La Carta firmada per John Lennon que se subhasta (Gotta Have Rock and Roll)
La Carta firmada per John Lennon que se subhasta (Gotta Have Rock and Roll)

A subhasta una furibunda carta de Lennon a McCartney poc després de la fi dels Beatles

La missiva de tres pàgines mecanografiades i amb anotacions a mà als marges es va publicar a la revista Melody Maker a finals del 1971 com a resposta a una carta prèvia de McCartney

Carles Claret VilasecaActualitzat

Les causes que van desencadenar la dissolució dels Beatles a principis dels setanta han fet córrer rius de tinta. I qualsevol nou detall desperta l'interès dels seguidors de la banda que va ser la punta de llança el fenomen pop arreu del món.

La web Gotta Have Rock and Roll, amb seu als Estats Units, ha posat a subhasta una prova "nova", una altra petita peça --de gran valor per als beatlemaníacs, això sí-- del prolongat intercanvi de retrets i desavinences entre John Lennon i Paul McCartney, les dues ànimes del grup.

Es tracta d'una carta de resposta de Lennon a McCartney en una revista musical. Una missiva de tres pàgines mecanografiades amb anotacions fetes a mà als marges que, per ara, ha aconseguit una licitació màxima de 32.000 euros, i està datada el 24 de novembre del 1971.

Quatre dies abans, el 20 de novembre, un any i mig després del trencament del grup, Paul havia publicat una carta a la revista Melody Maker, en què, sense embuts, culpava John i Yoko de la dissolució de l'empresa que vertebrava els rèdits comercials i econòmics de The Beatles.  

Els Beatles aterrant als Estats Units en plena onada de popularitat
Els Beatles aterrant als Estats Units en plena onada de popularitat (Melody Maker Caiazzo & Real)

Resposta contundent

A part de fer-lo responsable, conjuntament amb Yoko, del final de la banda nascuda a principis dels seixanta, Paul explicava que se sentia ferit per la lletra de la cançó "How do you sleep", que John li havia dedicat en l'àlbum en solitari "Imagine", publicat aquell mateix 1971.

En la carta a subhasta, que va començar amb un preu inicial de 20.000 euros i continuarà activa fins al 19 d'agost, Lennon es vol rescabalar de les acusacions de McCartney.

Amb algunes modificacions, la missiva va acabar apareixent en el número de Melody Maker publicat el 4 de desembre del 1971, tot i que, en una anotació escrita a mà al marge del text a màquina, John demanava a l'editor M.M. Richard Williams que la publiqués tan aviat fos possible.

Ironia i acusacions

Amb la seva particular ironia i sentit de l'humor, que en altres moments de la vida havia compartit amb el mateix McCartney, Lennon aboca acusacions molt contundents, com la d'haver comprat accions del segell Northern Records a l'esquena d'ell.

"Et donem diners per la teva part d'Apple", escriu sobre la companyia discogràfica que va crear la banda. I afegeix: "Et donem més diners com a royalties, que legalment pertanyen a Apple. (Ja sé que som Apple, però, en realitat, no ho som)".

El músic, assassinat a Nova York el desembre 1980, també retreu a McCartney que intentés posar George Harrison i Ringo Starr contra ell durant la batalla legal pels drets musicals del grup. "Si no n'ets el culpable (com dius), qui dimonis ens va portar a judici i ens va deixar com una merda en públic?", es pregunta.

Paul McCartney en una actuació a Glastonbury, al Regne Unit, aquest 2022
Paul McCartney en una actuació a Glastonbury, al Regne Unit, aquest 2022 (Europa Press)

Una cançó "dedicada"

A banda de les desavinences econòmiques, John Lennon també defensa el seu himne de pau més conegut davant de McCartney. "Penses que "Imagine" no és política? És d'heroi ensucrat de classe obrera per a conservadors com tu! Òbviament, no vas entendre'n la lletra!"

Endinsant-se en la cançó que va dedicar-li al disc "Imagine" (el mateix nom de la celebrada cançó), sentencia: "Et vas prendre 'How do you sleep' massa literalment (llegeix la meva pròpia ressenya de l'àlbum a la revista Crawdaddy)".

De fet, Paul tenia motius per sentir-se eludit escoltant la lletra de la cançó: "Aquells sonats tenien raó quan van dir que estaves mort", en relació amb la llegenda urbana que deia que McCartney havia estat substituït. "L'únic que vas fer va ser 'Yesterday'", reduint-li l'èxit musical a la composició de la balada enregistrada pels Beatles. O "des que te'n vas anar, només ets un dia més", al·ludint al tema "Another day", el primer single en solitari de Paul.

Lennon acaba la carta a l'editor de Melody Maker assegurant que no guarda rancor a McCartney i està disposat a reunir-se amb ell per arreglar els problemes dels Beatles.

Fragment de la carta en què John Lennon assegura que no guarda rancor a MacCartney
Fragment de la carta en què John Lennon assegura que no guarda rancor a MacCartney

A la postdata, diu sentir-se "desconcertat" pel fet que Paul suggerís excloure les parelles, Linda i Yoko, de les seves disputes: "Vaig pensar que, a hores d'ara, hauries entès que jo soc JOHNANDYOKO".


"Get back"

El que és innegable és que la factoria Lennon & McCartney, independentment de qui posés la primera pedra de cada cançó i les aportacions de l'introvertit George Harrison o de Ringo Starr, va esdevenir una màquina infal·lible de generar grans èxits i autèntics himnes entre el 1960 i el 1970.

L'ambient enrarit en l'enregistrament dels últims treballs de la banda de Liverpool als estudis Abbey Road de Londres va quedar ben palès en l'enregistrament, en 35 mil·límetres, de les gravacions de l'àlbum "Let it be", l'any 1969, rodades per Michael Lindsay-Hogg.

El disc va precedir l'últim concert del grup al terrat de Savile Row Streey de la capital britànica. Com a gran reclam en el llançament de la plataforma de streaming de Disney, l'any passat, el cineasta Peter Jackson va crear, a partir de 55 hores de material inèdit, la minisèrie "Get back", amb tres capítols.

En aquell moment, Lennon i Yoko ja eren inseparables --d'aquí el JOHNANDYOKO de la carta-- fins al punt que la parella de Lennon apareix asseguda al seu costat durant totes les sessions.

Les imatges ensenyen tots els detalls tant de la part creativa dels Beatles com a banda irrepetible, que, a estones, es manté ben greixada, com el deteriorament de les relacions personals entre els membres del conjunt que va desencadenar la dissolució.

McCartney s'erigeix en l'interlocutor amb els mànagers i el representant de la banda pel que fa als "negocis", mentre que George Harrison se sent menystingut (abandona l'estudi durant uns dies), tot i que la banda va acabar tant les seves cançons com les de Ringo Starr.  

John Lennon a l'actuació a la plaça de toros de La Monumental el 1965
John Lennon a l'actuació a la plaça de toros la Monumental el 1965 (Fundació Photographic/Joana Biarnés)

Col·laboradors necessaris

La carta que ara subhasta Gotta Have Rock and Roll no seria l'única cleca de Lennon contra el seu amic d'adolescència a Liverpool. Poc abans de l'assassinat de John, Paul va començar la reconciliació amb ell i amb Yoko Ono, sobretot després del naixement del seu fill Sean.

Coincidint amb l'estrena de "Get back", Paul McCartney va publicar el llibre "Lyrics: 1956 to the present", en què parlava de la seva relació amb John Lennon, a qui considera "un amic" i la seva "ànima bessona musical".

Sir Paul McCartney, situat entre les 200 persones més riques del Regne Unit amb una fortuna superior a 1.000 milions d'euros, va escriure que, en separar-se els Beatles, "tothom estava esverat i el John es va tornar desagradable". I admetia que no entenia per què. "Potser perquè vam créixer a Liverpool, on sempre era primordial donar el primer cop en una baralla".

 

 

ARXIVAT A:
Música
Anar al contingut