Brussel·les

L'Eurocontrol preveu que es cancel·laran el 70% dels vols previstos avui a Europa

L'agència europea de gestió del trànsit aeri, l'Eurocontrol, calcula que es cancel·laran el 70% dels vols previstos per avui al continent. És a dir que només s'enlairaran el 30% dels vols, entre 8.000 i 9.000 dels 28.000 programats. I és que malgrat la millora de la situació, els principals aeroports europeus continuen tancats, cinc dies després de l'erupció del volcà islandès.

Actualitzat
Tot i que segons els experts la situació sembla que millora, el núvol de cendra del volcà islandès que va entrar en erupció dijous passat continua fent la guitza a tot Europa.

L'agència europea de gestió de trànsit aeri, l'Eurocontrol, ha dit que avui només operaran el 30% dels vols previstos. Això significa que el 70% dels vols quedaran cancel·lats. Gran part de l'espai aeri del vell continent continua tancat i els principals aeroports continuen clausurats.

Aeroports encara tancats

Al Regne Unit, el tancament s'ha prorrogat des de les vuit del vespre fins almenys aquest dimarts. El govern de Gordon Brown busca alternatives i ja ha desplegat dos vaixells de la Royal Navy, la marina, per traslladar els seus ciutadans al país. A més ha acordat amb el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, l'ús dels aeroports de l'Estat pel retorn dels britànics que són en altres continents. Brown ha agraït el gest de Zapatero.

A Itàlia, obren i tanquen. Els aeroports del nord del país havien reobert aquest matí però els han tornat a tancar després de rebre els darrers butlletins meteorològics, segons els quals el temps no millora. Els aeroports de Torí, Milà, Gènova i Bolonya estaran clausurats almenys fins dimarts.

A França, s'han reobert els del sud del país, Tolosa -que s'ha convertit en el principal punt de connexió amb l'exterior-, Marsella, Bordeus, Montpeller, Pau, Tarbes, Biarritz i Perpinyà i els dos de Còrsega. Tot i això, el govern francès mantindrà els aeroports del nord tancats, com els de París, fins aquest dimarts a les 8 del matí. A partir d'aleshores es posaran en marxa els "corredors aeris" entre la capital francesa i els principals aeroports del sud. El que ja funciona aquest dilluns és Nantes i també està previst que torni a operar avui el de Lió. 

A Alemanya, els aeroports de Berlín-Tegel, Berlín-Schönefeld, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Erfurt i Leipzig van tornar a operar durant la tarda de diumenge. Al vespre, però, els van tancar. El país intenta gestionar hora a hora la reobertura del seu espai aeri, però avui ha prorrogat el tancament de les dues del migdia fins a la mitjanit.

Les companyies aèries alemanyes han elevat el to de les seves crítiques pel que consideren una mesura injustificada. El govern d'Angela Merkel es defensa dient que "la seguretat és absolutament prioritària" i que "va pel davant dels interessos comercials".

A Bèlgica, l'espai aeri també continuarà tancat fins a les sis aquesta tarda. De totes maneres, la companyia Brussels Airlines ha cancel·lat tots els seus vols fins aquest dimarts al migdia. Suïssa també ha ampliat fins aquest dimarts el tancament del seu espai aeri. Irlanda el mantindrà tancat fins a les cinc d'aquesta tarda però les restriccions es podrien allargar fins a finals de setmana.

Aeroports ja reoberts

En canvi, la millora de la situació ha fet que alguns països hagin reobert els aeroports. És el cas d'Àustria, Noruega, Croàcia, Sèrbia, Montenegro, Eslovènia, Lituània, Polònia i la República Txeca, tot i que hi ha retards i cancel·lacions pel tancament de l'espai aeri en altres països europeus.

A Suècia, les autoritats han ordenat l'obertura de gran part de l'espai aeri, inclosos els aeroports d'Arlanda, d'Estocolm, i Landvetter, a Göteborg. A Dinamarca també s'ha reobert l'espai aeri per sobre dels 11.00 metres, mentre que per sota d'aquesta altura continua tancat. A Finlànda, els aeroports de Turku i Tampere han reobert, però el principal aeroport, el de Helsinki-Vantaa continua tancat. A Romania, la majoria dels aeroports estan oberts.

Els aeroports que, segons Eurocontrol, també estan operatius sóns els de l'estat espanyol, Portugal, Bulgària, Grècia, Turquia, Rússia, Hongria

Fora d'Europa

El Canadà ha començat a suspendre vols a la costa atlàntica perquè l'Institut Meteorològic del país ha anunciat que hi ha un 30% de possibilitats que el núvol de cendres del volcà islandès afecti l'espai aeri de Terranova.

63.000 vols cancel·lats

Tot i la millora de la situació, Europa continua immersa en la pitjor crisi aèria des de l'11 de setembre del 2001. El núvol de cendra generat per un volcà subterrani a Islàndia impedeix per cinquè dia consecutiu la normalitat al cel europeu. Des del 14 d'abril ja s'han suspès més de 63.000 vols.

Pressió de les aerolínies

La millora de les condicions coincideix amb els primers tests d'algunes companyies aèries per avaluar els efectes del núvol volcànic. Lufthansa, KLM i Air France, entre d'altres, han fet vols de prova sense passatgers i no han trobat problemes greus. Les aerolínies pressionen perquè es reobri l'espai aeri després de quatre dies consecutius de pèrdues multimilionàries. Sobre el paper, els perills d'enlairar-se, a part de la manca de visibilitat, són els efectes de les partícules minerals que conté el núvol de cendra per als avions, que fins i tot podrien fer apagar els motors.

Avui, els ministres europeus de Transport analitzaran els resultats de les proves de vol de diferents aerolínies i podrien autoritzar la reobertura de l'espai aeri malgrat la presència del núvol de cendra. La Comissió Europea està en contacte amb l'agència que s'encarrega del control i la seguretat aèries, l'Eurocontrol, i avalua la possibilitat de reobrir algunes rutes per facilitar el trànsit aeri.

Pèrdues milionàries...

Des del fatídic 11-S que no es vivia una alteració tan greu en l'espai aeri europeu. Ja s'ha calculat que les companyies aèries més afectades estan perdent al voltant de 150 milions d'euros cada dia. A més dels avions de passatgers, entre els milers de vols cancel·lats hi ha també centenars d'aparells de càrrega. Es compta que s'han perdut milions d'euros en mercaderies que es fan malbé, com fruites o flors. Els experts, però, consideren que l'impacte hauria de ser limitat, i no pot posar en perill la incipient recuperació econòmica en països com França o Alemanya.

...Ingressos milionaris

L'altra cara de la moneda són els ingressos extres que la paralització de l'espai aeri està suposant per a companyies ferroviàries o de transport per carretera. Els taulells de les companyies de lloguer de vehicles registren més cues de les habituals. En general, totes les alternatives possibles a l'avió noten un augment important de la demanda, ja siguin cotxes de lloguer, autocars o trens. Els hotels pròxims als diversos aeroports afectats també s'han vist beneficiats per aquest col·lapse aeri que ha provocat l'erupció del volcà islandès.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut