Barcelona

Els treballadors de Nissan radicalitzen les protestes contra l'ERO

Els treballadors de Nissan han radicalitzat les protestes l'endemà que l'empresa va presentar un primer expedient de regulació que afecta 1.300 treballadors i que pensa completar a l'estiu amb un segon ERO. La manifestació dels empleats, que han fet una marxa per la Gran Via des de la plaça Espanya fins a la plaça Cerdà, on hi ha la seu de Nissan, ha acabat amb els ànims molt escalfats. Al final del recorregut, els treballadors han llançat tanques, ampolles de vidre, llaunes, tomàquets, ous i pedres contra l'edifici de Nissan, l'estructura de la qual és de vidre.

Actualitzat
L'endemà d'haver tallat la ronda Litoral, tant al matí com a la tarda, els treballadors de Nissan han intensificat les protestes, i a les 11 del matí han començat una manifestació per la Gran Via, des de la plaça Espanya fins a la plaça Cerdà, al davant de les oficines de la multinacional japonesa.

Els manifestants, més d'un miler de treballadors de l'empresa automobilística, han sortit a les 11.15 del matí de la plaça d'Espanya i han tallat el tronc central de la Gran Via i també els laterals. Per tant, totes les vies que desemboquen a la Gran Via han quedat afectades durant la marxa. Els problemes de trànsit s'han anat intensificant durant el matí, fins que els treballadors han acabat el recorregut i han quedat concentrats a la plaça Cerdà. Han començat a llançar objectes contra la seu de Nissan a Barcelona. Alguns treballadors també s'han enfrontat verbalment amb els Mossos d'Esquadra.

Comencen les negociacions

Les negociacions entre la direcció de l'empresa i els sindicats amb la mediació del Departament de Treball ja s'han obert. Dilluns, Nissan va presentar oficialment el seu expedient de regulació d'ocupació que afectarà gairebé 1.300 treballadors. L'empresa automobilística pretén presentar-ne un altre el setembre de l'any que ve i n'afectaria 400 més, fins a un total de gairebé 1.700 persones.

La Generalitat creu que el fet que l'ERO de Nissan es fonamenti en motius "organitzatius i productius, no econòmics" hauria de facilitar una "aproximació de les parts" en els pròxims 30 dies. Són declaracions de la consellera de Justícia Montserrat Tura, a la roda de premsa posterior a la reunió setmanal del govern. L'exeuctiu català reconeix que encara no sap quins són els plans de futur de l'automobilística japonesa a Catalunya.

Les xifres de l'ERO

Nissan despatxarà treballadors en dues fases. El primer expedient de regulació d'ocupació preveu acomiadar 1.288 persones. El segon el presentarà a mitjans del 2009 per fer-lo efectiu al setembre. En aquest cas, els treballadors afectats seran 392. Així doncs, en total seran els 1.680 treballadors, que ja s'han anunciat, els que perdran la feina. Segons ha explicat el secretari general de CCOO a Nissan de la Zona Franca, Raül López, ja els constava que l'empresa tenia la intenció de portar a terme els acomiadaments en dues fases.

Mitjançant un comunicat, Nissan ha afirmat que la companyia "s'ha d'assegurar la competitivitat per arribar, al 2010, a la millor posició possible per optar a l'adjudicació dels nous models. Amb aquest objectiu, la companyia ha de prendre la difícil decisió de reduir en 1.680 el nombre de posicions de la planta de Barcelona des d'ara i fins al setembre del 2009".

El sindicat UGT ha manifestat el seu neguit perquè darrere l'ERO de l'empresa japonesa hi podria haver un pla de deslocalització. El sindicat demana a Nissan que retiri l'expedient i abordi un pla real de permanència a Espanya. A la Generalitat li exigeix una actitud de fermesa i que rebutgi l'ERO perquè, segons la UGT, no està motivat per raons econòmiques, tècniques, d'organització ni de producció.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut