Els investigadors de la UOC assagen amb la "realitat augmentada"

Els professors de la Universitat Oberta de Catalunya disposen de la possibilitat de preparar materials amb la tecnologia de la realitat augmentada, entre altres recursos, i ho poden fer sense moure's de les instal·lacions d'aquest centre educatiu a Barcelona.
janquim / Barcelona

Els investigadors de la UOC assagen amb la "realitat augmentada"

Els professors de la Universitat Oberta de Catalunya disposen de la possibilitat de preparar materials amb la tecnologia de la realitat augmentada, entre altres recursos, i ho poden fer sense moure's de les instal·lacions d'aquest centre educatiu a Barcelona.
Actualitzat
A més de l'anomenada "realitat augmentada", els docents i investigadors de la UOC poden treballar amb moltes més tecnologies gràcies al laboratori que s'hi ha obert fa poques setmanes. El 3cat24 hi ha accedit, amb un grup reduït de professionals interessats a entendre com la UOC es dota de tecnologia avançada per investigar projectes relacionats amb l'ensenyament.

El laboratori és una sala polivalent situada en un soterrani, potser per mantenir la tradició, però amb una decoració molt contemporània, amb pufs de colors cridaners i punts de treball en forma de càpsula. Aquest n'és l'aspecte més sorprenent, però el servei que ofereix és del tot seriós fins al punt que l'accés al laboratori té un control estricte per assegurar que hi acudeixen a les persones que hi desenvolupen projectes concrets i, quan hi van, només es posen en marxa els aparells que requereixi el seu procés de treball.

El que hi ha en aquesta sala és una combinació d'aparells i connexions que permet avaluar resultats amb tecnologies diverses.

Pantalles tàctils

La pissarra digital Smartboard, per exemple, és com les que ja hi ha instal·lades a centenars de centres educatius de Catalunya, com un dels elements del projecte EduCAT 1x1. A més de respondre com a pissarra tàctil, està preparada per desar la informació que s'hi escriu, que es converteix en una presentació que es pot redistribuir o fer arribar "en directe".

Al costat hi ha altres pantalles que utilitzen tecnologies tàctils. Des del marc gegant i portàtil que desenvolupa Ubiq Window, una peça que permet caminar al seu voltant i que respon als gestos de les ombres combinats amb una retroprojecció, fins a l'anomenat "tòtem", un element vertical apte per a esdeveniments de tota mena que permet interactuar amb els dits per obtenir informació i reenviar-la.

La Microsoft Surface és una taula tàctil que permet sicnronitzar-hi mòbils, incorporar-hi documents, escoltar música i mantenir reunions de treball.

Una mica més enllà, hi ha una pantalla de televisor en tres dimensions, amb resultats espectaculars sense que calguin ulleres especials. Al laboratori la fan servir per assajar l'ús de materials de la UOC.

Roundtable és un sistema de vídeoconferència que també s'assaja, perquè permet connexió amb diversos usuaris i desenvolupa funcions de moderació.

Els tres eixos que segueixen les seves recerques se centren en la telefonia, els videojocs i la noció de mobilitat. Als tres "box" especialitzats en aquestes matèries s'hi poden veure ordinadors portàtils de tota mena, lectors digitals diversos, ulleres de 3D, videoconsoles de jocs i tot d'aparells d'última generació que els professionals de la Universitat Oberta intenten esbrinar fins a quin punt tenen utilitats educatives i responen als seus materials docents.

Vídeos per als alumnes

Amb aquesta mateixa voluntat, el nou laboratori disposa d'un petit plató on s'enregistren vídeos amb fons diversos gràcies al sistema croma. Els professors s'hi poden ensinistrar per treure profit de la producció de vídeo com a material complementari als que fan servir fins ara.

L'oficina d'innovació que el vicerectorat d'Innovació de la UOC va posar en marxa fa més d'un any treballa amb més de 125 projectes i des de fa poques setmanes amb el suport d'aquest laboratori les eines d'assaig s'han multiplicat.

Jugant amb la realitat

A la demostració que s'ha fet aquest matí, dirigida per Diego Fernández, n'hi havia prou de posar un paper amb una etiqueta impresa en color negre davant d'una minicàmera perquè en una pantalla hi aparegués un cotxe en tres dimensions. Quan algú feia anar el cotxe, amb un comandament de Wii, es movia per la pantalla com si un nen jugués amb un cotxe teledirigit. Amb la diferència que el cotxe no existeix, el que hi ha és un codi que la càmera llegeix i transforma en una "realitat".

Algú es podria preguntar si a la UOC juguen amb cotxes teledirigits. La resposta és que no. Assagen amb noves tecnologies per adoptar els canvis més adequats a la seva missió docent. Però tothom sap que no hi ha res com el joc per descobrir i aprendre. Per això, en un racó, plegada davant la visita d'avui, al laboratori de la UOC hi ha una taula de ping-pong. Després de tot, una altra mena de pantalla tàctil perquè els investigadors també trobin una estona en què els seus cervells sempre connectats a les tecnologies més recents es distreguin amb les anades i vingudes d'una pilota. Segur que ho necessiten.