Airbus tanca l'etapa del superjumbo A380 i se centra en models més eficients

Actualment hi ha 3.500 treballadors implicats en la fabricació de l'A380, repartits en plantes d'Espanya, França, el Regne Unit i Alemanya
Airbus tanca l'etapa del superjumbo A380 i se centra en models més eficients

Airbus tanca l'etapa del superjumbo A380 i se centra en models més eficients

Actualment hi ha 3.500 treballadors implicats en la fabricació de l'A380, repartits en plantes d'Espanya, França, el Regne Unit i Alemanya
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El que és l'avió de passatgers més gran del món, l'A380, deixarà de fabricar-se d'aquí a dos anys. Ho ha anunciat aquesta setmana el seu fabricant, el consorci europeu Airbus. El somni d'un "superjumbo" ha durat poc més de catorze anys. L'empresa diu que vol centrar-se en models bimotors molt més competitius amb materials més sostenibles i eficients.

L'A380 és un gran avió de dos pisos i amb quatre motors, que pot arribar a transportar més de 500 passatgers. El seu preu de catàleg, o sigui amb l'equipació bàsica, frega els 365 milions d'euros. En la fabricació d'aquest avió, hi participen els diferents socis d'Airbus. 

 

 

Poc més de 14 anys de "superjumbo"

Va ser presentat el 2005 com una autèntica joia. Els quatre presidents dels països del consorci Airbus li van fer de padrins: França, Alemanya, Regne Unit i Espanya. Estaven convençuts que l'A380 seria un èxit i que permetria a Airbus situar-se davant del competidor nord-americà Boeing.

 

 

El 2007 se'n va fer la primera entrega i les comandes van anar creixent. Però la crisi i els canvis comercials van anar minvant l'interès de les companyies per aquest tipus d'avió tan gran.

L'estocada final va ser quan el seu principal client, la companyia Emirates, va decidir anul·lar  una part dels avions que havia encarregat. L'A380 perdia clients davant d'altres models de la mateixa companyia. Tom Enders, el president executiu Airbus, ha reconegut que ha arribat el final de l'avió de quatre motors:

"Crec que el que estem veient aquí és el final de l'avió de quatre motors. És això. Hi ha hagut especulacions durant anys de si ens havíem avançat deu anys. Crec que queda clar que portàvem almenys deu anys de retard. O més."


Preocupació a les fàbriques d'Alemanya, França, el Regne Unit i Espanya

A Alemanya, s'hi fabrica la part del davant i del darrera del fuselatge. La part central es fabrica a França. Les ales, de grans dimensions, al Regne Unit, amb la complicació que això comporta per transportar-les. En l'assemblatge de la cua hi ha diferents peces fabricades a Espanya i una part del ventre es fa a Cadis. L'avió s'acaba de muntar a Tolosa i en poden sortir quatre al mes. 

Els sindicats de totes les plantes ja feia mesos que estaven preocupats. Actualment hi ha 3.500 treballadors implicats en la fabricació de l'A380, repartits en plantes de tot Europa.

La majoria de treballadors, com Jean-François Knepper, del Sindicat Force Ouvrière Airbus, esperaven el "miracle".

"Tothom s'esperava el miracle, la comanda miracle que havia de salvar aquest programa."

 

 


Canvi a models més eficients

Airbus potenciarà ara altres models, com l'A350, el més modern. Té dos motors i un cost molt més baix: 259 milions d'euros i una capacitat per a 325 passatgers. Aquestes mides i els nous materials incorporats el fan també molt més eficient. 

És, per exemple, el model triat per Iberia, que ja n'ha encarregat 16 i que l'any que ve rebrà els primers.

VÍDEOS RELACIONATS