janquim / Barcelona

Milers de jugadors declaren on són amb Gowalla i Foursquare

Als dos jocs més nous que hi ha a internet s'hi juga amb el mòbil. Es basen en la geolocalització i combinen algunes nocions de les xarxes socials amb les opcions de promoció comercial. Per entendre millor en què consisteixen, el 3cat24 ha conversat amb dos jugadors catalans. Abans de saber què n'opinen dos joves que tenen l'hàbit de provar les noves aplicacions que apareixen a la xarxa, fóra bo tenir una idea més clara d'aquestes propostes.

Actualitzat
Algú entra en un bar, demana l'entrepà especial de la casa i, mentre l'hi preparen, agafa el mòbil i diu on és. Si el bar ja està registrat, només l'ha de clicar i, si no hi és, pot crear un lloc nou. No és una acció irreal, té lloc milers de cops cada dia als Estats Units o el Japó i desenes de vegades al nostre país. Això és el que fan els usuaris de Gowalla o Foursquare.

El funcionament és d'aparença simple. Cal registrar-se a un web i instal·lar una aplicació al telèfon mòbil. Amb aquest petit programa incorporat, cada vegada que ets en un lloc t'hi registres (com es faria en entrar a un hotel) i ho fas saber als teus contactes. Els missatges estan sincronitzats amb les xarxes socials com el Facebook i el Twitter.

La primera reacció és que pots rebre un avís d'algú altre que ja hi ha anat abans: "No demanis truita, en aquest lloc la fan fatal". Però ja hi ha altres serveis que cobreixen aquesta informació compartida. El que aquests dos llocs proporcionen és una experiència que va més enllà de la recomanació.

Dos competidors

Gowalla i Foursquare són creacions de finals del 2009 i han competit fa pocs dies en una fira especialitzada que ha tingut lloc a la capital de Texas (Austin), als Estats Units, per ser reconeguts com una proposta d'interès. El cert és que totes dues han aconseguit inversions elevades per contribuir al seu desenvolupament.

Gowalla és valorat pel seu aspecte més atractiu, en contrast amb l'austeritat de Foursquare. Però aquest últim és més fàcil de carregar al mòbil.

La norma bàsica sembla senzilla. Es tracta d'acumular llocs o de ser el que visita més un lloc determinat. Però, a més, tant una aplicació com l'altra tenen més opcions i s'hi comença a desenvolupar una activitat comercial perquè molts establiments poden oferir descomptes si ets un "client habitual", si destaques el seu lloc sovint o si n'ets l'alcalde (una modalitat de Foursquare que consisteix a considerar-te el visitant més assidu d'un lloc determinat).

Alcalde virtual a Cardedeu

Jordi Serra és un jove dissenyador, impulsor entre altres projectes del grup de blogs aplegats a Estol. Viu a Cardedeu i s'ha llançat a Foursquare perquè volia provar la que segons ell és "la primera aplicació de geolocalització amb cap i peus".

A la seva població encara no hi ha gaires llocs anotats i això el manté ara mateix com una "autoritat" del Cardedeu virtual. Serra està convençut que "en un futur no gaire llunyà serà la tercera xarxa social per excel·lència i portarà la geolocalització als negocis". De fet, a la seva empresa ja treballa amb un client que vol que el seu hotel recompensi els que s'hi registrin a través d'aquest joc, un joc que et dóna accés a descomptes o una cervesa gratis. Tot i aquesta possibilitat, Serra creu que es tracta d'un joc, vestit de xarxa social.

Creant gimcanes a Barcelona

Coincideix en aquesta valoració Jorge Rivero, un programador informàtic de 29 anys que viu a Barcelona. Com que Gowalla dóna premis si visites llocs o si compleixes objectius concrets que altres jugadors han establert, prefereix mirar-s'ho com una mena de gimcana virtual. Ell mateix ha creat un recorregut amb premi, el primer d'Espanya en aquest moment, que consisteix en una visita consecutiva a tres platges de la ciutat. El trofeu també és virtual, esclar.

A Rivero, Gowalla li agrada més que Foursquare, perquè no es pot enganyar sobre la teva posició GPS i, a més, "perquè els punts geolocalitzats poden ser molt concrets, com ara un arbre del parc de Collserola o el final d'un pantalà que es fica al mar". La prova n'és que ell ha registrat el pont del Petroli, a Badalona.

Més jugadors perquè sigui més divertit

Per divertir-s'hi de debò cal que hi hagi més gent i la falta de jugadors coneguts és ara com ara el principal inconvenient que hi observa Rivero. Serra no hi té amics però sí que hi té molts coneguts, sobretot provinents del Twitter. En conjunt, Foursquare afirma que té més de 500.000 usuaris i Gowalla en declara més de 150.000. El creixement d'aquests jocs socials aportarà més entreteniment als que hi juguin, ja que el seu caràcter minoritari és ara mateix un defecte.

Un altre possible obstacle és la geolocalització. Pot haver-hi persones que se sentin amoïnades perquè consti a internet on són en aquell moment. De tota manera, Rivero té clar que la massificació resoldrà l'inconvenient: "Quan siguem molta gent indicant la nostra posició ja no serà gens fàcil vigilar-nos, a banda que avui dia estem tan controlats que no em preocupa que se sàpiga on sóc."

Tots dos responen al perfil dels anomenats "early adopters", persones interessades per les noves tecnologies que tenen ganes de provar cada nova aplicació que apareix. Però a poc a poc l'ús d'aquests llocs s'estendrà, perquè és potent si es combina amb les xarxes socials i perquè té les característiques adequades per atraure els joves i els adolescents.

La consultora Dolors Reig, experta en mitjans socials, situava aquests dos llocs entre les tendències del 2010 i és probable que durant aquest any hi hagi més catalans que s'hi apuntin. Com a mínim, pels usuaris d'aquest mitjà de comunicació, les paraules Foursquare i Gowalla voldran dir alguna cosa.

La resta, dependrà del grau de temptació que cadascú suporti quan demani un entrepà i una cervesa quan torni a entrar en un bar amb el mòbil a l'abast de la mà. 
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut