janquim

La promoció de la cultura catalana s'estén amb internet

La promoció internacional de la cultura catalana té dues cares. D'una banda, cal atendre les indústries i els creadors locals per ajudar-los a trobar oportunitats de projecció. D'una altra, es tracta d'atreure els programadors i agents culturals d'altres països. Per això el seu web i les seves accions a internet reflecteixen aquesta dualitat.

Actualitzat
Catalan Arts és la marca amb què es contribueix des de l'administració a la promoció internacional de les indústries culturals catalanes. La seva presència a internet és un dels trets destacats d'aquesta àrea de l'Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC) i des de fa pocs dies els seus responsables celebren una dada que interpreten com un indicador molt positiu: la seva pàgina de Facebook ha superat els deu mil contactes.

La xifra adquireix valor quan se situa en un context. Altres organismes similars com el francès, l'islandès, el suec o el suís no passen del mig centenar de persones enganxades al seu espai en aquesta xarxa social. D'aquesta manera, Catalan Arts es posiciona al costat de les pàgines a Facebook d'institucions culturals del país amb èxit, com la del CCCB, que supera els nou mil seguidors, o la del Primavera Sound, que s'acosta als vint mil.

En contrast, per exemple, Catalan Arts multiplica per cinquanta el nombre de seguidors que hi ha a Facebook de l'Institut Ramon Llull, que en alguna mesura coincideix en part de les accions que es duen a terme des l'àrea de promoció internacional de l'ICIC.

El possible solapament de competències podria ser una de les qüestions que s'acarin amb el decret de reestructuració del govern, que s'espera pel febrer.

Catalan Arts ha fet una aposta per la presència en els entorns socials digitalitzats, com explica a aquest mitjà la seva directora, Marisol López. Per això també és present a Twitter i en canals de vídeo i fotografia però ha anat més enllà, amb un accent singular en la música.

Podcast i perfil a Spotify

D'una banda, amb la creació d'un perfil a Spotify, des d'on és possible escoltar els enregistraments que l'ICIC compila cada any.

D'una altra, i mitjançant el podcast, es troba a internet un espai elaborat amb la participació tècnica de l'emissora pública catalana. Ja hi ha una ràdio alemanya que també emet el podcast a la seva graella de programació des de finals de l'any passat.

L'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació s'estén de pressa per l'administració, amb un impuls notable en l'últim any, que és comú a un esforç del conjunt de les indústries culturals d'arreu del món.

Però l'experiència de Catalan Arts destaca per la seva intensitat i pel seu caràcter pioner. Des del Departament de Cultura ja hi ha altres accions notables, en particular en les qüestions vinculades al patrimoni, però també en altres àmbits, amb els casos destacables de la participació pública a Catalan Films i la difusió artística de Cultura en Gira.

Impuls del nou equip

Aquest enfocament podria rebre un impuls perceptible la setmana vinent, amb l'arribada prevista del nou gabinet del conseller Ferran Mascarell, un equip amb experiència a Ensenyament (abans Educació), on la presència a les xarxes socials i l'obertura cap als ciutadans amb eines associades a internet va ser un dels trets del darrer tram de l'anterior legislatura.

Fonts de diverses àrees del departament confirmen que ja elaboren una síntesi de les seves actuacions a internet i preparen llistes dels blogs especialitzats que caldrà atendre, en un gest que prova la intenció d'establir un diàleg que vagi més enllà dels mitjans de comunicació tradicionals.

El mateix titular del departament manté el seu compte a Twitter, en un govern que té una presència intensa a les xarxes d'internet, des de Facebook a Linkedin.
Anar al contingut