janquim / Madrid

Noves eines per al turisme: realitat augmentada, codis QR i mapes dinàmics

Les aplicacions més recents de les tecnologies de la informació i la comunicació poden tenir un paper actiu en el sector del turisme, com ja ho han fet els últims anys els sistemes d'intermediació basats en el web. Aquest ha sigut el missatge que s'ha transmès als empresaris que avui han assistit a Fiturtech, el fòrum innovador de Fitur a la fira de Madrid.

Actualitzat
El sector turístic ja fa temps que ha fet el salt cap a l'entorn web, tot i que en realitat, de moment, la seva missió consisteix a transportar persones físiques a llocs físics, allotjar-les i entretenir-les. Però cada vegada més els processos d'adquisició es resolen per internet i en això s'ha basat els últims anys el negoci: reserves d'hotel, bitllets de transport, entrades de museus...

Tots aquests serveis d'intermediació ja són populars i hi ha una llista extensa de webs on és possible resoldre alguns d'aquests "tràmits" i obtenir els beneficis d'adquirir un producte que és preferible vendre'l barat que no pas no vendre'l: www.atrapalo.com, www.lastminute.com, www.rumbo.com, www.muchoviaje.com, www.logitravel.com, www.edreams.com, www.booking.com, www.destinia.com...

Els operadors tradicionals també fa temps que s'hi han apuntat: www.viajeselcorteingles.es, www.viajesiberia.com, www.mundicolor.es, www.halconviajes.com, www.nh-hoteles.es, www.barcelo.com, www.solmelia.com, www.ac-hotels.com. De fet, una passejada pel recinte firal fa evident que a tots els estands es fa servir el nom de l'adreça web com si fos la marca, o almenys amb la mateixa rellevància. Tothom sap que ser a internet és essencial. Però internet evoluciona i les possibilitats per al turisme també canvien.

El pas següent consisteix a aprofitar la tecnologia més recent i fer-ho en dues direccions: captar clients i oferir serveis als clients quan ja són a la destinació.

Mòbils que "veuen" on són

Aquest darrer pas ha guanyat moltes possibilitats a partir del desenvolupament de l'anomenada realitat augmentada. Una aplicació d'aquest concepte que es pot traslladar al turisme podria ser aquesta: si s'enfoca un aparell preparat degudament (com alguns telèfons mòbils amb GPS, brúixola digital i accés a internet) a un lloc concret (com ara la Sagrada Família), el giny reconeix què està "veient" i n'envia informació a l'usuari. És com tenir una guia turística a mà que informa a mesura que l'aparell es belluga. Les aplicacions de la realitat augmentada al turisme encara tenen recorregut perquè és una creació recent però a la sessió de Fiturtech ja s'ha presentat com una opció real i interessant per a tota mena d'empreses que poden oferir serveis concrets. Per exemple: a les recepcions dels hotels se solen trobar que els demanen la mateixa mena de recorreguts fàcils. I si una aplicació descarregable al telèfon anés guiant aquests visitants com ho fa un dels indicadors de GPS que hi ha a tants cotxes?

Monuments amb codi

Una altra eina que s'intenta estendre són els codis QR de resposta ràpida, una mena de codi de barres que de manera instantània accedeix a un web o a altres aplicacions. L'exemple més obvi seria l'opció d'afegir aquests codis a monuments i llocs visitats perquè els turistes accedissin a àudios guies amb els seus telèfons mòbils després de "llegir" el codi. Però hi ha més possibilitats i a països com el Japó aquests nous codis tenen èxit en múltiples funcions. Aquests codis es poden trobar a la porta d'uns quants locals però encara no s'ha vist que cap institució n'impulsi la instal·lació al peu de l'estàtua de Colom... però a Roses van fer assajos per incorporar aquesta eina.

Abans de sortir de casa

Sobre les possibilitats d'intervenir abans del viatge, els ponents han estat d'acord que el model a seguir és Hotelmap, un mapa on a més d'indicar a on hi ha els hotels n'indica a temps real la disponibilitat i el preu. I des d'allà mateix es pot fer la reserva. Encara no hi ha cap experiència similar a Espanya però unes quantes empreses treballen en projectes molt semblants al model pioner de Londres.

Tant els empresaris que explicaven aquestes eines com aquells que les podrien fer servir han estat d'acord que han de ser les destinacions turístiques i les administracions públiques les que inverteixin de forma que s'aconsegueixin aquestes millores tecnològiques a l'estil d'Hotelmap. O sigui que no semblaven gaire animats a ser ells mateixos els emprenedors que impulsin els canvis.

En aquest entorn d'idees emprenedores, però de convicció que la part de la despesa ja la faran des dels fons públics, ha obert les seves sessions aquesta quarta edició de Fiturtech, que ha aplegat prop de 200 persones en un extrem del pavelló 10 d'Ifema.
Anar al contingut