El repte dels mòbils és adaptar-se al negoci de l'entreteniment

Telefonar? Qui se'n recorda! Els mòbils són aparells multifuncionals que permeten tenir a la mà un GPS, un moneder electrònic o una càmera de vídeo, a més d'una ràdio, un servei de missatgeria i desenes d'altres funcions que s'hi van fent un lloc. El negoci passa ara per l'entreteniment i els executius dels grans operadors intueixen que han de canviar l'orientació de les seves empreses. Així s'ha fet explícit avui a Barcelona.
El repte dels mòbils és adaptar-se al negoci de l'entreteniment
janquim / Barcelona

El repte dels mòbils és adaptar-se al negoci de l'entreteniment

Telefonar? Qui se'n recorda! Els mòbils són aparells multifuncionals que permeten tenir a la mà un GPS, un moneder electrònic o una càmera de vídeo, a més d'una ràdio, un servei de missatgeria i desenes d'altres funcions que s'hi van fent un lloc. El negoci passa ara per l'entreteniment i els executius dels grans operadors intueixen que han de canviar l'orientació de les seves empreses. Així s'ha fet explícit avui a Barcelona.
Actualitzat
El primer telèfon mòbil de Google, el Nexus One (Foto: YouTube)
El primer telèfon mòbil de Google, el Nexus One (Foto: YouTube)
L'expressió ha arribat des de l'Índia i el seu portaveu ha estat el president de la poderosa Bharti Airtel, Manoj Kohli, però no picava ferro fred. El convenciment que aquesta transformació s'esdevindrà sigui com sigui sura des del primer dia en un encontre internacional en què la paraula "telèfon" quasi ha desaparegut de la frase principal.

La clau, segons Kohli, rau en dos factors senzills d'explicar i més complicats d'atendre. El primer és superar la varietat d'accessos. Els usuaris esperen trobar la mateixa qualitat de continguts adaptats a qualsevol pantalla, des del televisor fins al mòbil. El segon consisteix a entendre el comportament de les persones i es resumeix amb la idea que els continguts són creats pels consumidors. Les eines els ho han de posar fàcil i la senzillesa és una obligació, segons el màxim responsable del primer operador de l'Índia.

En aquest gegantí país asiàtic l'inici és tan diferent que permet entendre millor el missatge. Com ho ha exposat, hi ha molts ciutadans que no accedeixen a cap altre contingut multimèdia que els que els proporciona el mòbil, que s'ha convertit, per tant, i de manera natural, en el proveïdor d'entreteniment per excel·lència, sense haver de competir amb altres mitjans, sense que en sigui un element complementari.

Per això, Kohli no ha tingut cap dubte a reclamar la participació d'empreses del sector, amb una experiència que les "telecom" no tenen, i ha convidat els professionals de l'entreteniment a contribuir a aquest repte.

Resposta de la BBC

La resposta, en certa manera, ha arribat de l'antiga metròpoli. El director de Future Media & Technology de la BBC, Erik Huggers, ha assegurat que internet ja no és un lloc complementari sinó la tercera pota d'una gran plataforma de continguts. Des que l'any 1994 van presentar les seves primeres accions a la xarxa, la BBC no ha deixat de créixer en aquest entorn, sempre amb la convicció que el que és important per ells no és el mitjà que fan servir sinó l'acompliment de la missió que duen a terme des de fa 88 anys: informar, entretenir i educar.

Els serveis per al mòbil es torben en expansió i han sofert batzegades concretes que han estirat els gràfics, com va passar amb la nevada del dos de febrer de l'any passat (augment d'un 40%) o amb la mort sobtada de Michael Jackson, el 25 de juny passat. Hi ha un detall de les dades que no ha passat per alt als executius de l'empresa pública britànica: mentre que el 75% del consum dels seus productes "on line" prové del Regne Unit, en el cas dels serveis per a mòbil la xifra es redueix al 40%. La raó és que a molts altres països, sobretot africans, el mòbil s'ha convertit en una manera molt més eficaç d'estar al dia.

Per això Huggers ha presentat a Barcelona les noves aplicacions de la BBC per als mòbils 3G, una amb notícies i una altra amb resultats esportius, que es podran descarregar als iPhone a partir de l'abril i després estaran disponibles per als altres models.

Condicions d'inici

Aquest punt li ha permès fer una petició rotunda. Si tothom està d'acord que l'entreteniment és el repte immediat dels mòbils, s'han de complir tres condicions que ara no es hi ha. Estandarditzar els aparells és fonamental, sobretot per algú de la BBC que quan crea i distribueix continguts no radiofònics ni televisius no s'ha d'amoïnar pel tipus d'estri de què disposa cada consumidor. En segon lloc, garantir que les xarxes estiguin preparades pel volum ingent de materials que hi han de circular. Quan l'iPlayer de la BBC (en què s'inspira en part el servei de 3alacarta) "emet" 115 milions de vídeos només a la Gran Bretanya, sembla clar que el públic s'interessa per aquest producte. Els operadors de línies han d'assegurar que totes aquestes dades arriben de forma eficient als usuaris. I en tercer lloc, ha proposat als empresaris de les "telecom" que comparteixin les dades sobre els usuaris, que s'estableixin acords sobre quines dades són bones i que això no sigui objecte de competència.

De manera que la proposta clarivident de l'indi Kohli sobre la transformació de les empreses per orientar-se cap a l'entreteniment ha trobat una resposta afirmativa del primer creador i distribuïdor de continguts de tot el món, la BBC, amb la condició que els primers modifiquin el paisatge perquè aquest nou escenari sigui versemblant.

Estrelles a Barcelona

La sessió ha comptat a més amb la participació dels actors secundaris d'aquesta història. Secundaris en termes empresarials però en primera posició pel que fa a la seva capacitat de crear continguts i comunicar-se amb els usuaris. Mentre que Daniel Ek, cofundador de Spotify, ha insistit en la conveniència que la música es pugui gaudir sense complicacions, amb enllaços fàcils i amb legitimitat, Nick Rhodes, membre dels Duran Duran (que van actuar a la festa oficial d'ahir a la nit) ha reiterat que les noves tecnologies els permeten acostar-se al seu públic d'una manera que no havia estat mai possible. Spotify ha mantingut aquests dies diverses reunions que podrien donar resultats els mesos vinents, per anar més enllà de les fronteres europees on ara es troben aixoplugats.

La cirereta d'aquesta presència estel·lar l'ha representada Jon Landau, productor de Hollywood que celebra encara l'èxit de taquilla d'"Avatar". Amb la seva mirada jovial ha explicat el que ja saben tots els creadors de continguts: no es tracta de la tecnologia sinó de la història. La base és explicar històries i la tecnologia hi ajuda o, com en el cas del seu darrer film, les fa possibles.

Doncs bé, aquesta és la lliçó que s'ha impartit avui al Mobile World Congress: els mòbils seran l'aparell preferent per al consum d'aquestes històries, de vídeo, música, notícies i lectures. La demanda hi és. Els usuaris ho s'esperen. Ara cal que les "telecom" se sàpiguen transformar i que les condicions sobre el paisatge que ha exposat la BBC es compleixin, començant per l'esforç honest cap a l'estandardització.