janquim / Barcelona

Empreses catalanes lideren el canvi del turisme espanyol cap a les TIC

Les principals empreses de serveis de màrqueting orientats a les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en el sector turístic espanyol són catalanes. I dues agències de viatges per internet que són líders a Espanya també són empreses catalanes.

Actualitzat
Amb aquesta visió resumeix la situació del canvi tecnològic en el turisme Oriol Miralbell, professor de Turisme a la Universitat Oberta de Catalunya, citant els casos d'e-Dreams, que qualifica de pionera, i Atrápalo, que desenvolupa estratègies innovadores que li són reconegudes en el mercat internacional.

La realitat és que l'adopció de les noves eines, que va començar amb els grups d'agències i cadenes hoteleres, s'ha estès a moltes empreses més petites i ja permet fer reserves de transport i allotjament a gran quantitat de webs. El primer pas cap a la digitalització del consum turístic és molt ferm.

Les xarxes canvien els hàbits

Però hi ha altres qüestions que encara tenen marge per progressar, com la influència dels mateixos turistes en la reputació de les destinacions i els serveis que s'ofereixen. Miralbell està convençut que el paper de les recomanacions i els comentaris és tan poderós que influeix en l'actitud dels empresaris i provoca de retop una millora dels serveis.

Els usuaris de les xarxes socials, a més, adquireixen l'hàbit de comentar, de compartir i és natural preveure que "creixi l'interès per conèixer i l'accés a la informació que permet conèixer". Compartir serà expansiu, pronostica, i es farà cada vegada amb més formats.

Mentrestant, hi ha qui s'ocupa de recordar-nos, en una iniciativa grega, que "fer de turista" pot resultar molt barat. A Forfree exposen tota l'oferta gratuïta de Barcelona i altres indrets.

Per tant, el sector s'adona que necessita ajuda i recorre a les empreses especialitzades en la gestió d'aquesta presència a internet. A Catalunya, els experts destaquen l'activitat de Roca-Salvatella, Hotel Juice, Joan Jiménez i e-Mascaro.

Les sessions de Fiturtech que tenen lloc en el marc de Fitur, a Madrid, han servit per posar en contacte els empresaris turístics amb algunes d'aquestes empreses més orientades cap a la utilització de les TIC, com ara Geoportales o Socialtec, empresa situada a Barcelona que ha posat en funcionament el portal del gremi d'hotels d'aquesta ciutat. També s'han ofert tallers de producció de vídeos per a internet i còmput de mètriques per a l'anàlisi de resultats a la xarxa.

Pronòstic a favor del mòbil

En el futur immediat, el professor Miralbell coincideix amb el que han pronosticat a Fiturtech: un ús creixent del telèfon mòbil per obtenir un acompanyament de les visites turístiques, una guia a l'abast que aprofiti els avantatges de la realitat augmentada, els codis QR i altres utilitats com per exemple el comentari immediat visual, que és el que passa si algú envia a una xarxa social una fotografia d'un indret turístic tal com l'està veient, amb la seva capacitat d'atracció o amb els seus inconvenients. En canvi, no creu que el turisme virtual tingui capacitat de substituir l'experiència de la visita real.

Una paradoxa final: Miralbell creu que les noves tecnologies que ens permeten ser uns turistes diferents, més autònoms, també generen més estrès quan ens atrapen en cicles d'informació immediata sense fre. Per això, el viatge turístic és una oportunitat de desconnexió al mateix temps que el turista és algú més ben connectat.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut