La Generalitat estudia implantar a l'Eix Transversal l'eurovinyeta, una taxa destinada als camions que hi passin

La gran quantitat de vehicles pesants d'Europa que travessen Catalunya per aquesta carretera, i que s'estalvien els peatges de l'AP-7 i l'AP-2, ha fet que la Generalitat es plantegi implantar-hi aquest cànon, anomenat eurovinyeta, que seria el primer a Catalunya.
La Generalitat estudia implantar a l'Eix Transversal l'eurovinyeta, una taxa destinada als camions que hi passin
Cervera

La Generalitat estudia implantar a l'Eix Transversal l'eurovinyeta, una taxa destinada als camions que hi passin

La gran quantitat de vehicles pesants d'Europa que travessen Catalunya per aquesta carretera, i que s'estalvien els peatges de l'AP-7 i l'AP-2, ha fet que la Generalitat es plantegi implantar-hi aquest cànon, anomenat eurovinyeta, que seria el primer a Catalunya.
TV3Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/AturarSilenciarPujar el volumDisminuir el volumInstruccions per interactuar amb el player
imatge
El govern català està estudiant la possibilitat d'implantar a l'Eix Transversal el que s'anomena eurovinyeta, és a dir, que els camions paguin un cànon per d'aqueta via d'alta capacitat. La gran quantitat de vehicles pesants d'Europa que travessen Catalunya per aquesta carretera, i que s'estalvien els peatges de l'AP-7 i l'AP-2, ha fet que la Generalitat es plantegi implantar aquesta mena de peatge, que seria el primer a Catalunya.

I és que malgrat que fa tres anys que l'Eix Transversal està en obres per desdoblar-lo, hi ha trams, com a l'altura de Vic o de Manresa, per on circulen 16.000 vehicles diaris. D'aquests, un de cada quatre és un camió, i quan el desdoblament estigui enllestit, d'aquí tres mesos, el nombre podria augmentar, ja que serà una via encara més atractiva per a tots els vehicles pesants provinents d'Europa que han de travessar Catalunya.

El "peatge a l'ombra", un motiu més

L'elevat cost d'aquest desdoblament, que puja a 733 milions d'euros, és un altre motiu que porta el govern a plantejar-se l'eurovinyeta. I és que, per ara, el cost l'ha assumit l'empresa constructora, Cedinsa, perquè s'ha fet servir un mètode de finançament que es coneix com a "peatge a l'ombra": és a dir, a partir del dia que s'inauguri l'obra, el govern, amb els impostos que recapta entre els ciutadans, haurà de pagar un tant per vehicle que hi circuli durant els pròxims 33 anys.

D'aplicació obligatòria a partir del 2016


L'eurovinyeta serà obligatòria en virtut d'un mandat europeu que entrarà en vigor a partir del 2016 per a tots els camions i el 2020 per a la resta de vehicles. La Generalitat considera que caldria aplicar-ho conjuntament a tot Espanya i per això ho han demanat reiteradament al Ministeri de Foment, però de moment la resposta es fa esperar.

VÍDEOS RELACIONATS