirCar, prototip 2

El model anomenat AirCar Prototype 2 comptarà amb un motor de 300 cavalls de potència i s'espera que arribi a una velocitat de creuer de 300 quilòmetres per hora i tenir 1.000 quilòmetres d'autonomia.

KleinVision té previst desenvolupar models de tres i quatre places de l'AirCar, així com versions bimotors i amfibis, segons el seu lloc web.

Un mercat potencial

Klein va presentar el seu primer prototip l'Aeromobil 4.0 fa quatre anys i des d'aleshores ha desenvolupat el concepte. El primer prototip ha trigat 2 anys a desenvolupar-se i ha calgut una inversió d'uns 2 milions d'euros.

A mesura que aquest concepte va superant obstacles tècnics i administratius, ens acostem més al futur. Anton Zajac consideraria un èxit que l'empresa pogués atraure un petit percentatge de les vendes globals que es comencen a disparar entre les ofertes d'aerolínies i aerotaxis.

"Hi ha al voltant de 40.000 comandes d'avions als Estats Units", calcula Zajac, que afegeix que "si aconseguíssim que només el 5% canviessin la seva preferència de l'avió pel cotxe volador, tindríem un mercat enorme". Un mercat, però, que serà molt disputat.

Stefan Klein a bord del vehicle després d'aterrar i el seu soci, Anton Zajac (KleinVision)

 

Altres vehicles voladors

Perquè aquest no és l'únic aparell que ofereix un transport aeri per a usuaris particulars. Un nombre creixent d'empreses explora el potencial dels vehicles voladors malgrat obstacles que inclouen la seguretat i la fiabilitat.

Els vehicles voladors haurien de funcionar en un espai aeri ple de gent, prop de drons petits i avions tradicionals, i també necessitarien un marc regulador, que podria trigar anys.

Les ales i la cua són retràctils i s'estenen o s'amaguen en 2,15 minuts (KleinVision )


Uber (UBER) i Hyundai (HYMTF) van donar a conèixer els plans d'un taxi volador elèctric al Consumer Electronics Show de Las Vegas l'any passat. Volkswagen (VLKAF) va dir al febrer que estudia vehicles voladors a la Xina. Mentrestant, Porsche, Daimler (DDAIF) i Toyota (TM) han donat suport a les start-ups en el que es coneix com "l'enlairament vertical elèctric i la indústria de l'aterratge" (eVTOL).

L'agost del 2020, l'empresa japonesa Sky Drive va fer la primera demostració pública d'un vehicle volant al Toyota Test Field fent una volta durant quatre minuts.

 

ARXIVAT A:
TecnologiaMobilitatCiència
Anar al contingut