El sector de l'automòbil, tocat per la crisi

Fa mesos que es va acabar l'època de bonança per a les empreses del sector de l'automòbil. Des del rècord de matriculacions d'anys com el 2004 o el 2005, el panorama ha canviat molt, fins al punt que les dades del juliol passat van indicar que les vendes a tot l'Estat havien baixat gairebé un 30% respecte a l'any anterior. I en el context actual de crisi econòmica, les empreses se'n comencen a ressentir i ja no poden compensar resultats amb les exportacions, com confiaven. Entre les afectades hi ha Seat, que reorganitza la producció a Martorell i en suprimeix un torn; la Ford d'Almussafes, que vol acomiadar 1.300 treballadors, i General Motors, que vol fer fora temporalment 600 treballadors a Figueruelas.
El sector de l'automòbil, tocat per la crisi
Barcelona

El sector de l'automòbil, tocat per la crisi

Fa mesos que es va acabar l'època de bonança per a les empreses del sector de l'automòbil. Des del rècord de matriculacions d'anys com el 2004 o el 2005, el panorama ha canviat molt, fins al punt que les dades del juliol passat van indicar que les vendes a tot l'Estat havien baixat gairebé un 30% respecte a l'any anterior. I en el context actual de crisi econòmica, les empreses se'n comencen a ressentir i ja no poden compensar resultats amb les exportacions, com confiaven. Entre les afectades hi ha Seat, que reorganitza la producció a Martorell i en suprimeix un torn; la Ford d'Almussafes, que vol acomiadar 1.300 treballadors, i General Motors, que vol fer fora temporalment 600 treballadors a Figueruelas.
Actualitzat
Una fàbrica de Ford, als Estats Units (Foto: Reuters)
Una fàbrica de Ford, una de les empreses afectades per la crisi (Foto: Reuters)
La caiguda en la demanda de vehicles és l'argument que esgrimeixen les empreses automobilístiques per justificar les retallades o reorganitzacions de la plantilla. La majoria de famílies s'han hagut d'estrènyer el cinturó i, al mateix temps, els bancs i caixes cada vegada exigeixen més garanties a l'hora de concedir crèdits, fets que expliquen la davallada de vendes, juntament amb el cicle del mercat.

Cada empresa, però, afronta de manera diferent la crisi. En el cas de Seat, l'empresa assegura que les vendes han caigut de manera "important", fins a un 41% a l'agost, i que tenen un estoc de 20.000 vehicles esperant comprador. A la factoria de Martorell han optat per reorganitzar la producció, de manera que se suprimeix un torn de nit, els caps de setmana productius previstos pels mesos de setembre i octubre i hi haurà més flexibilitat laboral.

Més traumàtica és la via de Ford a Almussafes, que passa per la supressió de 1.300 dels 7.000 llocs de treball, mitjançant un Expedient de Regulació d'Ocupació. De moment no han transcendit les dades que la direcció ha presentat als sindicats per justificar el pla. Només se sap que la majoria d'acomiadats serien del torn nocturn.

En el cas de General Motors, que fabrica diversos models d'Opel a Figueruelas, a Saragossa, la direcció vol prescindir temporalment del 10% de la plantilla per reduir la producció en el mateix percentatge. La mesura entraria en vigor al novembre i duraria un any, però caldrà veure què passa finalment, perquè els sindicats no hi estan d'acord. Les negociacions arrencaran aquesta setmana.

NOTÍCIES RELACIONADES