Els candidats a president del Barça trien recursos d'internet diferents per a la campanya

Les eleccions a la presidència del FC Barcelona tenen lloc en un context molt diferent del paisatge que hi havia quan Joan Laporta i el seu equip van obtenir el suport dels socis d'aquesta entitat. El principal canvi és la rellevància d'internet com a mitjà i l'eclosió de les xarxes socials, a més de l'èxit de les galeries de vídeo i fotografia. Per aquesta raó, el 3cat24 ha volgut copsar de quina manera fan servir aquestes eines les quatre candidatures que han superat el tall de les firmes necessàries.
janquim

Els candidats a president del Barça trien recursos d'internet diferents per a la campanya

Les eleccions a la presidència del FC Barcelona tenen lloc en un context molt diferent del paisatge que hi havia quan Joan Laporta i el seu equip van obtenir el suport dels socis d'aquesta entitat. El principal canvi és la rellevància d'internet com a mitjà i l'eclosió de les xarxes socials, a més de l'èxit de les galeries de vídeo i fotografia. Per aquesta raó, el 3cat24 ha volgut copsar de quina manera fan servir aquestes eines les quatre candidatures que han superat el tall de les firmes necessàries.
Actualitzat
Ciberactivistes amb reputació digital

La coordinadora de les accions a internet de la campanya de Sandro Rosell és Trina Milan, que d'entrada recorda el seu paper en un equip molt més ampli, l'anomenat Consell 2.0 en el qual hi ha implicades més d'una vintena de persones amb participació molt activa a la xarxa. Didac Lee, un dels candidats a formar part de la junta i emprenedor molt actiu a internet és el creador d'aquest consell i el seu màxim responsable. Segons Milan representa la voluntat del candidat de tenir al seu equip algú que es dediqui a les noves tecnologies i internet. Milan assegura que el Consell 2.0 és una part central del missatge: "Hem apostat per la credibilitat de les persones per damunt d'una acció dirigida i basada en consignes". Per aquesta raó, diu, "gent que ve de camps molt diversos es mulla als blogs i posa la seva reputació digital a favor de la candidatura".

Durant prop de sis mesos, un equip de ciberactivistes que no es coneixien entre ells han animat la campanya de Rosell i han transmès missatges de suport en entorns molt variats. Milan destaca que aquesta manera de fer té a veure amb les conviccions del mateix candidat i explica que són "els únics que tenim un projecte autèntic per fer un Barça 2.0". Per això està convençuda que, en cas de guanyar, aquest Consell continurà actuant com un grup assessor en aquesta matèria. I ho remata: "Si volem fer un Barça global també necessitem aquesta presència a internet i una manera nova de mostrar-nos al món".

L'equip d'internautes que dóna suport a Sandro Rosell treballa des de fa mesos i va ser el primer a emprendre la seva activitat a la xarxa. També van aconseguir molta notorietat perquè la primera entrevista com a precandidat es va fer de forma oberta a través de Twitter.

El programa a Slideshare i el web atacat

La candidatura de Marc Ingla ha contractat els serveis de Roca&Salvatella, i és un dels socis d'aquesta empresa, Genís Roca, qui expressa la convicció que la presència a internet ja no és un element destacable sinó una obligació: "Si ho tens potser no hi guanyes res, però si no hi fossis ho perdries tot", apunta. De tota manera, creu que el perfil majoritari dels socis del FC Barcelona no és el d'un internauta habitual i assegura que el paper essencial en la campanya l'exerceixen encara els mitjans tradicionals, començant per la televisió. Tot i això, la candidatura d'Ingla fa servir els recursos d'internet, amb la particularitat que han elegit l'eina Slideshare per compartir les presentacions en diapositives del seu programa.

D'altra banda, fonts de la campanya d'Ingla asseguren que el seu web va ser objecte d'un atac durant la primera setmana i que ho van denunciar als Mossos d'Esquadra. Tot i que encara no s'ha dilucidat d'on provenia aquesta acció, les mateixes fonts no dubten a qualificar-a d'una mostra de "guerra bruta contra la nostra campanya".

Respostes des de Formspring

La candidatura de Jaume Ferrer també valora de forma molt positiva l'ús d'internet, que els ha permès "arribar directament a moltes persones que potser no hauríem contactat mai". Un dels responsables de comunicació de la seva campanya, Marc Elena, de 6wcomunicacion, explica que "el Barça s'ha rejovenit i molts socis s'informen a través d'eines telemàtiques". El seu tret distintiu és l'ús d'una eina en principi minoritària que els ha donat prou satisfacció. Formspring serveix per fer i contestar preguntes i, segons Elena, els ha ajudat a copsar l'opinió dels socis. "Ens ha sigut molt útil", confessa, "i ens ha donat l'oportunitat d'un contacte especial perquè era ell mateix qui responia".

Elena reclama una valoració que vagi més enllà dels números: "D'altres han preferit proposar porres amb els resultats i això els ha donat molt seguidors, però nosaltres hem preferit fer debats i propostes i apostar pel contingut amb valor", assegura. I conclou: "Potser tenim menys seguidors a Facebook però són molt participatius".

Trivial i captació de fons

La candidatura d'Agustí Benedito, tot i ser l'última de la llista, ha aconseguit una presència notable a internet a causa del seu ús de les etiquetes que indexen els cercadors i d'una inversió per assegurar-se un bon posicionament en les recerques. Natàlia Rodríguez, que dirigeix la campanya, encarregada a Xavier Roig i Associats, assegura que els socis són tan internautes com qualsevol altre ciutadà i titlla de "llegenda urbana" el contrari. És més, manifesta que "internet ha sigut clau per a nosaltres, perquè no teníem el mateix accés als grans mitjans de comunicació" i destaca com a novetat "la incorporació d'elements lúdics, com el trivial sobre el Barça" i el fet que al seu web hi hagi un apartat dedicat a l'obtenció d'aportacions econòmiques, inspirat en campanyes polítiques dels Estats Units. Rodríguez insisteix que Benedito se sent molt còmode a Facebook i que també s'ha adaptat a Twitter, on és ell mateix qui envia els missatges: "Es distingeix molt bé, pel to i el contingut, quan és un 'tweet' de la candidatura o quan és ell mateix qui ho fa".

Les quatre candidatures han volgut tenir presència a les xarxes socials com Facebook i Twitter i disposen d'un lloc web. En tots els casos es tracta d'un lloc amb un domini punt cat, excepte Sandro Rosell, que ha optat per un domini punt com.

Els enllaços més destacats

Sandro Rosell: Web, Facebook (prop de 14.000 suports), Twitter candidatura (uns 550 seguidors), Twitter candidat (prop de 6.700 seguidors), Flickr (fotos), Vimeo (vídeos).

Marc Ingla: Web, Facebook (prop de 3.000 suports), Twitter (prop de 800 seguidors), Flickr (fotos), Youtube (vídeos).

Jaume Ferrer: Web, Facebook (uns 1.000 suports), Twitter (més de 700 seguidors), Flickr (fotos), Youtube (vídeos).

Agustí Benedito: Web, Facebook (prop de 800 suports), Twitter (uns 400 seguidors), Flickr (fotos), Vimeo (vídeos). 

Les dades de suports i seguidors són del dia 3 de juny a la una del migdia, i permeten fer-se una idea aproximada de la presència a la xarxa de les quatre candidatures i del seguiment que generen.