Els controladors aeris atribueixen els seus problemes laborals a la falta de personal

El sindicat de controladors aeris USCA ha justificat la baixa massiva que han protagonitzat aquesta tarda adduint que amb el personal que són no poden fer tota la feina. Denuncien que Aena inclou com a absentismes laborals les maternitats, els permisos personals i fins i tot les vacances. De la seva banda, el president d'Aena, Juan Ignacio Lema, ha fet una crida als controladors perquè tornin a treballar perquè el tancament parcial de l'espai aeri espanyol ja ha afectat més de 300.000 persones.
Els controladors aeris atribueixen els seus problemes laborals a la falta de personal

Els controladors aeris atribueixen els seus problemes laborals a la falta de personal

El sindicat de controladors aeris USCA ha justificat la baixa massiva que han protagonitzat aquesta tarda adduint que amb el personal que són no poden fer tota la feina. Denuncien que Aena inclou com a absentismes laborals les maternitats, els permisos personals i fins i tot les vacances. De la seva banda, el president d'Aena, Juan Ignacio Lema, ha fet una crida als controladors perquè tornin a treballar perquè el tancament parcial de l'espai aeri espanyol ja ha afectat més de 300.000 persones.
Actualitzat
El secretari de Comunicació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), César Cabo, durant la roda de premsa. (Font: EFE)
Els controladors aeris justifiquen que treballen sota massa pressió.
El sindicat majoritari dels controladors aeris, USCA, assegura que és una protesta espontània i en culpa el govern, per l'aprovació del nou model de gestió aeroportuària. En una compareixença davant la premsa, el sindicat de controladors aeris USCA ha justificat la baixa massiva que han protagonitzat aquesta tarda adduint que amb el personal que són no poden fer tota la feina. Insisteixen que no reclamen cap increment salarial. És més, denuncien que Aena inclou com a absentisme laboral les maternitats, els permisos personals i fins i tot les vacances.

César Cabo
, portaveu dels controladors aeris, ha explicat en un breu comunicat la vaga que està duent a terme el col·lectiu. Segons Cabo: "El ministre i Aena no han volgut reconèixer públicament que el govern ha fet un decret per corregir, una vegada més, els errors d'una llei que li va demanar Aena i van fer malament". Cabo es refereix al reial decret que ha aprovat avui el Consell de Ministres i que fixa un màxim de 1.670 hores de trànsit aeri anuals.

Des del moment del col·lapse, el compte de Twitter dels controladors aeris ha estat justificant la vaga dient que la protesta no té a veure amb els sous, sinó amb les "condicions laborals" . Els controladors es queixen que durant els últims mesos Aena els ha anat fent "reducció rere reducció de drets" i que la reacció d'aquest divendres arriba després de "mesos" fent peticions "de manera raonable". Els controladors fa temps que tenen un pols obert amb l'executiu central per les condicions laborals i ara, coincidint amb la privatització d'Aena, s'ha anunciat un enduriment dels horaris de feina.


De la seva banda, el president d'Aena, Juan Ignacio Lema, ha fet una crida als controladors perquè tornin a treballar perquè el tancament parcial de l'espai aeri espanyol afectarà 250.000 persones, com a mínim fins a la mitjanit. Des de la seu del Ministeri de Foment Lema ha demanat al Centre Internacional de Medicina Avançada que reconegui l'estat de salut dels controladors que han al·legat incapacitat i que així sortirà a la llum la veritat. Lema ha alertat els controladors que la seva "decisió irresponsable" podria suposar el seu acomiadament o fins i tot un delicte per abandonament injustificat del lloc de treball per part d'un funcionari. El Ministeri de Foment ja ha activat els protocols per intentar traspassar els passatgers al transport ferroviari.


Els sindicats que operen als aeroports espanyols entenen els motius dels controladors però critiquen la manera com han volgut fer notar el seu rebuig a la decisió del govern central d'aprovar la regulació de la jornada laboral dels controladors. Els sindicats UGT i CCOO acusen el govern de la situació creada, no només per l'anunci de la regulació horària dels controladors, sinó també per la privatització parcial d'Aena. Tot i això censuren la resposta dels controladors.

Des de CCOO consideren que l'executiu ha comès un error greu aprovant la privatització parcial d'Aena i de la regulació dels horaris dels controladors a les portes d'un cap de setmana llarg com aquest.