Usuaris de Rodalies a les portes d'un tren a l'estació de Sants
Els bitllets que més es fan servir a Catalunya tindran un descompte del 50% (ACN/Tàrsila Galdon)

Abonaments gratis de Rodalies: en queden fora bitllets com la T-Casual o la T-Usual

A Catalunya, la gratuïtat del tren només s'aplicarà als títols exclusius de Renfe (Bonotren i abonaments mensuals i trimestrals de Rodalies), però en quedaran fora els títols integrats, que utilitzen la majoria d'usuaris

RedaccióActualitzat

Qui es podrà beneficiar de la gratuïtat dels abonaments de tren que va anunciar Pedro Sánchez al Congrés? Encara hi ha dubtes sobre com s'aplicarà aquesta mesura, que el president espanyol va indicar que seria per als abonaments de Rodalies i Mitjana Distància i durant quatre mesos, del setembre al desembre.

L'únic que se sap del cert és que entre el setembre i finals d'any seran gratuïts el Bonotren de 10 viatges i els abonaments mensuals i trimestrals de Rodalies.

Tal com es planteja, la bonificació del 100% només s'aplicarà a aquests títols exclusius de Renfe, com explica aquest vídeo:


Els abonaments integrats i Mitjana Distància en vies d'AVE, exclosos

A Catalunya, es fan servir majoritàriament títols de transport integrats, el preu dels quals el fixen ajuntaments, Generalitat i ministeri. Són els que permeten fer servir Rodalies, metro, autobús i Ferrocarrils. I aquests abonaments integrats, pel que se sap fins ara, quedaran exclosos de la mesura.

Tampoc seran de franc els bitllets senzills i els d'anada i tornada, ni els títols dels trens de Mitjana Distància que circulen per vies d'alta velocitat (com els Avant) o per amplades de via que no són la convencional.

Segons dades de l'Autoritat del Transport Metropolità, en els últims anys el 67% dels viatges validats a Rodalies eren bitllets integrats, majoritàriament la T-Usual i la T-Casual.

La Generalitat ja ha avançat que només assumirà una rebaixa del 50% en els seus títols.

Un cop més, falta d'acord i d'informació entre administracions.

Toca fer càlculs

Als usuaris els tocarà fer càlculs sobre les combinacions que els puguin sortir més a compte.

Posem el cas d'una persona que, per feina, viatgi cada dia entre Granollers i Barcelona (3 zones). Ara una T-usual li costa 75,60 euros per viatjar durant 30 dies consecutius sense límit de viatges, que amb la rebaixa anunciada fa uns dies serà la meitat, 37,80 euros.  

A partir del setembre, podrà optar per tenir de franc un abonament mensual exclusiu de Renfe (només vàlid a Rodalies, és a dir, sense dret a fer servir un altre mitjà). Ara bé, haurà de tenir en compte que, si es vol moure en transport públic per la ciutat més enllà d'aquest trajecte, haurà de comprar algun altre bitllet o abonament. Si adquireix una T-Causal (l'antiga T-10) d'una zona, el preu passarà dels 11,35 euros actuals a 5,68.

 

Aragonès: "Qui té els recursos és l'Estat"

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez Jiménez, ha reconegut que els detalls encara no estan tancats, però ha deixat clar que la Generalitat "té la llibertat, en l'àmbit de les seves competències, d'oferir i ampliar aquella bonificació que ja vam acordar del 30%" i arribar fins al 50%, el 60% o el 100%.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha retret al govern espanyol que no aporti recursos per finançar aquesta bonificació. "És molt fàcil dir als altres el que han de fer i no donar-los els recursos, ja que qui els té és l'Estat", ha remarcat.

Des de l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà demanen que es prenguin mesures per evitar un possible col·lapse del servei.

Renfe calcula que la gratuïtat suposarà 22 milions i mig de desplaçaments, i assegura que el servei actualment està funcionant al 80% de la seva capacitat i, per tant, encara pot assumir el previsible augment de la demanda.

El govern espanyol ha estimat el cost de la mesura en uns 250 milions d'euros i creu que arribarà a uns 75 milions de viatges.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaRodaliesDebat política general
Anar al contingut