El govern espanyol posa fil a l'agulla per una reforma educativa que recentralitza continguts

L'avantprojecte de la reforma de la llei educativa augmentaria un 10% la seva capacitat de controlar els continguts que s'imparteixen en cada assignatura. En el cas català, això implicaria passar del 55% actual al 65%, és a dir, que es reduirien les competències de la Generalitat per decidir els continguts que s'han d'impartir a les aules.
El govern espanyol posa fil a l'agulla per una reforma educativa que recentralitza continguts
Madrid

El govern espanyol posa fil a l'agulla per una reforma educativa que recentralitza continguts

L'avantprojecte de la reforma de la llei educativa augmentaria un 10% la seva capacitat de controlar els continguts que s'imparteixen en cada assignatura. En el cas català, això implicaria passar del 55% actual al 65%, és a dir, que es reduirien les competències de la Generalitat per decidir els continguts que s'han d'impartir a les aules.
RedaccióActualitzat
El ministre de Cultura, José Ignacio Wert. (Foto: ACN)

El ministre de Cultura, José Ignacio Wert. (Foto: ACN)

La reforma de la llei educativa arriba al Consell de Ministres. El responsable d'Educació, José Ignacio Wert, hi presenta l'avantprojecte de llei orgànica de millora de la qualitat, amb la qual pretén acostar-se a Europa pel que fa a les xifres de fracàs escolar i abandonament prematur. El contingut de la llei no agradarà, previsiblement, a la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ja que, segons algunes fonts, inclou una recentralització de continguts.

Més continguts imposats des de Madrid


El diari "El País" avança que el govern espanyol augmentaria un 10% la seva capacitat de controlar els continguts que s'imparteixen en cada assignatura. En el cas català i la resta de comunitats que tenen llengua pròpia, això implicaria passar del 55% actual al 65%, és a dir, que es redueixen les competències de la Generalitat per decidir els continguts que s'han d'impartir a les aules.

Pel que fa a la resta de comunitats, aquest percentatge, que afecta totes les assignatures, augmentaria fins al 75%. L'executiu central també vol implantar avaluacions a tot l'Estat al final de cada etapa, seguint criteris que s'ajustin a les comparatives d'àmbit internacional. La mesura forma part de la nova "cultura de l'avaluació" que vol imposar l'executiu espanyol.

Amb tot plegat, de fet, el ministre pretén evitar el que ell mateix ha qualificat de "disfunció": que un sistema educatiu creat "des d'unes bases nacionals hagi acabat derivant en disset sistemes educatius diferents".

Nous terminis per triar itinerari

Una altra novetat de l'avantprojecte són els terminis per a l'elecció de l'itinerari. La llei avança a 3r d'ESO l'elecció de l'itinerari cap a la Formació Professional o el Batxillerat i converteix el 4t en el "curs d'iniciació cap a qualsevol dels dos camins".

A més, tant a l'ESO com al Batxillerat es reduiran el nombre de vies i d'assignatures optatives i s'augmentarà la càrrega lectiva de les matèries instrumentals: matemàtiques, llengua, ciències i anglès.

S'obre el període de consultes


Abans de l'estiu, el ministeri d'Educació ja va elaborar un primer informe amb les línies mestres de la reforma que vol impulsar José Ignacio Wert. Un cop s'aprovi aquest avantprojecte, i tot i que ja hi ha hagut converses prèvies, s'obre oficialment un període de debat amb els agents educatius, les comunitats autònomes i el Consell Escolar de l'Estat. La intenció del ministre és que la llei rebi el vistiplau definitiu abans de Nadal.