Barcelona

La gestió de la pròpia identitat a internet, assignatura pendent dels usuaris de xarxes socials

Les xarxes socials a internet s'han convertit en un fenomen social que guanya adeptes a un ritme vertiginós. Portals com el Facebook o el MySpace guanyen cada dia 200.000 usuaris al món, fins al punt que el nombre total de persones que estan registrades en una d'aquestes xarxes ja supera els 110 milions. No tothom, però, sap què implica tenir un perfil obert en una d'aquestes xarxes. És per això que l'Agència Catalana de Protecció de Dades alerta sobre certs perills que tenen a veure, sobretot amb la privacitat.

Actualitzat
El Facebook és probablement la més coneguda, però són moltes les xarxes socials que cada dia es nodreixen de nous usuaris a internet, usuaris que introdueixen a la xarxa, fotos i dades personals, i no sempre controlen qui acaba accedint a aquests continguts. MySpace, Twitter, Tuenti i ZYB en són algunes. Es tracta de xarxes que fomenten les relacions socials. Serveixen, per exemple, per posar en contacte persones que fa temps que han perdut la relació, o per intercanviar fotos i arxius amb els amics de manera ràpida i senzilla. Al capdavall, una manera de comunicar-se, però no només això.

Cada vegada són més els empresaris que consulten els perfils de candidats a cobrir un lloc de treball o dels mateixos treballadors, i això pot comportar a vegades males passades. Per exemple, hi ha persones que han perdut la feina per haver mentit sobre una baixa laboral: diuen a la feina que estan malalts, però a través del Facebook es descobreix que en realitat eren d'excursió. I és que els continguts que s'han penjat a la xarxa acaben arribant, a vegades, a la persona menys desitjada.

I la privacitat?

Els experts recomanen aprendre a gestionar la pròpia identitat digital, és a dir, tot allò que surt sobre nosaltres a internet, especialment a través de les xarxes socials, que ja sumen més de 110 milions d'usuaris al món. L'Agència Catalana de Protecció de Dades alerta de la importància, en el cas del Facebook, de configurar l'opció de privacitat que ofereix el portal, però també de pensar-se bé qui s'agrega al cercle d'amistats.

Víctor Domingo, president de l'Associació d'Internautes, expressa força dubtes sobre l'ús que els usuaris fan actualment d'aquestes xarxes: "És un aspecte que la gent no cuida -assegura, en referència a la privacitat-, donen poc valor a deixar la seva foto o el seu telèfon, i pensen que tothom a internet és bo, quan ara els ciberdelinqüents busquen sobretot dades personals."

Hi ha experts que, en xarxes socials com el Facebook, hi veuen un autèntic canvi social, un abans i un després. De fet, les possibilitats d'aquests portals ja han demostrat ser mercantils, a banda de socials, i la seva popularitat ha disparat l'interès de les empreses. Per exemple, les de telefonia ja ofereixen totes productes per connectar-se amb xarxes socials. I, sense anar més lluny, la policia britànica ha recorregut al Facebook per difondre i recollir dades referents a delictes. Si vols saber-ne més, consulta el post del blog Vida digital.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut