Acord per les noves quotes d'autònoms: consulta com quedaran els pròxims tres anys

El govern espanyol i les patronals han acordat rebaixar les quotes per als trams que ingressen menys diners al mes, i apugen els trams amb més ingressos

RedaccióActualitzat

Aquesta matinada de dimarts a dimecres s'ha tancat l'acord entre el govern espanyol i les associacions d'autònoms que fixa les quotes que hauran de pagar els pròxims anys.

És l'anomenat RETA, el Règim Especial dels Treballadors Autònoms, que rebaixarà les quotes als que tenen ingressos més baixos, i les augmentarà als que els tenen més alts.

L'acord l'ha anunciat aquest dimecres al matí Lorenzo Amor, president de l'Associació de Treballadors Autònoms, l'ATA, integrada a la CEOE i que és la que faltava per donar-hi el vistiplau:

 

L'acord arriba després de nou mesos de negociacions entre el Ministeri de la Seguretat Social i les associacions, i fixa les quantitats que pagaran els autònoms en quinze trams d'ingressos entre el 2023 i el 2025.

La proposta pactada rebaixa a 200 euros el 2025 la quota mínima per al tram més baix, els que ingressen menys de 670 euros nets al mes, i manté la màxima de 590 euros per als que ingressen més de 6.000 euros nets.

Les altres dues associacions, la Unió de Professionals i Treballadors Autònoms, UPTA, i la Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors, UATAE, ja van donar el vistiplau a la proposta aquest dimarts.

Aquesta és la taula de les quotes que hauran de pagar els autònoms el 2023, el 2024 i el 2025, que mostra com s'anirà reduint progressivament la quota als que menys guanyen i l'augmentarà als que més facturen:

 

Període transitori fins al 2031

A principis d'any la proposta del govern espanyol va ser mantenir la "tarifa plana" però fixant tretze trams que pagarien des de 184 euros per ingressos inferiors als 600 euros fins a 1.267 per sobre dels 4.050.

La proposta era crear un període transitori fins al 2031 per consolidar les cotitzacions per trams amb una revisió cada tres anys, i amb la intenció que dos de cada tres autònoms pagués menys que ara.

Segons el ministre José Luis Escrivá, aquesta proposta sortia d'una de les recomanacions del Pacte de Toledo per tenir un sistema més just que corregeixi les desigualtats entre els més de tres milions d'autònoms que hi ha a Espanya.

Llavors les associacions van reaccionar de manera força diferent: ATA va considerar que el nou sistema seria encara més injust que l'actual, i que alguns autònoms pagarien fins a tres vegades més.

UPTA i UATAE, en canvi, van valorar-la positivament, tot i que va expressar peròs sobre com acabaria repercutint en els seus afiliats, però van demanar que s'apliqués ja aquest any.


Segona proposta amb canvi de quotes

Un mes després, Escrivá va fer marxa enrere amb una proposta que apujava la quota de 184 a 214 euros per al tram més baix i baixava de 1.267 a 991 per al més alt.

A petició de les associacions, també va incorporar modificacions en el càlcul de les quotes, que es faria sobre els ingressos reals un cop descomptats els impostos, cosa que permetia deduir despeses de treball.

Llavors les associacions van mostrar-se descontentes amb la proposta, però disposades a seguir negociant, amb la UPTA que reclamava que s'augmentessin les quotes dels que tenen rendiments nets més alts.

Per la seva banda, el soci de govern del PSOE, Unides Podem, va criticar la nova proposta per considerar-la més "inacceptable" que la primera, perquè s'apujaven les quotes als trams més baixos i s'abaixaven als més alts.

Tercera proposta amb tram afegit

A principis de març el Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social va fer una tercera proposta en la qual es rebaixava una mica la quota al tram més baix i s'afegia un tram a sobre de tot.

Aquest, per a rendiments nets per sobre de 3.620, tindria una quota de 1.123 euros. La proposta afegia també una reducció del 7% dels rendiments nets per a despeses corrents.

4 mesos i mig després la proposta finalment acceptada per les associacions té quinze trams amb quotes diferents per als pròxims tres anys, i amb els trams superiors força més baixos dels previstos en les primeres propostes, però més alts que els actuals.

 

 

ARXIVAT A:
Autònoms
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut